02144066785

09122525574

02148013

تهران، بلوار آیت الله کاشانی، خیابان بهنام، نبش چهارراه فهیمی-شماره 16، واحد 2 و 22

افزایش شکل پذیری

بهسازی لرزی ای با افزایش شکل پذیری

امروزه تقویت و استحکام بخشیدن به ساختمان ها، یکی از اساسی ترین فعالیت های ساخت و ساز است که به منظور کاهش خسارت های وارد شده به سازه در اثر عوامل طبیعی مانند زلزله انجام می شود. با توجه به اینکه ایران در منطقه ای زلزله خیز واقع شده است؛ بهسازی سازه ها می تواند از بروز خسارت های جانی و مادی جلوگیری کند. یکی از روش های مهم بهسازی، افزایش شکل پذیری ساختمان است. شکل پذیری یکی از فاکتورهای مهم بهسازی لرزه ای است که در آیین نامه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله نیز ذکر شده است.

در واقع شکل پذیری را می توان تغییر در مصالح و المان های ساختمان؛ بدون فرو ریختن و تخریب، تعریف کرد. در زمان بروز حوادث طبیعی، فشار زیادی بر ساختمان وارد می شود؛ به همین دلیل طراحی آن باید به گونه ای انجام شود تا بتواند بیشترین مقاومت را در برابر این حوادث داشته باشد. شکل پذیری سازه در بهسازی لرزه ای به دو روش انجام می شود:

  • تغییر طول سازه ها و المان های به کار رفته در آن
  • تغییر سطح مقطع سازه

هرچه سطح مقطع سازه یا ساختمانی بزرگ تر باشد، میزان فشار بیشتری را تحمل می کند. معمولا در این روش، تیرها، ستون ها، دال ها و دیوارها بزرگ می شوند تا مقاومت آن ها افزایش یابد. در افزایش سطح مقطع، 2 تا 3 اینچ به دال ها و 3 تا 5 اینچ به ستون ها و دیوار ها افزوده می شود.

بهسازی لرزه ای با افزایش شکل پذیری ساختمان

تغییر ارتفاع سازه نیز در فرایند بهسازی مهم است؛ زیرا هر چه ارتفاع یک سازه بیشتر باشد، خرابی در اثر زلزله، گسترده تر خواهد بود. بهسازی باید به گونه ای انجام شود تا در اثر وارد آمدن نیروهای زیاد، فشار وارد شده در تمامی طبقات، یکسان باشد.

کاربرد های بهسازی سازه با افزایش شکل پذیری

بهسازی ساختمان با افزایش شکل پذیری به منظور افزایش ایمنی و حفظ ساختمان در برابر زلزله انجام می شود. تمامی ساختمان های قدیمی نیاز به بهسازی لرزه ای دارند. علاوه بر این، ساختمان هایی که در طراحی و ساخت آن ها از مصالح بی کیفیت استفاده شده نیز، نیاز به بهسازی دارند.

بهره برداری بدون ضابطه از سازه، فرسوده شدن مصالح، خطاهای طراحی و اجرایی از دیگر عوامل موثر در بهسازی سازه هستند. پیش از اقدام برای بهسازی، لازم است تا تمام مشخصات فنی ساختمان توسط مهندسان کاربلد مورد بررسی قرار گیرد تا بهسازی مطابق با اصول و ضوابط آن انجام شود.

افزایش شکل پذیری سازه در بهسازی لرزه ای در ساختمان های مسکونی و تجاری برای حفظ جان و مال انسان ها انجام می شود؛ زیرا روزانه تعداد زیادی از افراد برای انجام امور روزمره خود در ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی رفت و آمد دارند.

کاربردهای بهسازی در ساختمان های مختلف

علاوه بر این، بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی برای بهبود کارکرد خود نیاز به بهسازی دارند. این ساختمان ها به دلیل حساسیت کاربردی، باید در کمترین زمان ممکن، بهسازی شوند. افزایش شکل پذیری ساختمان بیمارستان ها در بهسازی لرزه ای باعث می‌شود تا در زمان زلزله، عملکرد ساختمان بهینه باشد و از خطرات جانی جلوگیری شود.

بهسازی ساختمان های حساس کشور مانند نیروگاه ها و ایستگاه های هسته ای را می توان از دیگر کاربردهای مهم این فرایند نام برد. در این موارد، افزایش شکل پذیری ساختمان می‌ تواند تاسیسات مهم کشور را از خرابی حفظ کند و خطرات جانی را به حداقل برساند.

حفظ بناها و ساختمان های تاریخی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهسازی لرزه ای با افزایش شکل پذیری ساختمان، می ‌تواند باعث حفظ و نگهداری این ساختمان ‌ها برای زمان طولانی شود.

مزایا و معایب

بهسازی با افزایش شکل پذیری ساختمان، سبب افزایش ایمنی سازه در برابر زلزله و بالا بردن عمر مفید ساختمان ها می شود. فرایند شکل پذیری با تغییر در ارتفاع سازه یا تغییر در سطح مقطع ستون ها، دال ها و دیوارهای موجود در ساختمان انجام می شود. بهسازی در انواع ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و مراکز حساس مانند تاسیسات هسته ای کشور، قابل اجرا است. علاوه بر این مراکز درمانی و مراکز تاریخی نیز نیاز به بهسازی دارند.

بهسازی لرزه ای با افزایش شکل پذیری ساختمان دارای مزایا و معایبی هست که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

مزایا

  • افزایش شکل پذیری، توانایی ساختمان را در برابر حوادثی مانند زلزله بالا می برد و خطرات ناشی از آن را به حداقل می رساند.
  • ساختمان هایی که با شکل پذیری مناسب طراحی شده اند، در مقابل زلزله یا حوادث مشابه، انعطاف پذیر هستند و خرابی زیادی ندارند.

مزایای بهسازی به روش افزایش شکل پذیری

  • بهسازی لرزه ای با افزایش شکل پذیری ساختمان، باعث طولانی تر شدن عمر مفید آن می شود.
  • افزایش شکل پذیری، هزینه های تعمیر و بازسازی ساختمان بعد از زلزله را به حداقل می رساند.

معایب

  • بهسازی ساختمان به منظور افزایش شکل پذیری، می تواند فضای در دسترس شما را کوچک تر کند.
  • ممکن است این روش برای تمامی ساختمان ها قابل اجرا نباشد.
  • انجام روش های بهسازی مانند افزایش شکل پذیری، نیاز به تکنولوژی های پیشرفته دارد که این امر ممکن است هزینه های بالایی برای شما داشته باشد.
  • بهسازی لرزه ای باعث تغییراتی در ظاهر ساختمان می شود و نمای اولیه ساختمان را از بین می برد.
  • بهسازی فرایند پیچیده ای است که بناهای معمولی قادر به اجرای آن نیستند. برای انجام بهسازی باید به مهندسان با تجربه مراجعه کنید.

اجرای عملیات بهسازی نیازمند دانش و تجربه بالایی است. گروه عمرانی بی. بی. تی با به کارگیری بروزترین تجهیزات روز دنیا و مطابق با نیاز پروژه، عملیات بهسازی را انجام می دهند. ارزیابی و طراحی مقاوم سازی، مقاوم سازی بناهای بتنی، سوراخ کاری و کاشت میلگرد، برش بتن مسلح، بهسازی لرزه ای با روش های مختلف و …. از خدمات ارائه شده توسط بتن برش تهران است.

انجام روش های بهسازی توسط تیم فنی بتن برش تهران

شما عزیزان می توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر در این خصوص، به وب بی. بی. تی مراجعه نموده و با استفاده از راه های ارتباطی موجود، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. همچنین می توانید پروژه های اجرا شده توسط تیم فنی بتن برش را مشاهده نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ