انواع ترک دیوار و سقف در ساختمان

بررسی انواع ترک دیوار و سقف در ساختمان و روش‌های ترمیم آن

فهرست مطالب

 

ترک دیوار و سقف به هر دلیل که رخ دهد، می تواند عاملی برای نگرانی صاحب خانه یا مستأجر باشد. علت اصلی ایجاد ترک حرکات ساختمان است. ساختمان ها همیشه در حال حرکت هستند، اما این حرکات اغلب به قدری کوچک است که ما متوجه آن ها نمی شویم. در این مقاله به بررسی بیشتر انواع ترک خواهیم پرداخت.

خطر ایجاد ترک در ساختمان و علت توجه به آن

اگر ساختمان دچار ترک بشود، احتمال از هم پاشیدگی و فرونشست آن وجود دارد. ترک ها گاهی آنقدر ریز هستند که خیلی خوب دیده نمی شوند و تنها با روش ها و دستگاه های مخصوص قابل روئیت هستند. بعضی ترک ها بزرگ و عمیق بوده که می توانند خطرات جدی ایجاد کنند.

 

تقسیم بندی انواع ترک در ساختمان

ترک ها از لحاظ شکل و جهت با یکدیگر متفاوت هستند. کارشناسان با بررسی اشکال آن ها می توانند تشخیص دهند که هر ترک تا چه حد خطرناک است و علاوه بر آن راه کارهای ترمیم را هم ارائه می دهند. در قسمت پایین انواع ترک را نام می بریم:

  • ترک مویی
  • ترک های پلکانی
  • ترک های عمودی
  • ترک های افقی

ترک خوردن سقف تیرچه بلوک و دلایل آن

سقف های تیرچه بلوک، از جمله سقف های سبک هستند که با بلوک های توخالی از جنس بتن ساخته می شوند. از دلایلی که می تواند منجر به ترک در سقف های تیرچه بلوک شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات حرارتی
  • خشک شدن خیلی سریع بتن
  • استفاده از بتن بی کیفیت در ساخت تیرچه ها
  • طراحی نامناسب و غیر اصولی سازه

 

 

دیوار ها به چه علت ترک می خورند؟

یکی از مهم ترین علت های ترک برداشتن دیوارها، فرونشست ساختمان است. نشست زمانی رخ می دهد که پایه های ساختمان شما حرکت می کند. این حرکات در پی ساختمان می تواند ناشی از عواملی مانند استفاده از خاک رسی در پی ساختمان، استفاده از پی های کم عمق و رشد ریشه گیاهان باشد.

علت ترک خوردن گچ کاری سقف ساختمان چیست؟

گاهی مشاهده می کنیم که سقف های گچی ترک هایی برداشته است. علت این ترک ها می تواند ناشی از موارد مختلفی باشد، از جمله: بالا بودن نسبت آب در ملات گچ کاری، ضخامت زیاد تخته های گچی که در سقف به کار رفته است، ترک خوردن در اثر هوای سرد و گاهی هم فرونشست ساختمان.

دلایل ترک خوردگی در ساختمان نوساز کدام است؟

یکی از دلایل ترک خوردن ساختمان های نوساز، واکنش های شیمیایی در مواد بتن آن است. همچنین ممکن است ترک ها به علت واکنش های حرارتی و انقباض و انبساط های مداوم حرارتی در بدنه ساختمان رخ دهند. البته ساخت غیر اصولی و بدون رعایت اصول مهندسی هم می تواند علت ایجاد ترک و شکست در فونداسیون بنا باشد.

ایجاد ترک در گچ ساختمان

 

چگونه تغییرات ترک در ساختمان را پایش کنیم؟

هرچه عرض ترک ها بیشتر باشد، قابل روئیت تر هستند و شما با چشم می توانید آن ها را بررسی کنید. با این وجود ابزارها و روش های مختلفی هم وجود دارند که متخصصین ساخت و ساز با استفاده از آن ها اندازه و عمق ترک ها را بررسی می کنند. استفاده از خط کش های فلزی و ابزارهای مخصوص ترک سنج این کار را ساده تر می کنند. تست ضربه یا اکو  و تکنیک UPV روش هایی مناسب برای بررسی عمق ترک هستند.

انواع روش‌های ترمیم ترک در ساختمان کدام است؟

برای اینکه ترک ها را به درستی ترمیم کنیم ابتدا باید نوع و عمق ترک و همچنین فعال یا غیر فعال بودن ترک را بررسی کنیم. پس از آن می توان از کارهای زیبایی محدود تا تعمیرات عمده را در دستور کار قرار داد. در قسمت پایین برخی از راه های تعمیر را ذکر کرده ایم:

  • تزریق اورتان هیروفیل
  • مسیر یابی و آب بندی
  • گروتینگ
  • دوخت
  • رولپلاک

ترمیم ترک خوردگی‌ها چه مقدار هزینه برای کارفرما در بر دارد؟

مبلغ نهایی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، میزان کار و پیچیدگی ترمیم نقش مهمی در هزینه های نهایی دارد. همچنین مواد و مقدار موادی که برای ترمیم ترک ها استفاده می شود و همچنین قیمت این مواد هم نقش به سزایی در هزینه نهایی دارند.

 

ترمیم ترک ساختمان را از کجا شروع کنیم؟

 

ترمیم ترک ساختمان

 

اول از همه ترک ها باید توسط کارشناسان و مهندسین سازه بررسی شوند. سپس باید درباره شکل ترمیم و مواد مورد استفاده برای ترمیم تصمیم گیری شود. پس از آن باید بهترین و مقرون به صرفه ترین روش برای ترمیم ترک ها را مورد استفاده قرار داد.

 

کلام پایانی

اگر روی سقف و دیوارهای ساختمان خود ترک های مختلفی را مشاهده می کنید، بهتر است آن ها را جدی گرفته و اجازه دهید یک فرد متخصص آن ها را بررسی کند. در بعضی مواقع ترک ها می توانند باعث تخریب همه یا بخشی از یک سازه شوند. در مقاله پیش رو درباره انواع ترک در ساختمان و روش های ترمیم آن صحبت کردیم. در صورتی که نیاز به بازسازی و نوسازی ساختمان خود را دارید با ما در شرکت بتن برش تهران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید