02144066785

09122525574

02148013

تهران، بلوار آیت الله کاشانی، خیابان بهنام، نبش چهارراه فهیمی-شماره 16، واحد 2 و 22

افزایش سختی جانبی سازه

 

زمین لرزه ها به طور ناگهانی و بدون هشدار رخ می دهند. حرکت روی پوسته زمین می تواند به خانه های قدیمی آسیب جدی وارد کند. خانه هایی که قبل از سال 1980 ساخته شده اند به طور ویژه در معرض خطر هستند زیرا بسیاری از آن ها برای مقاومت در برابر لرزش و حرکت ساخته نشده اند. به همین دلیل است که امروزه با بهسازی لرزه ای ساختمان ها و سازه ها، مقاومت آن ها را افزایش می دهند.

در مقاوم ‌سازی لرزه ‌ای با اصلاح سازه های موجود، سازه ها و ساختمان را در برابر فعالیت‌ های لرزه‌ای، حرکت زمین یا شکست خاک در اثر زلزله مقاوم تر می کنند و باعث استحکام آن ها می شوند. علاوه بر این، مقاوم‌ سازی لرزه ‌ای سازه ‌های آسیب ‌پذیر، برای کاهش خطر حیاتی است و به خصوص در مناطق زلزله خیز نقش مهمی را در حفاظت از جان و دارایی ساکنان ساختمان و تداوم کار آن ها ایفا می کند.

روش های مقاوم سازی سازه

هدف از مقاوم ‌سازی لرزه ‌ای برای زلزله، جلوگیری از جا به ‌جایی خانه شما از پایه آن است و ساختمان را ایمن ‌تر و کمتر در معرض آسیب ‌های ساختاری عمده در هنگام زلزله قرار می ‌دهد. به همین دلیل بهسازی لرزه ای این خانه ها و کاهش نامنظمی سازه ای آن ها، از روش هایی است که مقاومت آن ها را در برابر زلزله افزایش داده و میزان آسیب پذیری را به حداقل می رساند.

اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﺳﺨﺘﻰ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﺳﺎزه برای بهسازی لرزه ای

روش های مرسوم مقاوم سازی برای افزایش مقاومت لرزه ای سازه های موجود از طریق حذف یا کاهش اثرات نامطلوب طراحی اولیه انجام می شود. این روش ها شامل افزودن دیوارهای برشی، دیوارهای پرکننده، دیوارهای بال و مهاربندی فولادی، ضخیم کردن دیوارها، کاهش جرم ساختمان یا جداسازی پایه است.

برای مثال، دیوارهای موجود یک ساختمان با افزودن آجر، بتن و فولاد به صورت تراز در نقاط معینی به ضخامت معینی اضافه می شود، به طوری که وزن دیوار افزایش می یابد و بارهای عمودی و افقی بیشتری را تحمل می کند و همچنین در شرایط خاص با افزایش فشار وارد شده به دیوارها، باعث خرابی ناگهانی دیوار نمی شود.

همچنین می توان با افزایش ابعاد اجزای موجود مقاومت ساختمان را افزایش داد. در این حالت ضخامت عناصر سازه افزایش می یابد. به عنوان مثال اگر دیوار برای ساختمان قدیمی 230 میلی متر باشد می توان آن را به 300 میلی متر افزایش داد. با افزایش ضخامت، اثر بارگذاری جانبی در سازه کاهش می یابد. این روش امروزه در بهسازی لرزه ای ساختمان اهمیت بالایی دارد.

 

مزایای بهسازی لرزه ای با با اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﺳﺨﺘﻰ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﺳﺎزه

  • خانه ‌هایی که به ‌درستی مقاوم ‌سازی شده ‌اند در برابر لرزش و آسیب ‌های ناشی از زلزله مقاوم ‌تر می ‌شوند. این بدان معناست که خانه شما امن تر است و احتمال آسیب یا حتی مرگ در یک زلزله ویرانگر را کاهش داده اید.
  • شما زمان و پول زیادی را در خانه قدیمی خود سرمایه گذاری کرده اید. بدون مقاوم‌ سازی لرزه ‌ای، هزینه ‌های تعمیری که پس از یک زلزله مخرب با آن مواجه خواهید شد، می‌ تواند بسیار پرهزینه باشد. به این موضوع فکر کنید: بازسازی خانه در حال حاضر بسیار ارزان تر از تعمیر آن پس از زلزله است.
  • اگر خانه خود را بهسازی لرزه ای نکرده اید و زلزله به آن آسیب می زند، ممکن است تعمیر آن سال ها طول بکشد و مجبور شوید برای تعمیر وام بگیرید. همچنین، به خاطر داشته باشید که مردم اغلب مجبورند در طول تعمیرات از خانه خود خارج شوند و هزینه های اجاره معمولاً در مناطق آسیب دیده پس از یک فاجعه بزرگ افزایش می یابد. این به آن معناست که می ‌توانید هزینه ‌های تعمیر، هزینه ‌های اجاره و وام مسکن خود را به طور همزمان بپردازید!
  • افزایش سطوح حفاظتی سازه.
  • سازه های مقاوم سازی شده از نظر انرژی کارآمد بوده و انتشار کربن کمتری دارند.
  • ساختار را قوی تر و کنترل می کند.
  • از سازه در برابر زلزله محافظت می کند و ایمنی ساکنین را تامین می کند.
  • بهبود قابلیت سازه و همچنین اجزای آن.
  • در مجموع، بهسازی لرزه ای به شما این اطمینان را می ‌دهد که بدانید ایمنی و مقاومت خانه ‌تان را در برابر زلزله ‌های ویرانگر افزایش داده اید.

 

ضرورت مقاوم سازی ساختمان در مناطق زلزله خیز

معایب بهسازی لرزه ای با اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﺳﺨﺘﻰ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﺳﺎزه

مسائل مختلفی وجود دارد که در هنگام مقاوم سازی ساختمان با آن مواجه می شوید. در میان آن ها، برخی از مشکلات رایج عبارتند از:

  • نیاز به مجوز برای ساخت و ساز جهت مقاوم سازی ساختمان.
  • هزینه ساخت و نگهداری
  • مدیریت زمان

کاربرد بهسازی لرزه ای با با اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﺳﺨﺘﻰ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﺳﺎزه

مقاوم سازی فرآیند اصلاح پس از تولید سازه است. مقاوم سازی ساختمان شامل تغییر سیستم یا ساختار آن پس از ساخت و ساز اولیه و اشغال آن است. این کار می تواند امکانات رفاهی را برای ساکنین ساختمان و عملکرد ساختمان را در برابر زلزله و بلایای طبیعی بهبود بخشد و حتی بهره وری انرژی را نیز افزایش می دهد.

روش های مختلف جهت بهسازی لرزه ای سازه

امروزه بهسازی سازه ها در سراسر جهان در حال گسترش است و مردم جهت افزایش مقاومت و ایمنی ساختمان ها در نقاط مختلف، به این کار روی می آورند. مقاوم ‌سازی به ارزش و استحکام خانه شما می ‌افزاید و در دراز مدت موجب کاهش صورت ‌حساب‌ ها و حتی صرفه‌ جویی در مصرف انرژی می شود. برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا مقاوم سازی ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر، باید در نظر بگیرید که چه مدت در خانه خود زندگی می کنید، آیا منطقه شما زلزله خیز است یا نه، هزینه آن برای شما به صرفه است و…

شرکت بی بی تی با داشتن تجربه در زمینه بهسازی لرزه ای ساختمان ها و سازه ها و دارا بودن کادر متخصص، می تواند در این زمینه به شما کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان تماس گرفته و از راهنمایی آن ها بهره مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ