19 سال سابقه فعالیت اجرایی

نکات کلیدی در خصوص هزینه اجرای الیاف‎ FRP

نکات کلیدی در خصوص هزینه اجرای الیاف ‎ FRP

 

روش های مختلفی برای مقاوم سازی سازه وجود دارد که یکی از جدیدترین روش ها مقاوم سازی با FRP است. این روش توانسته به دلیل مزایای عالی در کار، جایگزین مناسبی برای روش های قدیمی باشد. الیاف FRP دارای مقاومت کششی خیلی خوبی هستند و وزن زیادی به سازه اضافه نمی کنند.

FRP یک نوع پلیمر است که با فیبر، تقویت شده و برای مقاوم ساختن بتن و سازه فلزی می توان از آن استفاده نمود. هزینه اجرای FRP به دلیل آسان و سریع بودن بسیار پایین تر از روش های دیگر است. برای آشنایی با این روش در ادامه با ما همراه باشید.

 

چرا از راهکار مقاوم سازی با الیاف FRP، استفاده کنیم؟

مقاوم سازی ساختمان برای جلوگیری از ریزش سازه و بالا بردن طول عمر آن انجام می شود. استفاده از روش های مقاوم سازی در مراحل اولیه ساخت سازه اهمیت بالایی دارد. اگر سازه ای دارای مقاوم سازی نباشد، می توان هر زمانی عملیات مقاوم سازی با FRP را به انجام رساند. ممکن است در این مواقع اولین گزینه برای شما تخریب ساحتمان و ساخت یک سازه مقاوم جدید باشد. ساختن ساختمان هزینه های خیلی زیادی را برای شما به همراه دارد، باید با روش های مقاوم سازی، سازه را تعمیر و قابل استفاده کنید.

روش اجرای FRP در بین انواع روش های مقاوم سازی بهترین گزینه است که کارایی خیلی آسان با هزینه های کم دارد. FRP به میزان خیلی زیادی مقاومت سازه شما را بالا برده و شکل پذیری خیلی خوبی دارد. به دلیل شکل پذیری، استفاده از آن در نقاط مختلف مانند سقف و ستون ها بسیار آسان شده است. قسمت های مختلف ساختمان نیاز به مقاوم سازی دارند، مانند ستون، دیوار، تیر آهنی و غیره. شما می توانید برای تغییر کاربری یک محل و سازگاری آن با استانداردهای جهانی سازه، از این نوع الیاف کمک بگیرید.

 

 راهکار مقاوم سازی با الیاف FRP

 

مقایسه FRP و فولاد

فشار مقاومت فولاد همانند FRP (فیبر مقاومتی تقویت شده) بسیار بالا است. فولاد به دلیل خواص مکانیکی قوی و سختی بالا برای ساخت سازه های بزرگ در بسیاری از صنایع استفاده می شود. از طرفی، FRP از جمله مصالح جدید است که شامل یک ماتریس پلیمری مقاومتی و فیبرهای قوی است که از نظر مقاومت، کارایی بیشتری نسبت به فولاد از خود نشان می دهد.

مهم ترین تفاوت بین این دو ماده درباره وزن آن ها است. روش FRP بسیار سبک تر از فولاد است و همچنین نسبت استحکام به وزن بالایی دارد. این بدان معنی است که به طور کلی سازه های FRP با استفاده از کمترین مقدار مصالح می توانند مشخصات مکانیکی مشابه با ساختارهای فولادی سنتی را ارائه دهند.

از آنجا که فولاد خواصی مانند مقاومت بالا در برابر حرارت دارد، در بسیاری از کارها مانند ساخت برج ها یا پل های بزرگ استفاده می شود. از سوی دیگر، FRP به عنوان راه حلی نوین در ساخت و سازها، ترمیم سازه های آسیب دیده و استفاده از مصالح سازه ای پایدار برای حداقل کردن اثرات زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال الیاف FRP در برابر حرارت نیز مقاومت خیلی خوبی از خود نشان داده و مانع انتقال حرارت خواهند شد.

اگر به دنبال ساختاری سبک تر از فولاد هستید و در عین حال تحمل وزن های بزرگ را می خواهید، FRP می تواند راه حل مناسبی باشد. اما اگر به دنبال مقاومت بیشتر در مقابل حرکت های مکانیکی، حرارتی و شیمیایی هستید، فولاد بهترین گزینه است. همچنین، فعالیت های تحقیقاتی در حال حاضر برای بهبود خواص FRP و استفاده بهینه از آن در صنعت ساخت و ساز در حال پیشرفت می باشد.

 

زمان کوتاه اجرا، چه تاثیری بر هزینه نصب FRP دارد؟

یکی از مزیت های مهم اجرای روش FRP سرعت بالای انجام آن است. بدون هیچ گونه اضافه کاری می توان به راحتی الیاف را به قسمت های مختلف ساختمان چسباند. این روش در زمان کوتاهی اجرا شده و به همین دلیل هزینه کمتری نسبت به سایر روش های مقاوم سازی برای شما به وجود می آورد. تنها دو نفر، در طول یک یا چند روز کار مقاوم سازی را انجام دهند. با کم شدن تعداد نفرات، هزینه دستمزد کمتری پرداخت می کنید و با این حال کار خیلی سریع انجام می شود. دلیل سرعت بالای نصب و اجرای FRP این است که برای نصب به هیچ ابزار خیلی پیچیده ای نیاز ندارد و تنها با چسب مناسب به انواع سطوح می چسبند.

 

هزینه اجرای الیاف FRP

 

طول عمر مفید یا ماندگاری FRP، چقدر است؟

قطعا این سوال در ذهن شما به وجود می آید که آیا روش FRP مانند سایر روش های مقاوم سازی دوام خوبی دارد؟ باید بدانید که FRP نسبت به سایر روش ها ماندگاری خیلی بیشتری از خود نشان می دهد. به طور معمول این روش تا چندین دهه برای شما کارایی خواهد داشت. بتن بعد از مدتی دچار خوردگی می شود و نهایت 15 سال دوام داشته باشد. روش FRP تا حدود 70 سال می تواند خواص و کیفیت خود را حفظ نماید. برای مقاوم سازی به صورت طولانی مدت از روش FRP استفاده کنید که مزایای خیلی زیادی برای شما دارد.

 

هزینه اجرای روش FRP

 

جمع بندی برآورد هزینه اجرای FRP

با توجه به مواردی که بیان شد، اهمیت استفاده از روش FRP برای مقاوم سازی ساختمان آشکار است. هزینه اجرای این الیاف پایین تر از روش های سخت و زمان بر دیگر خواهد بود. با مقایسه ای که بین روش FRP و فولاد انجام شد، قطعا متوجه شده اید که الیاف اف آر پی گزینه بسیار مناسب تری هستند. اینجا در شرکت بتن برش تهران می توانید خدمات مرتبط با مقاوم سازی ساختمان از طریق FRP را دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همین الان با کارشناسان تیم ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ