19 سال سابقه فعالیت اجرایی

تصویری از مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان و طراحی مقاوم سازی و بهسازی + انواع روش ها

 

در یک بنا به اقداماتی که برای افزایش استحکام سازه‌ای انجام شود، مقاوم‌سازی ساختمان می‌گویند. این کار با هدف افزایش استحکام سازه در برابر نیروها و عوامل خطرزا انجام می‌شود. مقاوم‌سازی سازه‌ها به دلیل عوامل مختلفی نظیر طوفان، سیل، آتش‌سوزی، زلزله، خوردگی و… انجام می‌شود.
شایان ذکر است که مقاوم‌‌سازی یک ساختمان شامل افزودن عناصر تقویتی به سازه، ایجاد تغییرات مشخص در طراحی سازه، تعمیر یا نگهداری منظم از ساختمان، استفاده از مواد سازنده مقاوم‌تر در بخش‌های مختلف سازه یا ترکیبی از دو یا چند مورد از این موارد می‌شود. مقاوم‌سازی سازه نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت و ایمنی ساکنین داخل آن دارد. به همین دلیل نیز بایستی بسیار جدی گرفته شود.

شرکت بتن برش تهران، با بیش از 15 سال سابقه درخشان در زمینه مقاوم سازی و طراحی مقاوم سازی و بهسازی و اجرا آماده ارائه خدمت به شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصان شرکت بتن برش تهران ، باما تماس بگیرید.

طراحی مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای، فرآیندی علمی و مهندسی برای ارتقای مقاومت و پایداری یک ساختمان در برابر نیروهای وارده، عوامل محیطی و حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل است و یکی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت ناشی از این وقایع است.  این فرآیند شامل ارزیابی وضعیت فعلی ساختمان، شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌ها، و ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش ظرفیت باربری و ایمنی ساختمان و بهسازی لرزه ای می‌شود.

چرا باید به فکر مقاوم سازی ساختمان و طراحی مقاوم سازی باشیم؟

مقاوم سازی یک ساختمان با اهداف مختلفی انجام می گیرد. به عنوان مثال موارد زیر را می توان مهم ترین اهداف مقاوم سازی و بهسازی ساختمان دانست.
• افزایش ایمنی سازه
• بالا بردن استحکام ساختمان
• افزایش توانایی ساختمان در مقابل نیرو های خطرزا اس
• بالا بردن طول عمر سازه
• افزایش پایداری ساختمان
همانطور که مشاهده کردید مقاوم سازی ساختمان برای دلایل مختلفی انجام می شود. اگر شما هم تاکنون نسبت به انجام این کار اقدام نکرده اید، بهتر است از طریق این لینک با مهندسین ما تماس گرفته و اطلاعات لازم را از آن ها دریافت کنید.

انواع روش های مقاوم سازی ساختمان

 

انواع روش های مقاوم سازی ساختمان

 

با افزایش اهمیت مقاوم سازی ساختمان و در راستای پیشرفته های تکنولوژی در زمینه ساخت و ساز، امروزه روش های متعددی برای مقاوم سازی و بهسازی ساختمان ها ابداع شده است. در واقع مهندسان قبل از اقدام به این کار، در ابتدا شرایط کلی ساختمان را ارزیابی کرده و مطابق با آن از یک یا چند روش مقاوم سازی استفاده می کنند. در ادامه انواع مختلف روش های مقاوم سازی و بهسازی ساختمان را برای شما ذکر کرده ایم.

• مقاوم سازی تیر ها

• مقاوم سازی اتصالات ساختمان ها

• مقاوم سازی دیوار ها

• مقاوم سازی انواع سقف و مصالح بنایی

• مقاوم سازی ستون ها

• مقاوم سازی اتصال تیر به ستون

• مقاوم سازی ساختمان با فونداسیون

• مقاوم سازی ساختمان های بتنی

 

امروزه، با توجه به نیاز جامعه در جهت ساخت سازه ها و ساختمان های بتنی، فلزی و مصالح بنایی، روش های مختلف و به روز، در راستای افزایش مقاوم سازی ساختمان ها و اجزای آن ها مطرح شده است. ما در این مقاله سعی بر آن داشته ایم تا در مورد تمامی راه های مقاوم سازی سازه و تمامی اجزای آن، بحث و بررسی کرده و برای شما ارائه داده دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

1. مقاوم سازی تیر ها

 

تصویر مقاوم سازی تیر سازه ها

 

تیرها نوعی از اجزای ساختمان می باشند که به صورت افقی و یا شیب دار در سازه ها به کار گرفته می شوند. وظیفه ی اصلی تیرها این است که بارهای مختلفی را که به محور خود وارد شده، به ستون های ساختمان منتقل کنند. در هنگام اعمال نیروهای جانبی شدید مانند زلزله، باید اکثر فشارها به تیر و بادبندها منتقل شود و خود ستون، آسیبی نبیند. به دلیل همین علل ذکر شده، باید تیرها را مقاوم سازی کرد تا دچار آسیب نشوند. عدم مقاوم سازی ساختمان ها مخصوصا تیرها، موجب آسیب و شکست در برابر نیروهای برشی و خمشی می شوند.

تیرهای ساختمان ممکن است به علل مختلف دچار خرابی گردند که در ذیل به اصلی ترین آن ها اشاره شده است؛

  • کم بودن سطح مقطع تیر
  • لاغری بیش از حد مجاز تیر
  • ضعیف بودن جوش تیرها که موجب شکست تیر می شود.
  • جوشکاری بیش از حد که موجب کاهش مقاومت تیر می گردد.
  • فشرده نبودن مقطع تیر
  • زنگ زدگی و خوردگی تیر در مقابل مواد شیمیایی
  • خستگی سازه
  • فرسودگی تیر
  • نیروهای لرزه ای و تنش ها

موارد ذکر شده در بالا، از عوامل مهم در ضعف و کاهش مقاومت تیرها می باشند. به همین علت، برای بهبود ضعف تیرها، باید از روش های موجود، جهت مقاوم سازی تیرها، استفاده نمود. لازم به ذکر است قبل از انتخاب روش برای مقاوم سازی تیرها، بایستی به مصالحی که در ساخت تیر به کار رفته است، توجه گردد. در ذیل به بررسی روش های مقاوم سازی در انواع تیرها خواهید پرداخت.

 

مقاوم سازی تیرهای فولادی

 

تصویر مقاومسازی تعدادی از تیرهای فولادی

 

در کل هدف اصلی ما از مقاوم سازی تیرها، افزایش تحمل سازه در برابر تنش های جانبی وارده است. هر عملی که در این راستا انجام شود را می توان به عنوان مقاوم سازی ساختمان به کار برود به روش های سنتی و مدرن در این زمینه میتوان به ژاکت بتنی – کابل های تنیده شده که اکثرا در پل ها استفاده می شود – احداث بادبند و … استفاده کردتو سازه باید در ۲ قسمت مقاوم سازی اولیه انجام شود.

طراحی سازه که باید مهندس طراح با متریال مناسب و اکثرا بیشتر از سطح اطمینان سازه باشد را طراحی کند هنگام اجرا باید از متریال درجه یک استفاده بشه و طبق ایین نامه ها به روز رسانی شده انجام شود.

 

 

  • استفاده از روکش فولادی

در این روش مقاوم سازی ساختمان با استفاده از روکش فولادی، ضخامت بال ها افزایش پیدا کرده و همچنین از کمانش موضعی بال تیر نیز جلوگیری می گردد.

خدمات گروه ساختمانی بی.بی.تی سازه

  • استفاده از ژاکت بتنی

با استفاده از ژاکت بتنی ، سختی تیر افزایش یافته که بالارفتن سختی برشی و خمشی تیر را به دنبال دارد. استفاده از روکش بتنی در تیرهای فلزی با خوردگی شدید نیز موجب مقاوم تر شدن تیرهای سازه می گردد. لازم به ذکر است این روش از مقاوم سازی ساختمان، مقاومت تیر در برابر آتش سوزی نیز به دنبال دارد.

  • اضافه کردن ورق های هم راستا با جان تیر

در این روش، موجب افزایش مقاومت برشی تیر شده و همچنین افزایش مقاومت تیرهای سازه نیز به دنبال دارد.

  • استفاده کردن از پیش تنیدگی خارجی

از جدیدترین روش های مقاوم سازی محسوب می شود. برای اعمال این روش، باید از کابل ها و مفتول های متداول استفاده نمود.

تصویری از تعداد زیادی تیره ای بتنی مقاوم شده

مقاوم سازی تیر های بتنی

مقاوم سازی تیر های بتنی به روش های مختلفی صورت می گیرد. در ادامه به معرفی این روش های پرداخته ایم:

  • استفاده از روکش فولادی

جهت استفاده از این روش از مقاوم سازی، بایستی ورق های فولادی به وسیله ی رزین اپوکسی به طرف کششی تیر بتنی چسبانده شود. همچنین باید بیان کرد که حداکثر ضخامت ورق فولادی 3 سانتی متر می باشد. اگر ورق فولادی به طرف قائم تیر بتنی چسبیده شود، افزایش ظرفیت برشی تیر را به دنبال دارد. همچنین اگر ورق فولادی در قسمت پایین تیر چسبیده شود، موجب افزایش ظرفیت خمشی تیر می گردد.

  • استفاده نمودن از مصالح FRP

استفاده از این روش، افزایش مقاومت برشی تیر را به دنبال دارد. نحوه ی استفاده از صفحات FRP، به این صورت می باشد که به قسمت جانبی تیر به صورتی که مصالح FRP، به طور عمودی بر روی محور طولی تیر قرار گیرند و یا آن که به صورت مایل به آن، چسبیده می شوند.

  • استفاده از نبشی

در این نوع از روش مقاوم سازی ساختمان، نبشی های تیر در گوشه ها قرار گرفته و رکابی ها از طرف پایین به نبشی ها جوش داده می شوند. در آخر نیز، نبشی ها از طرف بالا روی بتن سقف، کاملا مهار می گردند. این کار موجب افزایش استقامت تیرها می گردد.

تصویری از مقاومسازی اتصالات یک سازه

2. مقاوم سازی اتصالات ساختمان ها

در جهت مقاوم سازی ساختمان بخش اتصالات، روش های متفاوتی وجود دارد که در ذیل به هر کدام از آن ها به صورت جداگانه پرداخته ایم؛

  • استفاده نمودن از ژاکت بتنی

در روش ژاکت بتنی، بایستی قسمتی از اتصالات سازه، که نیاز به تقویت دارند، به وسیله ی پوشش بتنی محصور شده و تقویت گردند. از نکات مهم در این روش این است که توجه داشته باشید رده ی مقاومت بتن ها سازگار با یکدیگر باشند.

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید 09122525574

تقدیرنامه‌ها و گواهینامه‌ها

  • استفاده نمودن از ژاکت فلزی

یکی دیگر از روش های مقاوم سازی ساختمان، مقاوم سازی اتصالات بتنی میباشد که این روش و روش قبل، مشابه یکدیگر می باشند. در روش مقاوم سازی با ژاکت فلزی ، پوششی خارجی در جهت تقویت سازه، ایجاد می گردد. بخش های متشکل اتصال، باید المان مورد نظر را محصور کنند. سپس به روش های مختلف مانند پیچ و مهر، جوشکاری و یا چسب های مخصوص به این کار، متصل شوند. از مزیت های ژاکت های ایجاد شده می توان به افزایش سطح مقطع، تحمل قسمتی از بار، ایجاد ظرفیت باربری و از همه مهم تر افزایش مقاومت اشاره نمود.

  • استفاده نمودن از ورق کامپوزیت پلیمری FRP

این نوع از ورق ها، نوعی پلیمر تقویت شده با الیاف هستند. مقاوم سازی اتصالات با این روش، بیشتر در سازه هایی کاربرد دارند که وزن سازه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. به عنواان مثال می توان به سیلوها، خطوط انتقال لوله، پل ها و غیره اشاره نمود.

کارگران ساختمان در حال مقاوم سازی دیوار ها

3. مقاوم سازی دیوار ها

برای مقاوم سازی دیوار های نیز روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • استفاده نمودن از روکش بتنی

از روش های مرسوم در جهت مقاوم سازی دیوارهای بتنی می باشد. خود این روش نیز می تواند به صورت های مختلفی اجرا شود. در ذیل برای شما روش ها را تقسیم بندی کرده ایم؛

  • ضخامت دیوار را به وسیله ی بتن پاشی، افزایش داده می شود.
  • در مجاورت دیوار قدیمی، دیوار برشی احداث می گردد.
  • بازشوها را به وسیله ی بتن مسلح پر شود.

به طور کلی در این روش، برای متصل کردن بتن قدیم و جدید، استفاده از بولت امکان پذیر است. لازم به ذکر است در این روش، کاشت میلگرد های جدید، در داخل دیافراگم و ستون کاشته می شوند.

 

مطالب مرتبط: مقاوم سازی دیوار با توری فایبرگلاس

 

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید 09122525574

  • استفاده نمودن از ورق های فولادی

یکی دیگر از روش های مقاوم سازی ساختمان استفاده از ورق های فولادی میباشد که در جهت افزایش مقاومت دیوار بتنی و همچنین شکل پذیری آن، بایستی ورق های فولادی با انکر بولت در یک و یا دو طرف متصل شوند. البته نکته ی حائز اهمیت این است که مقاوم سازی دیوار، شکست برشی ترد دیوار را به دنبال نداشته، بلکه بایستی شکست خمشی نرم ایجاد شود.

  • استفاده نمودن از الیاف FRP

به جهت بهبود عملکرد و مقاوم سازی دیوارهای بتنی و بنایی، می توان از مصالح FRP استفاده نمود. همچنین در مقاوم سازی دیوار برشی با FRP، علاوه بر آن که مقاومت خمشی و برشی را افزایش می دهد، موجب توزیع تنش در کل صفحه نیز می گردد. به همین دلیل، دیوار در برابر بارهای جانبی و همچنین محیط هایی که امکان خوردگی در آن ها وجود دارد، محافظت می شود. از دیگر مزیت های استفاده از مصالح FRP، در جهت مقاوم سازی دیوارها می توان به افزایش مقاومت در برابر انفجار، افزایش سختی، افزایش دوام، عایق بودن دیوار و … اشاره نمود.

تصویری از کارگران ساختمان در حال مقاومسازی سقف بنا

4. مقاوم سازی انواع سقف و مصالح بنایی

روش های متعددی در جهت مقاوم سازی انواع سقف و مصالح بنایی وجود دارد که در ذیل به بررسی آن ها خواهیم پرداخت؛

استفاده نمودن از ورق های فولادی

استفاده از ورق های فولادی، معمولا در مقاوم سازی سقف های بتنی کاربرد دارد. این روش، مزایایی را به دنبال دارد که می توان به افزایش یکپارچگی سقف و همچنین بالا رفتن مقاومت آن، اشاره کرد. علاوه بر آن، سبب کنترل کردن خیز سازه نیز می گردد که خود، افزایش سختی سازه را به دنبال دارد. از نکات حائز اهمیت در این روش، استفاده از صفحات فولادی به شکل صحبح و متصل کردن و مهار آن ها به سقف می باشد.

باید بیان کرد که فضایی که میان سقف و این صفحات ایجاد شده که می توان با مصالح بر پایه ی اپوکسی و یا گروت، پر کرد. این کار سبب می شود مصالح به خوبی به یکدیگر بچسبند. از دیگر مزیت های این روش، مقاومت در برابر زلزله و همچنین انتقال صحیح بارهای وارد شده، می باشد.

استفاده نمودن از مصالح FRP

استفاده از مقاوم سازی با FRP ، افزایش مقاومت خمشی مثبت و منفی، افزایش مقاومت برشی، تقویت اتصالات سازه و کنترل ترک ها در ساختمان را به دنبال دارد. هنگامی که مقاوت کلیه ی اتصالات یک سازه بهبود یابند، مقاومت بخش های اصلی سازه نیز افزایش می یابد. از آن جایی که مصالح FRP، مقاومت کششی بالایی دارد، موجب افزایش چندین برابری مقاومت سقف می گردد. از مزیت های این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود؛

  • بالا رفتن مقاومت بتن
  • افزایش شکل پذیری
  • مقاومت بالا در برابر نیروهای جانبی شدید و زلزله
  • افزایش ظرفیت باربری سقف برای بارهای زنده
  • بهبود مقاومت به علت خوردگی در فولاد

در این روش به علت ضخامت کم صفحات FRP، در بهبود مقاومت سقف، نقش مهمی داشته و همچنین در معماری سازه نیز؛ موجب تغییرات کمی می شود. به همین علل، استفاده از این صفحات جهت مقاوم سازی ساختمان، روش مناسب به شمار می آید.

 

تصویر اسکلت ستون در یک ساختمان نیمه کاره

 

5. مقاوم سازی ستون ها

همانطور که به تفضیل در مقاله مقاوم سازی ستون بیان کردیم:

مقاوم سازی ستون بتنی یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان به حساب می آید. ﺳﺘﻮنﻫﺎی اﻋﻀﺎﻳ عمودی سازه ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﻧﻴﺮوى ﻣﺤﻮرى ﺑﺎ و ﻳﺎ ﺑﺪون ﻧﻴﺮوى ﺑﺮﺷﻲ و ﻟﻨﮕﺮ ﺧﻤﺸﻲ ﻗﺮار دارﻧﺪ و بار سازه را به فونداسیون ساختمان منتقل می‌کنند.

در ﻃﺮاﺣـﻲ ﻟـﺮزه اى، ﺳﺘون‌ها در رده اﻋﻀﺎى ﻛﻨﺘﺮلﺷﻮﻧﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻴﺮو ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ و در اﻛﺜﺮ ﺣﺎﻻت ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮاى زﻟﺰﻟﻪ ﺗﺸﺪﻳﺪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻛﻨﺘﺮل ﮔﺮدﻧﺪ و به همین دلیل بایدظرفیت کافی تحمل بارهای گرانشی و جانبی را داشته باشند.

روش های مقاوم سازی ستون عبارتند از:

  • مقاوم سازی ستون با مرمت موضعی؛
  • مقاوم سازی ستون با استفاده از ژاکت بتنی؛
  • مقاوم سازی ستون با استفاده از ژاکت فلزی؛
  • مقاوم سازی ستون با استفاده از  FRP (کامپوزیت).

 

6. مقاوم سازی اتصال تیر به ستون

 

تصویر شماتیک اتصال تیر به ستون

 

در جهت مقاوم سازی اتصال تیر به ستون راهکارهای متفاوتی متناسب با میزان آسیب دیدگی می توان به کار برد که در ذیل به بررسی کامل آن ها پرداخته ایم؛

  • تزریق کردن رزین و مرمت موضعی

برای مقاوم سازی ساختمان؛ از این روش زمانی استفاده می شود که ترک های ریز در قسمت اتصال به وجود آمده باشد . همچنین آسیب زیادی برای بتن و کمانش آرماتور طولی به وجود نیامده است.

  • تنگ های خارجی پیش تنیده X شکل

پس از آن که ترک ها به وسیله ی رزین پر شد و یا آن که بتن های آسیب دیده از سطح قسمت اتصال برداشته شده و توسط ملات اپوکسی و یا ملات ضد جمع شدگی پر شدند، قسمت اتصالات به وسیله ی طوق های پیش تنیده شده با کوپلر، تقویت و مقاوم سازی ساختمان می گردند. پس از اتصال، توسط شبکه ی مفتول های به هم جوش شده، پوشانده می شود. سپس بر روی آن ها بتن پاشی صورت می گیرد.

  • اضافه کردن ورق های فولادی

مشابه تنگ ها خارجی از پیش تنیده شده ی X شکل، می توان از این ورق ها روی اتصالات مسطح به کار برد. این روش، از روش هایی است که اتصال آن، تغییری بر روی ابعاد ایجاد نمی کند. البته لازم به ذکر است که قبل از انجام اتصال ورق های فولادی، محل اتصال تیر و ستون به صورت موضعی مرمت شود. پس از اتصال نیز، می توان به کمک پیچ های پیش تنیده، ورق های فولادی ذذوی سطح اتصال محکم نگه داشت.

  • استفاده کردن از ژاکت بتن آرمه

در میان روش های ذکر شده، استفاده از ژاکت بتن بر روی اتصالات تیر به ستون، از سریع ترین روش های مقاوم سازی ساختمان محسوب می شود. اما لازم به ذکر است این روش، دارای مشکلاتی می باشد که عبارتند از؛

  • اجرای جاکت برای تمام اعضای وارد بر اتصال
  • نداشتن امکان ویبره و متراکم شدن در محل اتصال به دلیل فضای کم و تراکم میلگرد

به همین علل لازم است که از بتن خود متراکم و یا ویسکو کریت و امثال آن استفاده گردد. در این روش، بایستی نسبت ظرفیت تیر به ستون کنترل شود تا در هنگام زلزله، مفصل پلاستیک در ستون رخ ندهد.

  • استفاده از ورق پلیمری مسلح فیبری شیشه ای

از بیشترین علل آسیب پذیری ساختمان ها با سیستم های قاب خمشی، گسیختگی برشی اتصالات می باشد. به همین علت نیاز به راهکاری اقتصادی و موثر برای افزایش ظرفیت برشی اتصالات در سازه می باشد. تحقیقات نشان می دهد استفاده از این روش در مقاوم سازی اتصال تیر به ستون، موجب افزایش مقاومت برشی و بهبود شکل پذیری در اتصال تیر به ستون می شود.

 

7. مقاوم سازی ساختمان با فونداسیون

 

مقاوم کردن یک سازه با فوندانسیون

 

یکی دیگر از راه های مقاوم سازی ساختمان، مقاوم سازی با فونداسیون می باشد. راه های متفاوتی برای مقاوم سازی فونداسیون وجود دارد که در ذیل به بررسی آن ها پرداخته ایم؛

  • افزایش دادن ابعاد فونداسیون

با زیاد کردن ابعاد فونداسیون، در این صورت، سطح تماس بر پی زیاده شده و که این عمل موجب کاهش تنش های اعمالی بر پی می شود. این عمل خود نیز بالا رفتن ظرفیت باربری پی را به دنبال دارد. همچنین با استفاده از این روش تنش های موجود در پی کاهش یافته و نشست های پی خاک نیز کم می شود.

  • افزایش شناژ به فونداسیون

یکی دیگر از روش های مقاوم سازی ساختمان روش افزایش شناژ به فونداسیون میباشد این روش یعنی به هم بستن پی ها که باعث مقاوم سازی پی در مقابل لغزش می شود. همچنین موجب افزایش تحمل بارهای جانبی می شود.

  • یکپارچه کردن فونداسیون

از این روش معمولا زمانی استفاده می شود که بادبند و یا دیوار برشی جدیدی بین دو ستون ساخته شود. این نوع مقاوم سازی، موجب بالا رفتن مقاومت خمشی و برشی فونداسیون و همچنین افزایش مقاومت جانبی جهت تحمل و مقابله با نیروهای جانبی وارد بر شالوده می شود.

  • استفاده نمودن از کابل های از پیش تنیده

اعمال نمودن نیروی پیش تنیدگی به مقطع، از روش های مقاوم سازی ساختمان می باشد. به طور معمول، زمانی که نتوان عمق شالوده را از بالا افزایش داد، می توان با استفاده از عبور دادن کابل های پیش تنیده در حفره هایی که در طول شالوده و یا در بتن هستند، مقاومت خمشی مثبت و منفی مقطع را افزایش داد. نیروهای پیش تنیدگی در دو جهت افقی و قائم به شالود اعمال می گردد. باید بیان کرد که نیروی پیش تنیدگی قائم، موجب افزایش مقاومت برشی و نیروی پیش تنیدگی افقی موجب افزایش مقاومت خمشی و برشی می شود.

  • افزایش مقاومت شمع در صورت موجود بودن

یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان در صورتی که شمع های ساختمانی که بر روی شمع بنا شده اند، توانایی مقابله با بارهای جانبی را نداشته باشد و یا آن که در محل اتصال به سر شمع، اشکال وجود داشته باشد، بایستی مقاومت شمع را افزایش داد که برای این کار باید مراحل زیر را طی نمود:

  • کندن زمین تا جایی که خرابی شمع کاملا پیدا می باشد.
  • لایه برداری شمع از سطح تا قسمت های داخلی (تمام خوردگی و خرابی از سطوح شمع برداشته شود.
  • اجرای کلاهک جهت جلوگیری از پیوستگی میلگردهای اضافی با شمع
  • نصب میلگردهای دور شمع و بتن ژاکت
  • پرکردن دوباره ی شالود با استفاده از خاک دانه ای متراکم
  • اجرای کف سازی

 

 

مقاوم سازی ساختمان های بتنی

بخش گسترده ای از ساختمان ها را، ساختمان های بتنی تشکیل داده اند. به همین جهت مقاوم سازی ساختمان بتنی، برای افزایش مقاومت ساختمان در مقابل نیروهای وارده، برای مهندسین امری بسیار مهم و ضروری می باشد. باید بیان کرد که ساختمان های بتنی با روش های استاندارد و مطاب با آیین نامه ساخته شوند، ساختمان هایی با دوام خواهند بود. اما با این حال بسیاری از ساختمان های بتنی به علل مختلفی مانند خطای در حین ساخت، خطای طراحی، تغییر کاربری ساختمان، تغییرات آیین نامه ای و … احتیاج به مقاوم سازی دارند. در واقع هدف از این عمل، افزایش و بهبود عملکرد ساختمان بتنی می باشد. راه های مقاوم سازی ساختمان های بتنی در در ذیل نام برده و برای شما به طور کامل شرح داده ایم:

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاوم سازی ساخنمان های بتنی را مطالعه کنید.

مقاوم کردن ساختمان های از جنس بتن

1. مقاوم سازی با دیوار برشی

استفاده از این روش، موجب افزایش مقاوم سازی ساختمان می شوند. همچنین کاهش تغییر شکل سازه در مقابل نیروهای جانبی مانند نیروی زلزله را به دنبال دارند. در ساختمان های بتنی، تیر و ستون، در برابر بارهای وارده مقاوم می باشد اما در مقابل بارهای دینامیکی مانند بارهای لرزه ای از خود مقاومت خوبی نشان نمی دهد. نصب دیوار برشی سبب می شود نیروهای دینامیکی جانبی مانند زلزله، جذب شوند. همچنین از تغییر شکل در ستون و تیر جلوگیری می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی مقاوم سازی با دیوار برشی، مقاله ی مربوطه را مطالعه کنید.

2. مقاوم سازی با الیاف frp

سازه های بتنی علاوه بر مقاومت بالا، بایستی در برابر عوامل جوی محیطی نیز دارای دوام بسیار بالا باشند. الیاف FRP، دارای ویژگی هایی چون وزن پایین، مقاومت کششی بالا و دوام بسیاری در برابر شرایط نامناسب جوی و خوردگی می باشند. این روش بسیار سریع و آسان قابل اجرا می باشد. در این روش، الیاف اف آر پی، در بالا و پایین سقف می چسبانند و یک روز کامل به آن فرصت می دهند تا به بهترین صورت، چسبندگی صورت بگیرد. به طور کلی می توان بیان کرد این روش، مقاومت ساختمان را تا سه برابر افزایش می دهد.

3. مقاوم سازی با استفاده از سیستم های جداساز لرزه ایی

در این روش، جداساز لرزه ای، با جدا کردن ساختمان از زمین، ارتعاشات لرزه ای سازه را کنترل می کند. در واقع مقاوم سازی ساختمان با این روش، موجب افزایش زمان تناوب و همچنین میرایی سازه می شود.

4. استفاده از میراگرها

نصب میراگر در ساختمان های بتنی موجب کاهش یافتن دامنه ی ارتعاشات می شود. به عبارت دیگر؛ انرژی ای را که از زلزله و حرکات زمین به وجود می آید، جذب کرده و از انتقال آن از پی به سازه جلوگیری می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی میراگر ها مقاله ی بهسازی لرزه ای با استفاده از میراگر ها را مطالعه کنید.

5. مقاوم سازی به وسیله ی ژاکت بتنی و ژاکت فولادی

از متداول ترین راه های مقاوم سازی ساختمان های بتنی به این صورت می باشد که پوشش بتنی عضو مورد نظر شکافته شده و سپس آرماتورهای فولادی در عضو مورد نظر قرار می گیرند. پس از آن به وسیله ی چسب و رزین دارای مقاومت بالا پوشیده می شوند. روش دیگر در مقاوم سازی ساختمان های بتنی استفاده از ورق فولادی می باشد که از طرف بیرون به بخش های بتنی باید متصل شود.

6. استفاده از مهاربند فولادی

استفاده از این روش، موجب افزایش سختی و ظرفیت برشی سازه های بتنی می گردد. همچنین شکل پذیری کمی نیز به دنبال دارد. همچنین باید بیان کرد تغییرات زیادی در وزن سازه ایجاد نمی شود.

7. استفاده از قابل خمشی

از دیگر راه های مقاوم سازی ساختمان های بتنی، استفاده از سیستم قاب خمشی می باشد. از این سیستم، می توان به صورت خارجی نیز استفاده نمود.

بهسازی سیستم سازه ای در ساختمان فولادی و بتن آرمه

همانطور که گفتیم اولین قدم در بهسازی سیستم سازه ای، بررسی و ارزیابی نوع سازه و مشخصات آن است. بهسازی هر یک از سازه های فولادی و بتن آرمه روش مخصوص خود را دارد. در ادامه برخی از این متد ها را برای شما توضیح داده ایم.

الحاق دیوار برشی به یک ساختمان

الحاق دیوار برشی به ساختمان، مقاوم آن در برابر زلزله و عوامل خطرناک را افزایش داده و قدرت جذب و تحمل نیرو های جانبی را ارتقا می دهد. در اکثر مواقع دیوار برشی برای سازه های بتن آرمه اجرا می شود. در این روش یک یا چند دیوار در نقاط مشخص شده و در جهت عمود بر سطح ساختمان قرار داده می شوند.

افزایش ظرفیت باربری با افزودن بادبند به ساختمان

بادبند ها یکی از اصلی ترین روش های مقاوم سازی و بهسازی ساختمان ها هستند. هم در سازه های بتنی و هم در فولادی می توان از بادبند استفاده کرد. اما این نوع روش تقویت در سازه های فولادی بیشتر به چشم می خورد. در این روش میلگرد ها با ابعاد و اندازه مشخص و در شکل های تعیین شده، بر روی دیوار های خارجی اجرا می شوند تا در هنگام زلزله، نیرو های جانبی وارد شده را کنترل کنند.

اضافه کردن قاب خمشی به ساختمان

افزودن قاب خمشی به ساختمان به عنوان یک راه بسیار موثر در بهسازی است. این سیستم ها توانایی خمش و جذب نیرو های خارجی را داشته و معمولا از فولاد یا بتن مسلح ساخته می شوند. با افزودن قاب خمشی به ساختمان، قابلیت آن برای جذب و تحمل نیرو های خمشی و جانبی افزایش پیدا می کند. اضافه کردن قاب خمشی به ساختمان در مقایسه با سایر روش ها ساده تر بوده و هزینه کم تری را دارد.

جداساز لرزه ای در بهسازی ساختمان

استفاده از جداساز لرزه ای یکی از جدید ترین تکنولوژی های ساخت و ساز است. ساختمان های مدرن اغلب دارای جداساز لرزه ای هستند. اما اگر می خواهید سازختمان خود را بازسازی و تقویت کنید، بهتر است شما هم از این سیستم بهره بگیرید. دقت و قدرت عملکردی این سیستم در مقایسه با سایر روش های گفته شده بسیار بالا تر است. با استفاده از جدا ساز لرزه ای، ساختمان شما قدرت مقابله با زلزله هایی با قدرت بالا را خواهد داشت.

نقش میراگر در بهسازی ساختمان

میراگر به عنوان یک کنترل کننده و جهت دهنده به نیرو های جانبی حاصل از زمین لرزه شناخته می شود. با استفاده از میراگر، بار های وارد بر ساختمان که ناشی از موج های زلزله هستند، به راحتی کنترل شده و سازه شما خراب نمی شود

هزینه مقاوم سازی ساختمان

یکی از اصلی ترین چالش افراد در هنگام بهسازی ساختمان خود، در رابطه با هزینه های لازم برای این کار است. به همین دلیل نیز قیمت تمام شده این کار و هزینه هایی که دارد، به عنوان یک سوال اصلی در ذهن افراد تقش بسته است. در واقع هزینه لازم برای مقاوم سازی ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل نیز نمی توان یک قیمت مشخص و معین را برای آن در نظر گرفت. عواملی همچون نوع ساختمان، سن، میزان نیاز به بهسازی، روش مقاوم سازی و… همگی از جمله پارامتر های تاثیر گذار بر روی هزینه های این کار هستند.
اگر می خواهید با صرف هزینه کم، بهترین نتیجه را از مقاوم سازی و بهسازی ساختمان به دست بیاورید، می توانید از طریق این لینک با مشاورین و مجموعه بی بی تی سازه تماس گرفته و در مورد تعرفه مقاوم سازی سازه خود با خبر شوید.
شایان ذکر است که مجموعه بی بی تی سازه با تکیه بر دانش و تجربه چندین ساله خود و با به کار گیری بهترین مهندسین عمرانی در سطح کشور، در تلاش است تا با کم ترین هزینه، به سازی و مقاوم سازی ساختمان شما را انجام دهد تا تمام هموطنان با خیالی آسوده و راحت و بدون هیچ گونه ترس و استرسی بتوانند در خانه های گرم و صمیمی خود زندگی کنند.

 

گروه ساختمانی بی.بی.تی | BBTSAZE

سوالات متداول

  • چرا مقاوم سازی ساختمان اهمیت زیادی برخوردار است؟

فرایند مقاوم سازی ساختمان، فرایندی ضروری است که به جلوگیری از ناراحتی و آسیب بیشتر در هنگام زلزله، سونامی، سیل، رانش زمین و غیره کمک می کند.

  • در مقاوم سازی ساختمان ها، چه مواردی بیشتر اهمیت دارند؟

مقاوم سازی تیرها، مقاوم سازی اتصالات، مقاوم سازی دیوارها، مقاوم سازی سقف ها و مصالح ساختمانی و مقاوم سازی ستون ها و اتصال تیر به ستون، مقاوم سازی ساختمان های بتنی و تقویت بتن.

  • چرا باید هزینه‌ای اضافی برای مقاوم سازی ساختمان‌مان در نظر بگیریم؟

پاسخ ساده است: پیشگیری همیشه بهتر از درمان است! یک ساختمان محکم و مقاوم نه تنها در برابر حوادث طبیعی از ساکنان خود محافظت می‌کند، بلکه ارزش ملک را نیز افزایش می‌دهد.

  • چه زمانی به فکر مقاوم سازی باشیم؟

این سؤال به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر خانه‌ای قدیمی دارید که با استانداردهای روز ساخته نشده است، نشانه‌هایی از نشست یا ترک را مشاهده می‌کنید و می‌خواهید کاربری آن را تغییر دهید، شاید لازم باشد به فکر بازسازی و مقاوم سازی همزمان باشید. همچنین، مناطقی که احتمال رخداد حوادث طبیعی در آن‌ها بیشتر است، بیش از پیش نیازمند ساختمان‌های مقاوم هستند.

مقالات مرتبط:

مقاوم سازی ساختمان های قدیمی

25 پاسخ

  1. طراحی مقاوم سازی ساختمان و بهسازی چه چالش هایی داره، در واقع باید به چه مواردی دقت کنیم در طراحی و اجرای مقاوم سازی؟

    1. در طراحی مقاوم سازی ساختمان و بهسازی در نظر گرفتن موارد زیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است،
      – انتخاب روش مناسب مقاوم سازی متناسب با شزایط ساختمان
      – حفظ همزمان زیبایی و کاربری سازه
      – دقت در محاسبات طراحی مقاوم سازی
      – اخذ مجوزهای لازم
      – مدیریت هزینه‌های مقاوم سازی ساختمان
      – داشتن تخصص و تجربه کافی در مقاوم سازی
      شرکت بتن برش تهران با تجربه بیش از 15 سال سابقه تجربه در طراخی و اجرای مقاوم سازی ساختمان ها با در نظرگرفتن همه موارد بالا، بهترین خدمات را در زمینه مقاوم سازی ساختمان ارائه میدهد.

  2. سلام
    برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله چه کارهایی میشه انجام داد؟

  3. سلام. برای مقاوم سازی ساختمان‌های قدیمی چه روشی رو پیشنهاد می‌کنید؟

    1. سلام وقتتون بخیر.
      در مورد ساختمان‌های قدیمی، اول باید ساختمان رو بررسی کرد و نقاط آسیب پذیر رو شناسایی کرد. بعد بعد برای مقاوم سازی آن برنامه مشخص کرد. ولی به طور کلی در مورد این ساختمان‌ها، مقاوم سازی با FRP توصیه میشه.
      شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 09122525574 – 09123713750 – 02148013 تماس بگیرید.

    1. با سلام و احترام.
      مقاوم سازی با frp روش مناسبی برای مقاومسازی ساختمان ها هستش. اما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. 09122525574

  4. سلام. تیر های ساختمان ما در حال خراب شدن هستش، منم یادمه که جوشکاری تیرها خیلی زمان برد. ممکنه به این دلیل باشه؟ چه راهی برای مقاومسازیش هست؟

    1. سلام و احترام.
      به طور کلی سه روش برای مقاوم سازی سازه های بتنی وجود دارد.
      1. مقاوم سازی با frp
      2. مقاوم سازی با ژاکت فلزی
      3. مقاوم سازی با ژاکت بتنی
      برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. 09122525574

  5. ما یه ساختمان 4 طبقه قدیمی داریم برای مقاوم سازیش باید چیکار کرد؟

  6. فرایند مقاوم سازی ساختمان بسیار حائز اهمیت هستش. بنظر شما چه مواردی رو باید در مقاوم سازی در نظر بگیریم؟

    1. با سلام و احترام.
      در فرایند مقاوم سازی ساختمان، یک استاندارد به نام استاندارد PAS2035 تعریف شده است. PAS2035 استانداردی را برای مقاوم سازی سازه ها تعیین می کند. همچنین این امکان را به مدیران پروژه می دهد که هنگام مقاوم سازی ساختمان، فرایند کرگیری ، کاشت میلگرد و سایر فرایندها، از تکنیک های روز دنیا استفاده کنند.

  7. من پیمانکار پروژه‌ای تو شریعتی هستم. در مقاومت سازی ساختمون به مشکل برخوردیم. برای مشاوره باید چیکار کنم ؟

    1. سلام و احترام.
      برای گرفتن مشاوره تخصصی و رایگان درباره مقاوم سازی ساختمان، تقویت بتن، بهسازی لرزه ای و سایر موارد می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید: 09122525574 – 09123713750

    1. سلام و احترام.
      مقاوم سازی ساختمان بخش های مختلفی را شامل می شود. این قسمت ها عبارتند از: مقاوم سازی تیرها، مقاوم سازی دیوارها، اتصالات، ستون ها و … .

  8. مهندس استفاده از کناف بجای گچ و ابزار واسه سقف تأثیری داره روی مقاومت ساختمون؟

    1. سلم و احترام
      بله معمولا کناف مقاومت بیشتری نسبت به گچ دارد. اما جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید: 09122525574

  9. مقاوم سازی ساختمان باید اصولی و حرفه ای اتجام شود که مشکلاتی که ساختمان های اخیر مواجه شدن رو تجربه نکنید. بنظرم از شرکت های معتبر کمک بگیرید.

  10. ممنون از مطالب خوبتون. باری مقاوم سازی تیر ها استفاده از ژاکت بتنی بهتره یا ر.کش فولادی؟

    1. سلام و عرض ادب و احترام حدمت شما کاربر گرامی.
      باید خدمت شما عرض کنیم که استفاده از روکش بتنی در تیرهای فلزی با خوردگی شدید نیز موجب مقاوم تر شدن تیرهای سازه می گردد. همچنین با استفاده از روکش فولادی، ضخامت بال ها افزایش پیدا کرده و از کمانش موضعی بال تیر نیز جلوگیری می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ