02144066785

09122525574

02148013

تهران، بلوار آیت الله کاشانی، خیابان بهنام، نبش چهارراه فهیمی-شماره 16، واحد 2 و 22

کاشت میلگرد در بتن توسط کارگران

کاشت میلگرد چیست؟ آشنایی با انواع روش های کاشت میلگرد


 

کاشت میلگرد فرآیندی است که در آن بخشی از بتن را در قسمت‌ های مختلف سازه مثل ستون‌ها یا فوندانسیون سازه های بتنی سوراخ می‌کنند و پس از تزریق چسب کاشت میلگرد به حفره ایجاد شده، میلگرد را به آن می‌چسبانند. معمولاً از روش کاشت میلگرد برای تقویت بتن استفاده می‌ کنند. قسمت‌های موجود در یک سازه ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد که در اکثر مواقع امکان تخریب آن میسر نیست.

به همین دلیل با استفاده از روش کاشت میلگرد می‌توانند بخش‌های جدیدی را به سازه اضافه کنند و توان سازه را به میزان بسیار زیادی افزایش دهند. بنابراین اصلی‌ترین وظیفه کاشت میل گرد تقویت توان کششی یا خمشی سازه موجود است.

طراحی کاشت میلگرد با نرم افزار بصورت رایگان توسط تیم مهندسی شرکت بتن برش تهران

قطر و عمق کاشت میلگرد با توجه به ظرفیت باربری مورد نیاز و کاربرد و محل نصب و … مسلما متغیر می باشد و نیاز به محاسبات دارد، ما در شرکت بتن برش تهران بمنظور ارائه خدمات عالی و خدمت رسانی و مشتری مداری، طراحی و محاسبات قطر و عمق کاشت میلگرد استاندارد را با نرم افزار های طراحی خارجی و معتبر مطابق با شرایط نیاز شما کارفرمایان عزیز بصورت کاملا رایگان انجام می نماید. فقط کافیست تماس بگیرید و به تیم مهندسی شرکت بتن تهران که متشکل از مهندسین نخبه و خبره در زمینه تخصصی مقاوم سازی با مدرکهای دکترای سازه یا دکترای زلزله هستند درخواست نمایید و گزارش محاسبات و مشاوره دریافت نمایید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 

طراحی عمق کاشت مناسب تاثیر به سزایی در ظرفیت باربری مورد نیاز و تحمل سازه و همچنین تاثیر فوق العاده ای در صرفه جویی هزینه چسب و حتی اجرا دارد، پس اگر نیاز به خدمات کاشت میلگرد دارید قبل از انجام حتما از ما درخواست طراحی و محاسبات و مشاوره رایگان بنمایید.

 

مزایای کاشت میلگرد

 

در کاشت میلگرد و انتخاب چسب مناسب رعایت چه نکاتی الزامی است؟

1. انتخاب چسب کاشت میلگرد

در مرحله اول چسب انتخابی خیلی مهم هست باید بدانید که هر چسب کاشت میلگردی، چسب مناسب جهت استفاده در کاشت میلگرد بمنظور مقاوم سازی یا اتصال سازه ای نیست!

طبق مقررات ملی و ACI (مرجع کلیه آیین نامه ها و استانداردها) چسب کاشت میلگرد باید تاییدیه استاندارد معتبر و قابل ارائه از ETA اروپا و ICC امریکا داشته باشند.

در مبحث نهم مقررات ملی صراحتا تاکید گردیده است که چسب مورد استفاده میبایست تاییدیه از ETA اروپا را داشته باشد.

 

 

2. اطمینان از سلامت فیزیکی چسب

با توجه به خطر حاصل از مقاوم سازی نادرست در ساختمان و پی آمدهای آن، انتخاب چسب کاشت میلگرد استاندارد و سالم اهمیت بسیار بالایی دارد، همانطور که در صفحه  چسب کاشت میلگرد هم درباره سلامت چسب کاشت و نحوه تشخیص آن گفتیم :

در مرحله دوم میبایست از سلامت فیزیکی چسب کاشت میلگرد اطمینان حاصل نمود، با توجه به اینکه چسبهای کاشت میلگرد میبایست در بازه زمانی خاصی مثلا چسبهای هیلتی بین دمای 5 الی 25 درجه و چسبهای کمپانی TEAM PRO بین 5- الی 35 درجه نگهداری شوند، در صورتیکه چسبهای فوق بخصوص چسبهای هیلتی که بازه زمانی محدودتری دارند در دمای مناسب نگهداری نشوند فاسد می شوند و این اتفاق مسلما تاثیر به سزایی در عمر ماندگاری چسب و ظرفیت باربری آن در بلند مدت آن خواهد گذاشت. در ضمن باید عرض نماییم که در اینصورت چسب فوق قابلیت تشخیص ظاهری ندارد و حتی با انجام دادن تست هم قابل تشخیص نمی باشند چون هم تغیر ظاهری در فیزیک چسب اتفاق نمیافتد و هم اینکه ممکن است در صورت انجام تست بیرون کشیدگی میلگرد هم پاسخگو باشد اما مسلما در صورتیکه 2 یا حداکثر 5 سال بعد همین تست انجام گردد پاسخگو نخواهد بود. 

 

چسب کاشت میلگرد هیلتی

 

3. انتخاب پیمانکاری که گواهی صلاحیت اجرای کاشت میلگرد را از سوی کمپانی تولید کننده چسب اخذ نموده باشد

در مرحله سوم میبایست طبق مبحث نهم مقررات ملی میبایست شرکت یا پیمانکاری را انتخاب نمایید که حتما گواهی صلاحیت اجرای کاشت میلگرد را از سوی کمپانی تولید کننده چسب اخذ نموده باشد که با توجه به آموزش ارائه شده مطابق با شرایط چسب به پرسنل و مهندسین شرکت مجری، عملیات اجرائی با کیقیت عالی و مطابق با اصول استاندارد بین المللی و کمپانی تولید کننده چسب ارائه گردد و شما کارفرمای محترم اطمینان خاطر کامل داشته باشید که هزینه شما شامل پول، زمان و انرژی درست مصرف شده و در آتی هیچگونه ریسکی نخواهید داشت.

قابل توجه می باشد که روش صحیح اجرا از جمله فرچه کشی و بادگیری (که متاسفانه اکثر پیمانکاران بدلیل عدم دریافت هزینه کاشت یا دریافت مبلغ اندک و عدم درک اهمیت این موضوع به آن توجه ای ندارند) و نوع تزریق چسب و همچنین تزریق به اندازه کافی و حتی قطر و عمق استاندارد تاثیر بسزایی در کیفیت اجرای کاشت میلگرد خواهد گذاشت مثلا اگر بهترین چسب در حفره به قطر و عمق استاندارد به اندازه کافی تزریق و کاشت میلگرد انجام گردد، اما فرچه کشی، باذگیری و نظافت داخل حفره به درستی انجام نگردد، شک نکنید که کاشت میلگرد کاشته شده فاقد کیفیت و در کوتاه مدت تاثیر آن بصورت کلی از بین خواهد رفت و سازه نا ایمنی خواهیم داشت.

 

شرکت بتن برش تهران دارای گواهینامه ی کمپانی TEAM PRO

شرکت بتن برش تهران و کلیه پرسنل اجرائی شرکت بتن برش تهران مطابق با الزام مقررات ملی (مبحث نهم) دارای گواهینامه صلاحیت اجرای کاشت میلگرد از کمپانی TEAM PRO آلمان (کمپانی تولید کننده چسب) می باشند در ضمن این شرکت دارنده گواهینامه صلاحیت پیمانکاری از سازمان برنامه، گواهینامه ایمنی از وزارت تعاون و کار، گواهینامه گرید A+ در زمینه مقاوم سازی از کمپانی SMAR NEKSUS انگلستان، گواهینامه های بین المللی و استاندارد …. در زمینه مقاوم سازی و برش بتن می باشد.

ما در شرکت بتن برش تهران فقط از چسب‌های برند هیلتی و TEAM PRO که کلیه تاییدیه های ذکر شده را از ETA اتحادیه اروپا و ICC امریکا دارند استفاده می نماییم و با توجه به اطمینان خاطر از محصولات و خدمات اجرائی شرکت، به‌منظور کاهش ریسک مشتری اصالت چسب، سلامت فیزیکی چسب، کیفیت چسب و اجرای کاشت میلگرد را به شرط تست بیرون کشیدگی میلگرد در محل (Poll Out) بصورت کتبی تضمین و گارانتی شرکتی می نماید و ضمانت نامه تقدیم دوستان و کارفرمایان عزیز می نماید.

شرکت بتن برش تهران دارای 19 سال سابقه رسمی و افتخار حضور، همکاری، اخذ تقدیرنامه ها و رضایت نامه های متعددی از بزرگترین پروژه های ملی و خصوصی کشور (رزومه قوی) دارد.

کلیه پرسنل شرکت بتن برش تهران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه مسئولیت مدنی شرکت بیمه ایران می باشند و کارفرما هیچگونه ریسکی در این زمینه نخواهد داشت.

اگر بدنبال یک کار با کیفیت و انتخاب پیمانکار کاشت میلگرد درجه یک و سازه ای مطمئن و مقاوم هستید با ما تماس بگیرید و مقاوم سازی را با ما تجربه نمایید.

یکبار برای همیشه …

انتخاب شرکت بتن برش تهران، برترین شرکت در زمینه مقاوم سازی و برش بتن در کشور

 

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید 09122525574

 

تقدیرنامه ها و گواهینامه های شرکت برش بتن تهران

کاشت میلگرد

در شرکت بتن برش تهران

فرآیندی که در آن بخشی از بتن را در قسمت‌ های مختلف سازه مثل ستون‌ها یا فوندانسیون سوراخ می‌کنند و میلگرد را به آن اضافه کرده و می‌چسبانند. به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن اصلاح سازه یا افزودن بخش جدید به سازه معمولاً از روش کاشت میلگرد برای تقویت بتن استفاده می‌‌کنند.

  • تغییر ابعاد فوندانسیون در انواع جداره‌های داخلی و خارجی با استفاده از کاشت میل گرد
  • امکان تبدیل انواع فوندانسیون به حالت گسترده با استفاده از کاشت میل گرد
  • ایجاد ساخت و ساز جدید بدون نیاز به تخریب یا بازسازی در سازه با کاشت میلگرد
  • گسترش تیر‌های کنسولی و دستک‌سازی
  • ساخت استوانه یا طرح‌های بتنی در ساختمان‌های تجاری یا ویلا برای استحکام ساختمان

دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری از سازمان برنامه و بودجه

گواهینامه‌های بین المللی در زمینه‌های برش بتن، آتش بند، مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای

کاشت میلگرد سرکت بتن برش تهران

هنگام ساخت‌ و ساز یک مجموعه بتنی به دلیل تفاوت‌ هایی که ممکن است در نقشه اجرایی آن ایجاد شود، یا برای مقاوم‌ سازی و ممانعت از تخریب بنا در برابر موارد آسیب‌ زا از روش‌های تقویت سازه استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها کاشت میلگرد است که امروزه در صنعت ساخت‌ و ساز کارایی فراوانی دارد و هزینه های مربوط به اصلاح یا تغییرات در نقشه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

کاشت میلگرد برای انجام تغییرات در سازه‌ های بتنی اهمیت فراوانی دارد. کاشت میل گرد باعث فراهم شدن قابلیت وصل شدن بتن جدید به بتن قدیمی و وصل شدن اجزای فولادی به سازه‌های بتنی موجود می‌شود. در ادامه مقاله قرار است درباره کاشت میل گرد و انواع آن صحبت کنیم. همچنین کاشت میل گرد را از جنبه های مختلف آن (مزایا و معایب و روش انجام) مورد بررسی قرار دهیم.

 

مراحل اجرای کاشت میلگرد در بتن

 

تصویر کارگران ساختمان در حال کاشت میلگرد

همه روش‌های کاشت میلگرد دارای چند مرحله ساده هستند که هنگام اجرا باید به ترتیب زیر انجام شوند:

  1. محاسبه ابعاد سوراخ مخصوص برای جایگذاری میلگرد
  2. سوراخکاری  در محل مورد نظر با قطر و طول معین و با استفاده دستگاه مغزه گیر یا دریل
  3. پاک سازی گرد و غبار ناشی از حفاری با مکنده و یا فرچه مویی
  4. پاکسازی جداره های جفره به وسیله فرچه
  5. مخلوط کردن ملات یا چسب مورد نظر برای تزریق به محل سوراخ.
  6. تزریق چسب و نگهدارنده به مقدار دو سوم حجم سوراخ
  7. جایگذاری میلگرد به صورت چرخشی در داخل سوراخ کاشت میلگرد.
  8. صبر کردن به مدت زمان لازم برای گیرش و سفت شدن چسب
  9. تمیز کردن دهانه سوراخ با کاردک یا ابزار مخصوص به منظور پاک کردن مواد اضافی.

 

مزایا کاشت میلگرد

 

مزایا کاشت میلگرد - بتن برش توسعه

 

مزایا استفاده از کاشت میلگرد در انواع سطوح شامل موارد زیر است:

  • تغییر ابعاد فوندانسیون در انواع جداره‌های داخلی و خارجی با استفاده از کاشت میل گرد
  • امکان تبدیل انواع فوندانسیون به حالت گسترده با استفاده از کاشت میل گرد
  • ایجاد ساخت و ساز جدید بدون نیاز به تخریب یا بازسازی در سازه با کاشت میلگرد
  • گسترش تیر‌های کنسولی و دستک‌سازی
  • ساخت استوانه یا طرح‌های بتنی در ساختمان‌های تجاری یا ویلا برای استحکام ساختمان
  • تغییر کاربری ساختمان‌ها بدون نیاز به تخریب و گسترش آن
  • ممانعت از تخریب دیوار‌های سست قدیمی در ساختمان‌های با قدمت زیاد

خدمات گروه ساختمانی بی.بی.تی سازه

 

معایب کاشت میلگرد

در کنار همه ویژگی‌های خوب کاشت میلگرد دربتن که نام بردیم باید بدانید این روش تعدادی عیب نیز دارد که باید برای استفاده به آن ها هم توجه کنید :

  • امکان بروز هرگونه خطای غیرقابل بازگشت در زمان اجرای کاشت میلگرد
  • امکان پوسیدگی یا خوردگی در ورقه‌های فلزی موجود در سازه پس از انجام کاشت میل گرد
  • نداشتن توانایی انعطاف‌پذیری در میلگردها از دیگر معایب کاشت میلگرد است
  • تغییر در میزان وزن سازه موردنظر و نیرو‌های طبیعی سازه‌ای در اثر اضافه شدن میلگرد در بتن
  • مسائل مربوط به سنگین بودن مصالح مورد نیاز در میلگرد و حمل و نقل سخت آن‌ ها

 

عمق استاندارد کاشت میلگرد چقدر است؟

 

عمق استاندارد کاشت میلگرد

 

برای اندازه‌گیری عمق مورد نیاز در بتن برای کاشت میلگرد مسائل متعددی باید بررسی شود. مثلاً مسائل مربوط به کاشت میل گرد بر اساس مفاد آیین‌نامه، فاصله مابین میلگرد‌ های کاشته شده، میزان قدمت بتن و… باید در نظر گرفته شود. عمق و قطر سوراخ مخصوص کاشت میل گرد با توجه به نوع ملات یا چسب متفاوت است. اصلی‌ترین ملاک در این باره مشخصات فنی موجود بر روی محصول مصرف شده است.

روش صحیح برآورد عمق کاشت میلگرد

به منظور محاسبه میزان عمر کاشت میلگرد باید از جدول‌ های مخصوص مهندسی و نرم‌افزار‌های تخصصی استفاده شود. در این نرم‌افزار‌ها با دریافت اطلاعاتی مثل تعداد میلگرد‌ها، فاصله آن‌ها از یکدیگر، قطر و باد میلگرد‌ها میزان عمر مناسب کاشت میلگرد را محاسبه می‌کنند. از روش‌های دیگر محاسبه میزان عمق کاشت میل گرد در بتن استفاده از جدول‌های تعیین شده مربوط به چسب مورد استفاده در کاشت میل گرد است. یکی از روش‌های رسیدن به نتیجه سریع‌ تر درباره میزان عمق و قطر سوراخ ایجاد شده، استفاده از این جدول بر اساس ترکیب چسب کاشت میلگرد است.

سایز بولت عمق کاشت

مقاومت کششی

۱۴ ۱۱۰ ۵-۶
۱۶ ۱۳۰ ۸
۱۸ ۱۵۰ ۱۰.۵
۲۰ ۱۷۰ ۱۵
۲۲ ۱۹۰ ۱۷
۲۴ ۲۱۰ ۲۰

 

 

 

کاشت میلگرد در بتن

نحوه کاشت میلگرد در بتن دارای اصول و مقررات خاصی است که در صورت رعایت نشدن، منجر به ضعف کلی در سازه خواهد شد. در ادامه به توصیف این ضوابط خواهیم پرداخت.

طی دهه های اخیر، یکی از با اهمیت ترین ضوابط مطرح شده در شیوه نامه های ساخت سازه های بتنی و ، اطمینان خاطر از پیوستگی بین میلگرد و بتن است. در واقع اصطلاح بتن مسلح یک ترکیب بین بتن و میلگرد است و برای افزایش استحکام و مقاومت بتن مسلح، حفظ این پیوستگی بسیار مهم است.

چسب کاشت بولت و یا چسب کاشت آرماتور به صورت دو و یا سه جزئی تولید می شود. قسمت  اول این مواد چسبنده را رزین متشکل از  پلی استر اپوکسی و وینیل استر و قسمت دوم این مواد که به آن هاردنر و یا سفت کننده نیز  گفته می شود و  بر پایه پلی امین است، تشکیل می دهد.

 

استفاده از میلگرد در انواع سازه ها- مزایا و معایب کاشت میلگرد - بتن برش تهران

 

همچنین این چسب کاشت به صورت کارتریجی در دسترس قرار دارد. برای استفاده از هر کدام باید یک سوراخ ایجاد کرد و سپس تمیز کاری صورت گیرد. شیوه‌های تمیزکاری نیز بسته به نوع محصول استفاده شده دارد؛ ولی در بسیاری از موارد از فرچه یا دمنده هوا استفاده می شود. یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در زمان کاشت میلگرد در بتن، عمق سوراخکاری است که این میزان باید به صورت بسیار دقیقی طراحی شود. در صورتی که این مقدار عمق کمتر از حد مشخص شده باشد اتصال به صورت مفید انجام نشده و بار به صورت حداکثری بر روی سازه قرار نمی گیرد.

در طرف مقابل، در صورتی که عمق حفره بسیار بیشتر از مقدار طراحی شده باشد، پس از قرار گرفتن درون حفره، مقداری از عمق مازاد مانده و منجر به تحمیل اضافه بار بر روی سازه می شود. پس باید در نظر داشت که این میزان عمق باید طبق آیین نامه های اجرایی  و صورت گیرد که تعیین کننده کیفیت پروژه می باشد

همه چیز درباره دستگاه کاشت میلگرد بتن

برای کاشت میلگرد در بتن نیاز به ادوات  گوناگونی داریم که این ادوات و تجهیزات شامل موارد زیر هستند:

  • فرچه مویی و یا دمنده برای تمیزکاری
  • دستگاه مکش برای خارج کردن مواد باقی مانده ناشی از دریل کاری
  • دریل برقی
  • تفنگ مخصوص برای تزریق چسب درون حفره
  • دستکش مناسب و عینک ایمنی

 

 

در زمان اتصال میلگرد باید به نیروهای وارد شده به بتن و میلگرد توجه شود. انواع روش های مختلفی برای  کاشت میلگرد در بتن  وجود دارد که از این روش ها می توان به اتصال تیر به ستون، اتصال سازه جدید به بتن و یا دیگر کاربری ها اشاره کرد نکات مهمی که در زمان کاشت باید مورد توجه قرار گیرد وجود فواصل حداقلی، حفظ پوشش بتن و همچنین نحوه قرار گیری میلگردها داخل خاموت است.

بررسی مزایا و معایب کاشت میلگرد در بتن

علی رغم وجود مزایای بسیار زیاد کاشت میلگرد در بتن مانند اجرا در تمام شرایط فصلی، استحکام و افزایش استقامت بنا و امکان توسعه پروژه بر روی سازه قبل؛ در زمان استفاده از این روش معایبی نیز وجود دارد که به صورت زیر بیان می شوند:

  1. احتمال بروز خطای انسانی غیر قابل جبران در این روش زیاد است.
  2. انعطاف پذیری این روش کاشت بسیار کم است.
  3. افزایش مشکلاتی از قبیل وزن زیاد در سازه و همچنین هزینه زیاد زمان حمل و نقل در این روش اجرا.

اگرچه معایب کاشت میلگرد گفته شده در بالا می تواند هزینه را افزایش دهد؛ ولی در مجموع استفاده از کاشت میلگرد در بتن در مقابل روش های دیگر بسیار با صرفه است.

 

روش‌ های کاشت میلگرد در بتن

 

کارگر ساختمانی در حال کاشت میلگرد های قطور برای ساخت ساختمان

 

برای کاشت میلگرد در بتن روش های مختلفی وجود دارد که این روش ها بنا بر شرایط پروژه اعم از موقعیت، بودجه و .. تعیین می‌شود که در ادامه به بررسی آن میپردازیم

1. کاشت میلگرد با استفاده از مواد سیمانی

در حوزه ساخت و ساز برای وصل کردن میلگرد به ستون از این روش استفاده می‌شود. گاهی مواقع ممکن است میلگرد بیرون از ستون نباشد و یا در محل درست قرار نگیرد. در این صورت برای تصحیح کردن آن با استفاده از مواد سیمانی اقدام به کاشت میلگرد می‌کنند. در هنگام اجرا روش استفاده از مواد سیمانی درست اونی که مد نظر قرار داریم یک سوراخ به اندازه ۵ میلی‌متر ایجاد می‌شود. طول سوراخ مورد نظر در روی ستون بر اساس طول مهاری میلگرد محاسبه می‌شود. با استفاده از کرگیری این عملیات را انجام می‌دهند.

سپس سوراخ موردنظر را با ملات پر می‌کنند. پس از آن آرماتور را در داخل سراغ بتن قرار داده و با استفاده از جک هیدرولیکی میلگرد‌ها را در این نواحی جاگذاری می‌کنند.

2. کاشت میل گرد با به کار گرفتن چسب اپوکسی

روش کارآمد دیگر برای کاشت میلگرد در بتن استفاده از چسب اپوکسی است. در این روش پس از سوراخ کردن بتن، چسب را به جای ملات سیمان استفاده می‌کنند که چسبندگی فوق‌العاده بی‌نظیر ایجاد می‌کند. از مزیت‌های اصلی این چسب می‌توان به آسان بودن کار‌های ایجاد سوراخ در اندازه مورد نظر است.

در این صورت نسبت به روش‌های دیگر طول و قطر کمتری برای کاشت میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین‌ مورد جذاب مربوط به هزینه‌های آن است و به همین دلیل جز روش‌های مقرون به صرفه نیست.

 

3. کاشت میلگرد در بتن با استفاده از روش مهار مکانیکی

نحوه اجرای کاشت میلگرد از طریق روش مهار مکانیکی بدین صورت است که یک سوراخ به حدود ۲ میلی‌متر بر روی بتن مورد نظر هفت می‌کنند و پس از آن با استفاده از مهار مکانیکی میلگرد را در داخل سوراخ قرار می‌دهند. می‌گردد تا در قسمت انتهای خود پرده‌هایی دارند که هنگام چرخاندن آرماتور پیچ بالی آن‌ها باز شده و به دیواره سوراخ می‌چسبد. این کار را تا جایی انجام می‌دهند که پرده‌ها به طور کامل به دیوار چسبیده باشند.

طول مهار در این روش خیلی کوتاه است. اما باید به این نکته توجه کرد که ممکن است پره‌ها هنگام قرارگیری در سوراخ بتن را خرد کنند. به همین دلیل برای استفاده در بار‌های مکانیکی کارساز نیست و برای کار‌های استاتیکی مناسب‌تر است. میلگرد‌های مکانیکی از نظر قدرت و مقاومت دارای پارامتر‌های خاصی هستند که برای انجام نیرو‌های برشی یا کششی حد مجازی را تعیین می‌کنند و توسط کارخانه تولید‌کننده ارائه می‌شوند.

 

روش‌ های افزایش مقاومت در بتن با کاشت میلگرد

 

کاشت میلگرد در بتن

 

چهار روش‌ برای افزایش میزان مقاومت بتن تحت تاثیر کاشت میلگرد وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم

  • اصطکاکی یا انبساطی

در این روش بعد از کاشت میلگرد به وسیله وجود نیروی اصطکاک با مصالح موجود در سازه توانایی تحمل بار‌های مختلف ایجاد می‌شود. عکس انکر‌های فلزی و پلاستیکی معمولاً به شیوه اصطکاکی عمل می‌کنند و به سهولت نصب می‌شوند.

  • کلیدی

میلگرد با ایجاد حفره در بتن باعث گیرایی می‌شود. کرم معمولاً توانایی تحمل بار‌های دینامیکی را دارد و در زمان بسیار کم از لبه مصالح پایه قابلیت نصب دارد.

  • ترکیب اصطکاکی و کلیدی

این کاشت همزمان از دو روش اصطکاکی و کلیدی استفاده می‌کند. باربری بالا برخوردار است و می‌تواند بار‌های دینامیکی را نیز حمل کند.

  • چسبندگی

هنگام کاشت میلگرد از چسب مخصوصی استفاده می‌کنند که بین میلگرد با مصالح موجود ظرفیت باربری ایجاد می‌شود. این انکر می‌توان به عدم وجود محدودیت در استفاده از آن در هر قطر و عمق سوراخ است.

 

کاشت میلگرد در ستون

اکثر اوقات کاشت میل گرد در ستون به صورت عمود بر ستون و یا در امتداد ستون انجام می‌شود. مهمترین‌ترین مورد در هنگام کاشت میلگرد در ستون، مد نظر قرار دادن فاصله میلگرد‌ها و محل قرار گرفتن خاموت است. پس از اطلاع داشتن از محل قرار گرفتن میلگرد در داخل ستون اصلی‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید. همچنین اجرای ستون به صورت دقیق باعث کاهش انواع هزینه‌های احتمالی در هنگام اجرای کار می‌شود.

هدف از کاشت میل گرد در ستون

کاشت میلگرد برای موارد گوناگونی انجام می شود که در ادامه به معرفی آن ها می پرداریم:

  1. ادامه دادن ستون در جهت مود
  2. وصل کردن بتن ستون
  3. کاشت میلگرد در ستون به منظور اجرای راه پله شمشیری
  4. وصل کردن سازه جدید به ستون

قبل از کاشت میلگرد در ستون چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

بر اساس مواردی که گفتیم باید افزودن میلگرد جدید به ستون با مهارت و دقت خاصی صورت بگیرد. وگرنه ممکن است مشکلات بسیار زیادی به بار بیاورد. به همین دلیل باید به موارد زیر برای کاشت میلگرد در ستون توجه کنید:

  • ترک‌های موجود در ستون بتنی که ممکن است کوچک یا بزرگ باشند.
  • توجه به میزان فشاری که تحت تأثیر نیرو‌های کششی بر ستون وارد می‌شود.
  • توجه به موقعیت کاشت میلگرد که ممکن است افقی یا عمودی باشد.
  • به اندازه ستون و سطح مقطعی آن نیز توجه کنید.
  • استفاده از بورس فولاد الکتریکی برای پاک کردن لایه خوردگی در سطح میله فولادی و استفاده از‌اتانول صنعتی برای حذف لکه‌های روغن و کثیفی.
  • کنترل زمان جایگذاری میلگرد بر اساس کارایی چسب که ممکن است در دما محیط متفاوت باشد.
  • نحوه فرایند جاگذاری میلگرد براساس روش خاص، چرخش به میزان تعیین شده و حذف حباب‌ها.
  • توان میله فولادی برای حمل بار تا زمان مشخص س و بر اساس استاندارد‌های خاص.

پس از بررسی این موارد می‌توان فهمید که آیا ستون برای کاشت میلگرد مناسب است یا خیر. اگر ستون شرایط مناسب نداشته باشد نمی‌توان از کاشت میل گرد استفاده کرد. چرا که کاشت میل گرد باعث کاهش مقاومت داخلی ستون خواهد شد.

اصلی‌ ترین عوامل اثرگذار در هزینه کاشت میلگرد در ستون

از اصلی‌ترین مواردی که در کاشت میلگرد مورد توجه است، عمق کاشت میلگرد در بتن است‌. برای هزینه مناسب در کاشت میلگرد در ستون باید ضوابط و استاندارد‌هایی رعایت شود. سه عامل میزان عمق کاشت بر اساس اندازه و قطر میلگرد، چسب استفاده شده در کاشت میل گرد در بتن و نحوه حفر سوراخ در بتن با استفاده از دریل یا روش کرگیری برمیزان قیمت کاشت تأثیر دارند. علاوه بر این موارد روش‌های دیگری که در کاشت میلگرد ممکن است از آن‌ها استفاده شود باید مد نظر قرار بگیرند.

کاشت میلگرد در ستون فوندانسیون

 

کاشت میلگرد در ستون

 

کاشت میلگرد در ستون فونداسیون به خاطر ایجاد یکپارچه‌سازی و اصلاح ابعاد آن انجام می‌شود. همچنین به منظور افزایش میزان ارتفاع و مقاومت فوندانسیون در وجود فشار بیشتر نیاز به کاشت میلگرد در این سطح احساس می‌شود.

با استفاده از دریل در ستون فوندانسیون سوراخ‌های ایجاد می‌کنند که بهترین روش برای ایجاد سوراخ کاشت میلگرد در ستون فونداسیون است. قبل از شروع اجرا کاشت میلگرد باید برآوردی صورت گیرد تا میزان عمق و قطر سوراخ حفر شده، قطر میلگرد، روش سوراخ کاری و… مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس میزان قطر سوراخ ممکن است از دستگاه مغز گیر استفاده شود.

 

مزایا و معایب کاشت میلگرد در ستون فوندانسیون

کاشت میلگرد در ستون فوندانسیون دارای مزایا و معایب خاص خود است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • مزایا

  1. تغییر دیدار‌های داخلی و خارجی فونداسیون در اثر استفاده از کاشت میلگرد
  2. تبدیل فونداسیون منفرد به فونداسیون نواری و فونداسیون نواری به فونداسیون گسترده از طریق کاشت میلگرد در ستون فونداسیون
  3. تغییر کاربری ساختمان‌ها با کاشت میلگرد
  4. ایجاد جان‌پناه‌های یکپارچه در کف بام‌ها و کاشت میلگرد
  5. افزایش میزان مقاومت ستون‌ها و دیواره‌های قدیمی بتنی با استفاده از کاشت میلگرد

 

مزایای کاشت میلگرد در ستون فونداسیون

  • معایب

  1. عدم وجود انعطاف‌پذیری
  2. امکان وجود خطا در اجرای مراحل کاشت میلگرد در ستون فونداسیون
  3. تغییر در میزان وزن سازه و افزایش آن

کاشت میلگرد با گروت سیمانی

گروت سیمانی به عنوان چسب در کاشت میلگرد عمل می‌کند و به صورت پودر می‌توان آن را تهیه کرد. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باید با آب ترکیب شود و پس از آماده شدن می‌توانید از آن به عنوان ملات در محل کاشت میل گرد استفاده کنید.

گروت سیمانی چیست ؟

گروت سیمانی محصولی شامل آب، ماسه، سیمان و دیگر افزودنی‌ها است که در آن میزان ضریب اصطکاک زیاد است و در اکثر پروژه‌های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای وصل کردن بیس پلیت و فوندانسیون از گروت سیمانی استفاده می‌کنند. این ماده از قابلیت افزودن به حجم خود برخوردار است که فضای بین دو المان را پر می‌کند.

مزایا استفاده از گروت سیمانی در کاشت میلگرد

اگر کاشت میل گرد را به روش گروت سیمانی انجام دهید، مزایای را نسبت به سایر روش ها دریافت خواهید کرد:

  • توانایی انبساط زیاد
  • مقاومت کششی و یا خم شدگی زیاد
  • زنگ نزدن آهن با استفاده از گروت سیمانی
  • مقاومت بالا در برابر فشار زیاد

بیشتر بخوانید: برش بتن چیست؟ معرفی انواع روش‌های آن

روش کاشت میل گرد با چسب

 

کاشت میلگرد با چسب

قبل از استفاده باید یک سوراخ شود و داخل آن به طور کامل تمیز شود. می‌توان از فرجه یا پمپ برای تمیز کردن سوراخ کمک گرفت. در هنگام استفاده از چسب برای کاشت میلگرد با استفاده از وسیله مخصوص تزریق چسب سوراخ حفر شده را با رزین و چسب پر می‌کنند. در زمانی تزریق هر دو مواد خودکار با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

 مواد تشکیل دهنده رزین و چسب شامل مواد آلی اپوکسی، پلی استر و وینیل استر، سیمان و ترکیبات آلی و غیر عالی است. اینکه سوراخ مورد نظر پر شد میلگرد را در یک حالت چرخشی وارد سوراخ می‌کنند. چسب به دلیل داشتن قدرت اتصال بسیار بالا، با استفاده از فرمولاسیون ویژه تهیه شده است که در ظرفیت‌های بارگذاری به صورت استاتیکی و دینامیکی توان بالایی دارد. چسب کاشت میلگرد بهترین گزینه برای کاشت میلگرد با چسب است.

مزیت‌های چسب کاشت میلگرد

  • چسبندگی بسیار عالی و دارایی توان مقاومت بالا
  • هولت در اجرا در کنار ویژگی‌های فنی و اقتصادی بهینه
  • قدرت وصل شدن بسیار عالی به بتن و مصالح ساختمانی دیگر
  • امکان کاشت میلگرد بر انواع سطوح بتنی به صورت عمودی یا افقی
  • کوچک بودن میزان قطر سوراخ مورد نیاز و طول مهاری کوچکتر برای کاشت میل گرد

میزان چسب مورد نیاز برای کاشت میلگرد

برآورده میزان چسب مورد نیاز برای کاشت میلگرد در انواع سطوح اهمیت زیادی دارد. عوامل اثرگذار بر میزان چسب مثل قطر میلگرد، قطر سوراخ حفر شده، میزان عمق کاشت میلگرد و تعداد میلگرد‌های کاشته شده و … هستند.

انواع چسب مخصوص کاشت میلگرد

چسب‌های مخصوص کاشت میلگرد از ترکیبات شیمیایی و مکانیکی خاصی تهیه می‌شوند و به شیوه مختلف تولید می‌شوند:

  • چسب کاشت میلگرد از نوع کپسولی

این چسب در شیشه‌های شفاف به تولید می‌رسد. این چسب‌ها دو جزئی هستند و از رزین پلی استر و رزین اپوکسی وینیل استر تولید می‌شوند.

بعد از شکستن شیشه در زمان کوتاه گیرایی بالایی را ایجاد می‌کنند در برابر محیط‌های اسیدی مقاومت زیادی دارند. چسب کاشت میلگرد کپسولی به وسیله بولت مخصوص که سر مهره دار دارد، می‌توان استفاده کرد. بعد از قرار دادن کپسول در داخل سوراخ حفر شده، میلگرد به صورت چرخشی در داخل صورت قرار می‌گیرد.

  • چسب کاشت میلگرد کارتریجی

این چسب دو جزئی است و معمولاً جز اول از رزین اپوکسی، پلی استر و وینیل استر تولید می‌شود و جزء دوم یک سخت‌کننده از جنس پلی آمین است. از این چسب برای نصب میلگرد در انواع سطوح بتنی، چوبی یا سنگی استفاده می‌شود.

  • چسب به کاشت میلگرد حجمی به صورت کیلویی و فله‌ای

فیلم به صورت دو یا سه جزئی به بازار عرضه می‌شود. از زرین اپوکسی و سخت‌کننده پلی آمید ساخته شده است. این چسب خاصیت چسبندگی بسیار زیاد به انواع سطوح بتنی و فولادی دارد و همچنین قابلیت خود متراکمی دارد. در برابر انواع فشار‌های کششی خم شدگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده است.

به طور کلی می‌توان گفت چسب‌های کارتریجی نسبت به دیگر چسب‌ها مزایا بیشتری در سهولت اجرا، کاهش میزان خطا دستگاه یا انسان و کیفیت بسیار بالایی نیز دارد. در بخش‌های ترک خوردگی بتن هم مقاومت زیادی دارد.

 

تصویری از دسته های بزرگ میلگرد فولادی

 

استاندارد‌ ها و ضوابط کاشت میلگرد

به طور کلی باید بدانید اجرای درست پروژه‌ های کاشت در یک سازه باید محاسبات دقیق داشته باشد و معیار‌های خاص مثل عمق سوراخ ایجاد شده اندازه میلگرد کاشته شده کسب مورد استفاده و… بررسی شود. برای کاشت میلگرد یک آیین نامه خاص طراحی شده که شرایط و ضوابط کامل مربوط به مراحل کاشت را همانند شرایط و ضوابط کاشت میلگرد در فوندانسیون داراست. در ادامه برخی از مفاد اصلی آیین‌ نامه کاشت میلگرد را عنوان کرده ایم:

  • میزان گسیختگی میلگرد انتخاب شده نسبت به حالت اولیه آن باید بیش از ۸ درصد باشد.
  • بیشتر بودن فاصله بین میلگرد‌های کاشته شده از ۵ برابر قطر میلگرد به منظور وجود فضایی لازم بین میلگرد‌ها و درگیری آلماتور در شرایط بهتر
  •  وجود کاور یا پوشش بتنی از جنس سنگدانه‌های بتن برای محافظت از نفوذ رطوبت به میلگرد و چسب
  • کاشته شدن حداقل ۴ میلگرد برای تحمل فشار میلگرد‌های داخل خاموت

 

ظرافت و حساسیت فرآیند کاشت میلگرد

کاشت میلگرد در بتن حساسیت زیادی دارد به طوری که درست و دقیق انجام ندادن آن باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد از جمله تخریب بنا می شود. در ادامه به بررسی چند مورد از این حساسیت ها خواهیم پرداخت:

۱. در هنگام کاشت میلگرد یکی از نکات مهم مورد توجه عدم آسیب رساندن به میلگرد‌های موجود در سازه قدیمی در هنگام حفر سوراخ است. گاهی به منظور آسان کردن مراحل اجرا از دستگاه‌های کرگیری استفاده می‌کنند. این مزگاه در محل برخورد با میلگرد‌های سازه قدیمی آن‌ها را قطع می‌کند و پس از آن ماهیت بتن قدیمی نیز از بین می‌رود.

۲. عمق کاشت میل گرد و فواصل کاشت چند میلگرد از معیار‌های حساسی است که به راحتی باعث آسیب دیدن سازه تازه ساخته شده می‌شود. بنابراین برآورد محل مناسب کاشت و فاصله کاشت ها باید توسط افراد کارشناس صورت گیرد.

۳. چسبی که از آن برای کاشت میل گرد استفاده می‌شود باید از نظر کیفیت در سطوح بسیار بالا باشد تا مانع از جدا شدن ناحیه کاشت میلگرد شود.

قیمت کاشت میلگرد

کاشت میلگرد یک فناوری پرطرفدار در کشور ما محسوب می شود که توسط مهندسین معماری اجرا می گردد. قیمت کاشت میلگرد با توجه به عوامل زیادی مانند مساحت زیربنا ساختمان و نوع مصالح به کار گرفته شده سنجیده و تعیین می شود. از آنجا که افراد زیادی برای انجام زیرساخت بنا نیازمند استفاده از میلگرد هستند تلاش می کنند تا خدمات کاشت میلگرد را با کیفیت خوب و قیمت مناسب دریافت نمایند.

امروزه بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات کاشت میلگرد این عملیات را در ساختمان های مختلف انجام می دهند. اما نکته قابل توجه این است که یافتن یک مجموعه معتبر و پرسابقه می تواند تاثیر بسیاری در روند انجام صحیح این عملیات داشته باشد.

 

قیمت کاشت میلگرد

 

قیمت کاشت میلگرد در بتن و ستون

امروزه قیمت هایی که برای خدمات میلگرد در بتن توسط شرکت های مختلف ارائه می شود گوناگون است. بسیاری از این شرکت ها قیمت های ارائه شده خود را به اندازه کیفیت خدمات شان در نظر نمی گیرند بنابراین یافتن یک مرکز معتبر و پرسابقه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه بتوانید بهترین قیمت را در میان موسسات مختلف به دست بیاورید می توانید با جستجو در سایت های معتبر به این هدف دست پیدا کنید.

اگر کاشت میلگرد با انجام مراحل کمتری به اتمام برسد قطعاً قیمت کمتری نیز خواهد داشت اما قیمت کاشت میلگرد در ساختمان های مرتفع که پروژه کاشت در آنها پیچیده تر است به مراتب بالاتر خواهد بود.

 

قیمت کاشت میلکرد

 

عوامل موثر بر هزینه کاشت میلگرد

هزینه کاشت میلگرد بر اساس فاکتورهای متفاوتی معین می گردد که از جمله مهم ترین آنها عبارتند از:

  • اولین عامل تعیین کننده بهای کاشت میلگرد عمق سوراخی است که برای قرارگیری میلگرد در بتن تشکیل می شود.
  • نوع روش کاشت میلگرد نیز می تواند در قیمت آن موثر باشد.
  • شرایط ساختمان و نوع سازه نقش موثری در میزان سختی عملیات کاشت میلگرد داشته و یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن محسوب می شود.
  • یکی از ابزارهایی که برای کاشت میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد نوعی چسب مخصوص است. قیمت این چسب و مقدار آن بستگی به مساحت بنا داشته و یکی از عامل های معین کننده هزینه کاشت میلگرد است.
  • روش های مختلفی که برای کاشت میلگرد استفاده می شوند شامل عملیات و مراحل مختلفی هستند.

برای مشاوره رایگان و همچنین استعلام قیمت کاشت میلگرد و دیگر خدمات میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

سخن آخر

در این مقاله درباره کاشت میلگرد در انواع سطوح صحبت کردیم. کلیه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ساخت هر پروژه مرحله افزایش مقاومت در برابر آسیب‌های مختلف است. باید از روش‌های مختلفی برای تقویت سازه استفاده کرد. یکی از این روش‌ها کاشت میل گرد در سطوح بتنی، فوندانسیون، ستون و… است. در این مقاله درباره کاشت میل گرد در بتن و مزایای آن صحبت کردیم.

 همچنین اطلاعاتی درباره کاشت میل گرد در ستون و فوندانسیون برای شما قرار دادیم. در ادامه متن درباره چسب مخصوص کاشت میل گرد و انواع آن صحبت کردیم. به طور کلی کاشت میلگرد را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم.

این روش افزایش مقاومت سازه همانند دیگر روش‌ها از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است. همچنین از نظر اقتصادی کاملاً توجیه شده است. به همین دلیل روش کاشت میل گرد امروزه جز روش‌های پر استفاده در ساخت مجدد سازه‌ها است. هنگام اقدام به استفاده از کاشت میلگرد در سازه های خود بهتر است از یک کارشناس در این زمینه کمک بگیرید.

گروه ساختمانی بی.بی.تی | BBTSAZE

سوالات متداول

1. هدف از کاشت میلگرد در ستون چیست؟

کاشت مبلگرد برای موارد گوناگونی انجام می‌شود از جمله: ادامه دادن ستون در جهت مود، وصل کردن بتن ستون، کاشت میلگرد در ستون به منظور اجرای راه پله شمشیری، وصل کردن سازه جدید به ستون

2. کاشت میلگرد چه مزایایی دارد؟

مزایا استفاده از کاشت میلگرد در انواع سطوح شامل: تغییر ابعاد فوندانسیون در انواع جداره‌های داخلی و خارجی با استفاده از کاشت میلگرد، امکان تبدیل انواع فوندانسیون به حالت گسترده با استفاده از کاشت میل گرد، ایجاد ساخت و ساز جدید بدون نیاز به تخریب یا بازسازی در سازه با کاشت میلگرد و … می‌باشد.

3. چه عواملی بر هزینه کاشت میلگرد تاثیر می‌گذارند؟

هزینه اجرای کاشت میلگرد به عوامل مختلفی مانند نوع و قطر میلگرد، عمق و فاصله سوراخ‌ها، نوع چسب کاشت میلگرد، دستمزد نیروی کار و شرایط محل مورد نظر بستگی دارد.

4.چه تفاوتی بین کاشت میلگرد و بولت وجود دارد؟

کاشت میلگرد و بولت هر دو برای ایجاد اتصال در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما میلگردها معمولاً برای اتصالات با باربری بیشتر و بولت‌ها برای اتصالات با باربری کمتر استفاده می‌شوند.

5. چه زمانی باید از کاشت میلگرد در فونداسیون استفاده کرد؟

در شرایطی که نیاز به افزایش ظرفیت باربری فونداسیون وجود داشته باشد، از کاشت میلگرد در فونداسیون استفاده می‌شود. این کار می‌تواند برای افزایش طبقات ساختمان، اضافه کردن المان‌های جدید به سازه و یا تغییر کاربری سازه انجام شود.

6 پاسخ

    1. میلگرد مخفف میله تقویت کننده است. این جزء بتن مسلح است که برای برداشتن تمام بارهای کششی بتن ضروری است. معمولاً درجه 40 یا درجه 60 است که به ترتیب به قدرت 40000 psi یا 60000 psi اشاره دارد.

    1. سلام دوست عزیز، وثتتون بخیر
      کاشت میلگرد به روش های مختلفی صورت می‌پذیرد که استفاده از چسب هیلتی که از آنها است. این چسب ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند. یکی دیگر از راهکارهای کاشت میلگرد مقاوم اسفاده از الیاف FRP می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ