02144066785

09122525574

02148013

تهران، بلوار آیت الله کاشانی، خیابان بهنام، نبش چهارراه فهیمی-شماره 16، واحد 2 و 22

کاهش نیاز ساختمان

بهسازی به معنای بهبود بخشیدن به وضع فعلی ساختمان یا سازه به منظور افزایش سطح ایمنی آن است. بهسازی به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از آن ها کاهش نیاز ساختمان به جای افزایش ظرفیت آن برای تحمل نیروهای وارد آمده است.

 

بهسازی لرزه ای با کاهش نیاز ساختمان

عملیات بهسازی با توجه به شرایط سازه و نیاز آن صورت می گیرد. به طور کلی می توان خطاهای طراحی، استفاده از مصالح بی کیفیت و افزایش بار وارد آمده بر ساختمان را از عوامل نیاز به  بهسازی لرزه ای با کاهش نیاز ساختمان دانست.

در روش بهسازی با کاهش نیاز ساختمان، در ابتدا سازه به طور کامل توسط مهندسان بررسی شده و نقاط ضعف و قدرت آن شناسایی می شود. بعد از آن با استفاده از نرم افزارهای طراحی پیشرفته، طرح جدیدی از سازه ترسیم می شود که در آن، المان ها یا ستون های بدون کاربرد و قدیمی حذف شده یا با المان هایی با مصالح جدید و سبک جایگزین می شوند. در بهسازی لرزه ای با کاهش نیاز ساختمان، سطح ایمنی سازه تا حد زیادی افزایش می یابد. علاوه بر این، بر استحکام ساختمان نیز افزوده می شود. با استفاده از این روش بهسازی دیگر نیازی به ساخت یک ساختمان جدید نیست.

بهسازی ساختمان و سازه ها با کاهش نیاز ساختمان

بهسازی ساختمان ها و سازه های قدیمی به منظور افزایش عمر مفید و مقاومت آن ها در برابر حوادث طبیعی انجام می شود. کشور ما از جمله نقاط زلزله خیز جهان است و به مقاوم شدن سازه نیاز دارد. در بهسازی  لرزه ای با کاهش نیاز ساختمان، هیچ تغییری در ظاهر بنا ایجاد نمی شود که این امر از مزایای مهم این روش است.

کاربرد ها

کاهش نیاز ساختمان جهت تقویت ساختمان های قدیمی و استفاده بیشتر از آن ها به جای ساخت ساختمان های جدید است. در این روش بهسازی، ساختمان به سطح بالایی از ایمنی دست می یابد. بهسازی لرزه ای در کشورهایی مانند ایران که زلزله خیز هستند، بسیار مهم است؛ زیرا مقاوم شدن ساختمان، خسارت های ناشی از زلزله را به حداقل می رساند. ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و تاسیسات حساس کشور بعد از هر چند سال استفاده، برای بهبود کارکرد خود به بهسازی نیاز دارند. علاوه بر این، حفظ ساختمان های قدیمی و تاریخی که میراث گذشتگان هستند نیز با روش های بهسازی لرزه ای امکان پذیر است. از دیگر کاربردهای بهسازی می توان به انجام آن در مراکز درمانی و بیمارستانی که امکان تخریب کامل را ندارند، اشاره کرد.

موارد زیر از جمله کاربردهای اصلی بهسازی با کاهش نیاز ساختمان است:

  • ساختمان های مسکونی

بخش زیادی از ساختمان های موجود در کشور، مسکونی هستند. بهسازی این ساختمان ها می تواند به حفظ جان و مال افراد کمک کند.

  • ساختمان های اداری، تجاری

روزانه افراد زیادی در ساختمان های اداری و تجاری رفت و آمد می کنند. بهسازی لرزه ای با کاهش نیاز ساختمان، علاوه بر حفظ جان و مال افراد، به نگهداری از اسناد و مدارک مهم موجود در این ساختمان ها نیز کمک می کند.

  • ساختمان و تاسیسات حساس

ساختمان های تاسیسات مهم کشوری مانند نیروگاه های هسته ای باید در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله مقاوم باشند. بهسازی این ساختمان ها می تواند از منابع مهم کشور محافظت کرده و ایمنی افراد و کارکنان آن را تضمین کند. بهسازی با کاهش نیاز ساختمان هزینه بسیار کمی را برای این تاسیسات به همراه دارد.

بهسازی لرزه ای با کاهش نیاز ساختمان در تاسیسات مهم کشور

  • ساختمان ها و بناهای تاریخی

فرهنگ و تمدن هر کشور با ساختمان ها و بناهای تاریخی آن مشخص می شود؛ از این رو حفظ بناهای قدیمی بسیار حائز اهمیت است. این بناها مقاومت کمی در برابر زلزله دارند و اگر برای بهسازی آن ها به موقع اقدام نشود، در اثر زلزله از بین خواهند رفت. بهسازی با کاهش نیاز ساختمان یکی از روش های نگهداری آثار باستانی در کشور است.

  • ساختمان بیمارستان ها و مراکز درمانی

بهسازی لرزه ای در ساختمان های درمانی بسیار مهم است؛ زیرا مراکز درمانی، امکان تخریب کامل را ندارند؛ بنابراین باید هرچند وقت یک بار، آن ها را بهسازی کرد تا کارایی لازم را داشته باشند.

مزایا و معایب بهسازی با کاهش نیاز ساختمان

بهسازی با کاهش نیاز ساختمان همانند دیگر روش های بهسازی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بیان آن می پردازیم:

مزایای بهسازی با کاهش نیاز ساختمان

  • در این روش دیگر نیازی به ساختن ساختمان جدید نیست؛ به همین دلیل بسیاری از هزینه های ساخت از دوش شما برداشته می شود.
  • بهسازی با کاهش نیاز سازه در ساختمان های قدیمی نیز قابل اجرا است؛ بنابراین می توانید با استفاده از این روش از ساختمان قدیمی خود، سال ها بهره برداری کنید.

مزایای بهسازی لرزه ای ساختمان با روش های نوین

 

  • در بهسازی با کاهش نیاز ساختمان، نمای ظاهری سازه تغییر چندانی نمی کند و طرح اصلی ساختمان حفظ می شود.
  • افزایش ایمنی ساختمان در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله از مزایای بسیار مهم بهسازی است.
  • با به کار گیری روش های بهسازی، از منابع طبیعی کشور کمتر استفاده شده و محیط زیست حفظ می شود.

معایب بهسازی ساختمان ها با کاهش نیاز سازه

  • ممکن است این روش بهسازی برای تمامی ساختمان ها قابل اجرا نباشد. بسیاری از ساختمان های قدیمی برای بهسازی به روش های دیگری احتیاج دارند.
  • اجرای بهسازی با کاهش نیاز ساختمان تنها توسط افراد متخصص و با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته طراحی امکان پذیر است. این امر ممکن است هزینه بالایی برای شما داشته باشد.
  • ممکن است زمان اجرای بهسازی لرزه ای ساختمان، نسبت به ساخت یک ساختمان جدید بالاتر برود.

بهسازی ساختمان ها، فرایند پیچیده ای است که نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد. اغلب این روش ها به کمک نرم افزارهای مهندسی پیشرفته انجام می شود. گروه عمرانی بتن برش تهران به عنوان برترین شرکت مقاوم سازی و برش بتن در کشور شناخته شده است.

بهسازی با ﻛﺎﻫﺶ ﺟﺮم ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن

در ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ داراى ﺿﻌﻒ ﻛﻠﻲ از ﻧﻈﺮ ﺳﺨﺘﻲ ﺟﺎﻧﺒﻲ ﻳﺎ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮى ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻳﻜﻲ از راﻫﺒﺮدﻫﺎى ﻣﻔﻴﺪ ﺑـﺮاى ﺑﻬـﺴﺎزى لرزه ای، ﻛﺎﻫﺶ ﺟﺮم ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﭼﺮا ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ ﺟﺮم، ﻣﻲ ﺗﻮان ﻣﻴﺰان ﺗﻐﻴﻴﺮﺷﻜﻞﻫﺎ و ﻧﻴﺮوﻫﺎى داﺧﻠﻲ ﻧﺎﺷﻲ از زﻟﺰﻟﻪ را در اﻋﻀﺎ ﻛﺎﻫﺶ داد. ﺑﺮاى اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻲﺗﻮان، ﺑﺎ ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻃﺒﻘﺎت ﻓﻮﻗﺎﻧﻲ، ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﺎرﺑﺮى ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن، ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﺼﺎﻟﺢ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه در ﻧﻤﺎى ﺳـﺎﺧﺘﻤﺎن، ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﻣﺸﺨﺼﺎت دﻳﻮارﻫﺎى داﺧﻠﻲ و ﻳﺎ اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺠﻬﻴﺰات و اﻧﺒﺎرﻫﺎى ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﻘﺎط دﻳﮕﺮ، ﺟﺮم ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن را ﺗﻐﻴﻴـﺮ داد. ﻳﻜـﻲ دﻳﮕـﺮ از ﻣـﻮارد ﻣﻮﺛﺮ در ﻛﺎﻫﺶ ﺟﺮم ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن، ﺑﺮداﺷﺘﻦ ﻣﺨﺎزن ﻣﺨﺘﻠﻒ از روى ﺑﺎم (و ﻳﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﻃﺒﻘﺎت) ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

اﮔﺮ ﭼﻪ ﻛﺎﻫﺶ وزن ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن روش ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻟﺮزه اى ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و اﻳﻦ راﻫﺒﺮد، ﺑﺮﺧﻮردﻧﺴﺒﺘﺎً رﻳﺸﻪاى ﺑﺎ ﻣـﺴﺌﻠﻪ آﺳـﻴﺐﭘـﺬﻳﺮى ﺳﺎزه ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ وﻟﻲ در ﻋﻤﻞ ﺑﺪﻟﻴﻞ وزن ﻧﺎﭼﻴﺰ اﻋﻀﺎى ﻗﺎﺑﻞ ﺣﺬف در ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن و ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ ﻛﻪ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺣـﺬف ﻳـﻚ ﻃﺒﻘـﻪ وﺟـﻮد دارد، اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ راﻫﺒﺮد ﻣﺸﻜﻞ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.در ﺷﻜﻞ 1 ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﺟﺮم ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺮ ﻣﻨﺤﻨﻲ ﻃﻴﻒ ﻧﻴﺎز ﺳﺎزه ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ.

 

 

بهسازی ساختمان ها به کمک مهندسان بی. بی. تی

مهندسان بی. بی. تی با به کارگیری مجهزترین تجهیزات دنیا، خدماتی همچون بهسازی لرزه ای، مقاوم سازی ساختمان ، برش بتن مسلح و … را به شما مشتریان محترم ارائه می دهند. شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت برش بتن تهران با خدمات گسترده ما آشنا شده و بهسازی سازه های خود را به مهندسان ما واگذار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ