19 سال سابقه فعالیت اجرایی

بهسازی لرزه ایی با استفاده از جداگرهای لرزه ایی

 

بهسازی لرزه ای با استفاده از جداگرهای لرزه ایی ( ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎي ﺟﺪاﺳﺎزي ﻟﺮزه اي )

امروزه امنیت ساختمان ها در برابر زلزله بسیار مهم است و همه کسانی که در ساخت و ساز ساختمان های مسکونی و تجاری فعالیت می کنند، سعی می کنند که مقاومت ساختمان در برابر زلزله را افزایش دهند. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آن ها بهسازی لرزه ای با استفاده از جداگرهای لرزه ایی است. این روش، یکی از تکنیک های جدید در ساختمان سازی محسوب می شود که در دسته ابزارهای اصلی قرار می گیرند.

این سیستم ها معمولا در زیر سازه قرار می گیرند و  در هنگام وقوع زلزله تلاش می کنند تا حرکات زمین را از ساختمان جدا کنند. پس می توان هدف آن ها را جلوگیری از انتقال انرژی بیش از حد زمین، به ساختمان دانست.

 

کاربرد ها

در بهسازی با استفاده از جداسازهای لرزه ای، معمولا ضعف ها و نواقص موجود در سازه برطرف می شود و میزان استحکام سازه به سطحی می رسد که در برابر خطرات زلزله، مقاوم شود. در این راستا، اقدامات مختلفی انجام می شود تا ظرفیت سازه در برابر لرزش ها افزایش پیدا کند. افزایش جذب انرژی، مقاومت سازه و استفاده از جداسازی ساختمان از پی، از جمله روش هایی هستند که می توانند، مقاومت سازه در برابر زلزله را تا حد زیادی بالا ببرند.

به طور کلی، بهسازی لرزه ای توسط جداگرها، کاربردهای مختلفی دارد که می توانند در مقابل زلزله، مفید باشند. این جداگرها می توانند، هزینه های طراحی و ساخت مجدد سازه را کاهش دهند. مکان هایی مانند بیمارستان و مراکز آموزشی که رفت و آمدهای زیادی در آن ها صورت می گیرد، بسیار حساس هستند. اگر مقاوم سازی کافی در برابر لرزش های ساختمان هنگام زلزله در این مکان ها صورت نگیرد، با هر زلزله کوچکی این ساختمان ها می توانند، آسیب های زیادی ببینند.

بهسازی لرزه ای در پل ها

روش های مختلفی مانند ژاکت فولادی برای بهسازی وجود دارد که اگر از جداگرها به جای آن ها استفاده کنید، مزایای بیشتری می توانید، بدست آورید. ساختمان های بلند مانند برج ها یا پل ها، از سازه هایی هستند که بیشترین نیاز را به استفاده از جداگرها دارند. هر چه ساختمان بلندتر باشد و وزن بیشتری روی آن ایجاد شده باشد، در برابر زلزله های سبک تر آسیب پذیرتر است. جداگرها باید در بین ستون های سازه ها نصب شوند.

در برخی صنایع که دستگاه ها و تجهیزات حساسی مانند تاسیسات الکترونیکی استفاده می شود، نیاز به استفاده از بهسازی لرزه ای حس می شود. جداگرها می توانند از انتقال لرزش ناشی از زلزله به تجهیزات جلوگیری کنند.

پیاده سازی جداگر

مزایا و معایب

این جداگرها و تجهیزات آن ها می توانند، برای برخی از سازه ها مفید، و برای برخی دیگر مضر باشند. همانند هر روش بهسازی لرزه ای، جداگرها مزایا و معایب متعددی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

مزایایی که این جداگرها ارائه می دهند

جداگرهای لرزه ای به ساختمان ها اجازه می دهند که در طول وقوع زلزله، تغییر شکل کمتری داشته باشند و با هر لرزه کوچک، دیوارها ترک نخورند. پس می توان نتیجه گرفت که بار هر بار زلزله، از آن جایی که ساختمان با زمین فاصله دارد، لرزش زمین نمی تواند، آسیبی به شکل ساختمان وارد کند.

معمولا زلزله های شدید می تواند، خسارت زیادی به ساختمان وارد کند. جداگرها به سازه موردنظر اجازه می دهند تا در هنگام وقوع زلزله، کمتر تحت تاثیر انرژی زمین قرار بگیرند.

از دیگر مزایای بهسازی لرزه ای توسط جداگرها، می توان به امنیت افراد اشاره کرد. معمولا ساختمان هایی که از امنیت کافی برخوردار نیستند، افراد در آن ها در معرض خطر زیادی هستند. وقتی که جداگرها در ساختمان نصب می شوند، هنگام لرزش به صورت مستقل عمل می کنند و به آرامی حرکت می کنند. بنابراین؛ انتقال نیروهای لرزه ای، کاهش خواهد یافت.

معمولا وقتی منطقه ای زلزله خیز است و گسل های زیادی در آن وجود دارد، ساختمان ها و سازه ها بسیار آسب پذیر می شوند. زلزله های متعدد می تواند، پایه و زیربنای ساختمان را ضعیف کند، به همین خاطر جداگرها می توانند به طور کلی ساختمان را از زمین جدا کنند. به مرور زمان، زلزله ها روی ساختمان اثر نمی گذارند و به همین ترتیب، عمر مفید سازه برای بهسازی لرزه ای افزایش پیدا می کند.

روش جدید افزایش استحکام سازه

معرفی معایب جداسازهای لرزه ای

با توجه به مزایای این روش، بهتر است که معایب جداساز لرزه ای را هم بدانید. معمولا اجرای این جداگرها بسیار هزینه بر است و ساختمان های معمولی از این روش استفاده نمی کنند. معمولا برای ساختمان های مسکونی، روش اصلاح موضعی در نظر گرفته می شود. جداسازهای لرزه ای بهتر است که برای ساختمان های بلند مرتبه استفاده نشوند و استفاده از آن ها به ساختمان های میان مرتبه و کوتاه مرتبه محدود شود.

جداسازها برای نصب و اجرا نیازمند متخصصین هستند، بنابراین، پیچیدگی خاصی دارند و نمی توان برای هر سازه از این روش استفاده کرد. همچنین این روش، نیازمند فضای کافی برای اجرا خواهد بود. قبل از هر گونه اقدام، باید تمامی جنبه ها و فضای موردنیاز را بررسی کنید و سپس نسبت به اجرای این روش اقدام کنید.

نصب این جداسازها ممکن است، نیازمند تغییر در ساختار کلی ساختمان باشد. معمولا این جداسازها ساختمان را از سطح زمین جدا می کنند، پس برای نصب آن ها به یک تغییر کلی نیاز است. در نتیجه، این فرآیند بسیار زمان بر خواهد شد و همچنین نیازمند هزینه زیادی نیز می باشد.

با توجه به هزینه و زمان زیادی که باید برای اجرای این جداسازها صرف کنید، استفاده از آن ها در مناطق کم خطر برای وقوع زلزله توصیه نمی شود. پس توصیه می شود که قبل از صرف هزینه، ابتدا مکان موردنظر را بررسی کنید و سپس به اجرای روش مناسب بهسازی لرزه ای بپردازید.

بهسازی با استفاده از جداسازهای لرزه ای، روش جدیدی به حساب می آید و تقریبا در حال گسترش بین پروژه های ساختمانی مختلف است. برای استفاده از این روش، باید تحقیقات خود را انجام دهید و در صورت فراهم بودن بودجه و مناسب بودن برای سازه، نسبت به پیاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ