انواع روش های تخریب بتن مسلح

تخریب بتن دیوار

فهرست مطالب

 

بتن مسلح، بتنی می باشد که در درون آن میلگرد و یا صفحات فلزی موجود باشد. سازه های بتنی ممکن است که به تعمیر و نگهداری یا روکش مجدد نیاز داشته باشند اما اگر سطح این بتن ها بیش از حد آسیب دیده باشد این تعمیرات جوابگو نیست و باید این بتن به کلی تخریب شود. در پایین بخشی از روش های تخریب بتن مسلح را می بینید:

  • دال های بتنی غرق شده: دال های بتن ممکن است که غرق شوند، این غرق شدن زمانی اتفاق می افتد که بستر به درستی آماده نشده است.‌ این امر باعث می شود که دال های بتنی فرو بریزند؛ حتی در بعضی از شرایط ممکن است که دال بتنی بسیار محکم باشد اما فرو می ریزد.
  • آسیب های به وجود آمده در اثر یخبندان: در فصل های سرما آسیب دیدگی بتن ها زیاد است؛ زیرا یخ زدگی به وجود می آید و یخ های موجود باعث از بین بردن بتن ها می شوند.
  • ترک های مهم: این ترک ها ناشی از بار های سنگین، زیر سازی نامناسب و یا فرسایش رخ می دهد. روش های تخریب بتن مسلح زیاد هستند.

انواع روش های تخریب بتن مسلح

تخریب بتن مسلح با اسید

اسید ها یکی از موادی می باشند که ضد بتن هستند، اسید محلولی با ترکیب و فرمول اسیدی است که از چند نوع اسید و کاتالیزور تشکیل شده است. اسید ضد بتن یکی از محصولاتی می باشد که به منظور تخریب بتن و سنگ بکار می رود‌. وقتی  اسید را روی بتن می ریزند باعث از هم گسیختگی بتن می شود؛ در واقع از اسید ها برای حل کردن سیمان در بتن استفاده می کنند. از این مواد در مواقعی که بتن عمق زیادی ندارد استفاده می کنند؛ مثلاً در مکان هایی مانند مخازن میکسرها که بتن به صورت پسماند خشک می باشد از این مواد استفاده می کنند تا بتن را از بین ببرند و سیمان جدیدی را جایگزین آن کنند.

یکی از روش های تخریب، تخریب با اسید می باشد که مضرات زیادی دارد. یکی از معایبی که اسید های ضد بتن دارند این است که اطراف بتن را نیز تخریب می کنند. در انجام ساخت و ساز های ساختمانی ممکن است که در انجام کار، لوله ها دچار گرفتگی بتن شوند، در این حالت با استفاده از اسید ضد بتن می توانید این مشکل را حل کنید. این اسید را روی سطح خشک و خنک می ریزند تا نتیجه بهتری داشته باشد و تا مدت ۱۰ تا ۵۰ دقیقه طول می کشد که سطح بتن را از بین ببرد. روش های تخریب بتن مسلح به شکل های زیادی دیده می شود اما بهتر است از روشی استفاده کنید که آسیب پذیر نباشد و بتواند کار خود را به درستی انجام دهد‌.

همه چیز درباره مقاوم سازی ساختمان

تخریب بتن مسلح با کتراک

اگر می خواهید با استفاده از کتراک، بتن را از بین ببرید باید به نکاتی توجه کنید. استفاده از یک کتراک در بتن ها کار آسانی می باشد و تنها چیزی که باید به آن دقت داشته باشید این است که مکان مورد نظر را با مته سوراخ کنید تا کتراک بتواند از طریق این سوراخ ها به داخل راه پیدا کنید و بتن را از بین ببرد. روش های تخریب بتن مسلح باید به شکل درست انجام شود تا به قطعات داخلی بتن آسیبی وارد نشود.

روش های تخریب بتن مسلح

تخریب بتن مسلح با واتر جت

تخریب بتن واتر جت به شکل های افقی و عمودی دیده می شود. این روش می تواند بدون آنکه به فلزات داخل بتن آسیبی وارد کند بتن را از بین ببرد و باعث اتصال دوباره میله ها به هم شود البته بهتر است بدانید که این روش خیلی فشار قوی دارد و در بعضی از موارد ممکن است که آسیب زیادی به بدنه فلز ها وارد کند. استفاده از واتر جت می تواند بتن را به صورت موضعی از بین ببرد.  دو مزیت خوبی که این واتر جت ها دارد این است که آلودگی هوا و آلودگی صوتی را کاهش می دهد. این روش میتواند با لایه برداری همراه باشد.

تخریب بتن مسلح با انفجار

شما می‌ توانید این نوع از  تخریب را در شرایطی انجام دهید که ساختمان یا شرکت مورد نظر خالی از تمامی کارکنان یا ساکنان باشد، زیرا ممکن است حین انجام عملیات موجب آتش گرفتن یک فرد شود و خطر بزرگی برای تمامی وسایل آنجا دارد. این روش به این صورت است که مواد منفجره را درون بتن ها قرار می دهند و سپس کلید انفجار را می زنند این تخریب به شکل کلی می باشد. استفاده از مواد منفجره یکی از  روش های تخریب می باشد.

تخریب بتن مسلح با مواد شیمیایی

در این تخریب سوراخ هایی را با مته روی بتن ایجاد می کنند و مواد شیمیایی را از آن سوراخ به داخل بتن ها می ریزند. برخی از مزیت های استفاده از تخریب با مواد شیمیایی را در پایین می بینید:

  • تخریب با فشار زیاد
  • بدون سر و صدا، بدون لرزش

تخریب بتن مسلح با کمپرسو

تخریب با کمپرسور تخریب، بدون آسیب می باشد؛ چرا که در این روش به جای اینکه از نیترات، گوگرد و ذغال استفاده کنند از کتراک و یا راکتن استفاده می کنند. در این تخریب از چکش های بادی قوی استفاده می کنند که بی صدا می باشد. یکی از مفید ترین روش های تخریب بتن مسلح، روش تخریب با کمپرسور می باشد؛ زیرا بهترین روشی می باشد که به هیچ قطعه یا مکانی آسیب نمی رساند و روشی بی صدا می باشد. البته بهتر است بدانید که روش های تخریب با کمپرسور یکی از روش های صنعتی است؛ اما روش های دیگری هم به وجود آمده اند که در کم ترین زمان بتن ها را از بین می برند.

سخن پایانی

روش های تخریب بتن مسلح زیاد می باشند که هر روش ویژگی خاص خود را دارد. بهتر است درباره هر روش آن اطلاعاتی جمع آوری کنید تا بتوانید کار خود را به درستی انجام دهید. شرکت برش بتن تهران در کنار شماست تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.