02144066785

09122525574

02148013

تهران، بلوار آیت الله کاشانی، خیابان بهنام، نبش چهارراه فهیمی-شماره 16، واحد 2 و 22

کاهش نامنظمی سازه

 

ساختمان ها معمولا در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله آسیب پذیر هستند  و اگر این حوادث شدید باشند، می توانند خسارت های جبران ناپذیری به آن ها وارد کنند. معمولا برای جلوگیری از این خسارت ها، مهندسان تدابیری می اندیشند تا بتوانند خسارت را به حداقل برسانند. این اقدامات بهسازی لرزه ای نام دارد  و شامل ترفندهایی برای بهبود استحکام ساختمان در برابر زلزله خواهد بود.

ساختمان های زیادی در کشور وجود دارد که از استحکام کافی در برابر زلزله برخوردار نیستند و به راحتی با وقوع زلزله فرو می ریزند. با اصلاح مشکلات ساختمان و برطرف کردن ضعف های آن، می توان اثرات ناشی از نیروهای و انرژی زمین را تا حد زیادی کاهش داد. بهسازی لرزه ای با کاهش نا منظمی سازه، یکی از این روش هاست که در ادامه درباره آن به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

کاربرد ها

اگر هدف شما کاهش نامنظمی ساختمان است، باید بدانید که این نامظمی ها انواع مختلفی دارد. همه نامنظمی ها در یک نقطه اتفاق نمی افتد. ممکن است برخی از آن ها در پلان ساختمان و برخی دیگر در ارتفاع رخ دهند.  اگر این  نامنظمی  ها جزئی باشد، نیروهای اضافی به آن وارد می گردد. حال اگر زلزله رخ دهد، این نیروها چند برابر می شود و اگر ساختمان نتواند آن ها را تحمل کند، فرو خواهد ریخت. چون این روش برای تقویت سازه برای مقابله با زلزله انجام می پذیرد، بنابراین، کاربردهای مختلفی خواهد داشت.

کاهش نامنظمی های افقی

ممکن است در طبقات مختلف ساختمان اختلاف های زیادی در جرم یا سختی به وجود بیاید. همچنین در تیرها و پلان طبقات ممکن است تغییرات و فرورفتگی هایی به وجود بیاید. با استفاده از بهسازی لرزه ای، می توان تمامی این موارد را رفع کرد.

کاهش نامنظمی های عمودی ساختمان

گاهی اوقات ستون های طبقات کوتاه تر از حد معمول هستند و ممکن است هنگام وقوع زلزله نتوانند بار طبقات بالایی را تحمل کنند. به همین خاطر به راحتی فرو می ریزند. برای رفع این مشکل و تقویت ستون ها، می توان از بهسازی و کاهش نامنظمی استفاده کرد تا هنگام وقوع زلزله ها ستون ها به اندازه کافی مقاوم باشند و ارتفاع کافی داشته باشند.

کاهش نامنظمی ها هندسی

این نامنظمی ها معمولا در پلان ساختمان رخ می دهند. قطعات مقاوم سازی در قاب ها قرار می گیرند. زمانی که این قطعات متقارن قرار نباشند، نامنظمی در سازه رخ می دهد و باعث می شود که در پلان ساختمان فرورفتگی به وجود بیاید. با اصلاح تمامی این نامنظمی ها توسط بهسازی لرزه ای، می توان این نواقص را برطرف کرد و ارتعاش ساختمان هنگام وقوع زلزله را از بین برد.

مزایا و معایب بهسازی لرزه ای باکاهش نا منظمی سازه

با توجه به ساز و کاری که این روش از بهسازی ارائه می دهد، می توان گفت که در پیاده سازی مزایا و معایبی دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این روش خواهیم پرداخت.

مزایای بهسازی لرزه ای باکاهش نا منظمی سازه

اولین و مهم ترین مزیت این روش افزایش ایمنی است. سازه هایی که در آن ها نامنظمی افقی یا عمودی وجود دارد، عمدتا در معرض آسیب های پس از وقوع زلزله هستند. اگر بتوانید تمامی نامنظمی های موجود در ساختمان را تشخیص دهید و به موقع برای رفع آنان اقدام کنید، دیگر نگرانی در مورد وقوع زلزله و صدمات جبران ناپذیر آن نخواهید داشت.

برخی از ساختمان هایی که دچار نامنظمی شده اند، ممکن است دیگر قابل استفاده نباشند یا این که در برخی از قسمت های آن ها تغییر شکل به وجود بیاید. تمامی این موارد می توانند آسیب پذیری ساختمان نسبت به زلزله را تا حد زیادی افزایش دهند. اگر بتوانید این موارد را با استفاده از بهسازی لرزه ای رفع کنید، تا حد زیادی از آسیب به ساختمان جلوگیری خواهید کرد.

اگر ساختمان ما دچار هرگونه نامنظمی باشد، در هنگام زلزله ممکن است آسیب های زیادی ببیند. بهسازی لرزه ای با  افزایش استحکام و پایداری سازه، می تواند خسارت های ناشی از زلزله را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین، شما با صرف هزینه ای کمتر، می تواند از هزینه های هنگفت بازسازی قسمت های تخریب شده ساختمان پس از زلزله جلوگیری کنید.

با بهسازی و کاهش نامنطمی و نامتقارن بودن سازه می توان قسمت های ضعیف ساختمان را اصلاح کرد ، در نتیجه هنگام وقوع زلزله بار فشار تقسیم می شود و انرژی در یک سطح به همه قسمتهای ساختمان وارد می شود که به این روند بهسازی متوازن می گویند.

 

معرفی معایب روش کاهش نامنظمی ساختمان

با این که این روش نسبت به بازسازی کلی ساختمان مزایای زیادی دارد، اما پیاده سازی آن معایبی نیز خواهد داشت. برخی از قسمت های ساختمان ممکن است پیچیدگی هایی داشته باشند و طراحی یک نقشه برای بهسازی آنان چالش های زیادی خواهد داشت و همچنین بسیار زمان بر خواهد بود.

برخی از تغییرات در نامنظمی های ساختمان امکان دارد در قسمت های خارجی سازه اتفاق بیفتد، بنابراین، پس از بهسازی آن تغییراتی بروز پیدا می کند و ممکن است در ظاهر ساختمان تغییرات ناخوشایندی ایجاد کنند.

امروزه، برای ساخت ساختمان ها فضای بسیار کمی اختصاص می دهند و این باعث می شود این سازه ها با فشردگی هر چه بیشتر ساخته شوند. به همین خاطر، ایجاد تغییرات در نامنظمی ها و بهبود آن ها  مستلزم فضای اضافی است. و این به راحتی در برخی از ساختمان ها امکان پذیر نخواهد بود.

نتیچه گیری

اصلاح نامنظمی ها در بهسازی لرزه ای مستلزم تحقیق و ارزیابی های مختلفی است که  ممکن است زمان بر باشند، اما با وجود تمامی این موارد، مزایای آن در برابر زلزله و افزایش استحکام ساختمان بسیار زیاد خواهد بود. برای استفاده از این روش، در ابتدا باید ساختمان را به طور کلی ارزیابی کنید. سپس روش مناسب برای رفع این نامنظمی ها را تشخیص دهید و برای رفع آن ها اقدام کنید.

این روش، نسبت به روش های بهسازی دیگر معمولا اقتصادی و به صرفه است. علاوه بر آن، می تواند تمامی نواقص ساختمان را جدا از آسیب های ناشی از زلزله برطرف کند و ایمنی ساختمان در برابر حوادث گوناگون را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ