19 سال سابقه فعالیت اجرایی

چگونه از خوردگی بتن و خوردگی آرماتور جلوگیری کنیم؟

چگونه از خوردگی بتن و خوردگی آرماتور جلوگیری کنیم؟

 

خوردگی های بتن و آرماتور یکی از علت های خرابی ساختمان های بزرگ بوده و امروزه به یک نگرانی جدی برای مهندسان و معماران تبدیل شده است. این خوردگی ها اثرات زیان باری بر سازه می گذارد و سبب می شود تا هزینه های مقاوم سازی ساختمان به شدت افزایش یابد. در ادامه رویکردهای مفید و پیشگیرانه ای را برای حل این مشکل بیان کرده ایم.

 

خوردگی بتن چگونه اتفاق می افتد؟

خوردگی بتن در واقع به تخریب یک لایه از بتن و آرماتور زیر آن گفته می شود. این خوردگی در مناطقی که تحت تاثیر دماهای بالا هستند یا مناطقی با سطح نمک بالا، بیشتر رخ می دهد. خوردگی بتن را باید در همان زمان بروز علائم و نشانه های اولیه ترمیم کرد؛ در غیر این صورت در سرتاسر ساختار بتن پخش شده و سبب بروز خسارت های جانی و مالی فراوان می شود.

 

علائم-خوردگی-بتن - بتن برش توسعه

 

توجه داشته باشید که خوردگی بتن اغلب تا زمان ایجاد ترک بر روی سطح آن، به صورت پنهانی و در لایه های زیرین رخ می دهد؛ بنابراین باید به صورت مرتب سطح بتن را چک کنید و در صورت بروز هر گونه از علائم زیر، آن را به مهندسان مربوطه نشان دهید:

  • ایجاد لکه های سفید روی بتن
  • ترک خوردگی در سطح آن
  • بروز لکه های قهوه ای در راستای قرارگیری میلگردها
  • پوسته پوسته شدن سطح بتن
  • ایجاد برآمدگی در سطح بتن

 

خوردگی بتن و آرماتور چگونه شرع می شود؟

خوردگی بتن و آرماتور با افزایش رطوبت و اکسیژن محیط آغاز می شود. در واقع در اولین مرحله آرماتور یا همان میلگرد بر اثر وجود رطوبت زنگ زده و پس از آن خوردگی بتن شروع می شود. زنگ زدگی آرماتورها سبب منبسط شدن و افزایش 6 برابری حجم آن ها می شود. از آنجایی که آرماتورها در داخل بتن قرار گرفته اند، این افزایش حجم سبب ایجاد ترک روی بتن می شود. با ترک خوردگی بتن، آب، اکسیژن و نمک به راحتی داخل آن نفوذ کرده و باعث تخریب شدن آن می شوند.

 

مطلب مرتبط: صفر تا صد کاشت میلگرد

 

رویکردهای پیشگیری از خوردگی بتن

 

رویکردهای پیشگیری از خوردگی بتن - بتن برش تهران

 

امروزه مهندسان روش های زیادی را برای جلوگیری از خوردگی آرماتور و بتن انجام می دهند. این روش ها فرایند خوردگی بتن را به تعویق انداخته یا از بروز آن ها به صورت کامل جلوگیری می کنند. در ادامه چند رویکرد مهم برای پیشگیری از خوردگی بتن را بیان می کنیم:

پوشش دهی آرماتور با مواد مناسب

امروزه پودرهای زیادی برای پوشش دهی میلگرد تولید شده اند که از جمله آن ها می توان به اورتان، آکریلینک پلی استر، نایلون و اپوکسی اشاره کرد. این پودرها همانند عایق عمل کرده و سطح آرماتور را می پوشانند. استفاده از میلگردهای اپوکسی یکی از رایج ترین روش ها برای جلوگیری از خوردگی بتن است.

 

خرید چسب کاشت آرماتور یا میلگرد

 

مقاوم سازی بتن

مقاوم سازی بتن یکی از آسان ترین روش ها برای پیشگیری از خوردگی آن است. برای این منظور می توانید از سیمان غلیظ که کمترین میزان کلراید را دارد، استفاده نمایید. اجرای اصولی بتن و استفاده از مصالحی مانند خاکستر بادی، سرباره‌ها و دوده سیلیسی نیز می تواند از خوردگی آرماتور و بتن جلوگیری کند.

 

مقاوم سازی خوردگی بتن - bbtsaze.com

 

رنگ کردن آرماتور یا روغن مالی کردن آن

در این روش ها سطح آرماتور را با لایه نازکی از روغن یا گریس چرب می کنند یا آن را با استفاده از رنگ های موجود در بازار، رنگ آمیزی می کنند. این دو روش از کم هزینه ترین روش ها برای جلوگیری از خوردگی بتن محسوب می شوند.

گالوانیزه کردن آرماتور

گالوانیزه کردن آرماتورها یکی از روش های بهینه برای جلوگیری از خوردگی آن است. میلگردهای گالوانیزه شده مقاومت بسیار بالایی در برابر کربوناسیون دارند و دچار خوردگی نمی شوند. عمر مفید این آرماتورها 15 سال است. آرماتورهای گالوانیزه شده می توانند از سازه در برابر نیروهای کششی و برشی محافظت کنند.

تعمیر بتن خورده شده

برای تعمیر بتن خورده شده باید تمام بتن های ترک خورده و پوسته شده را بردارید تا آرماتورها به خوبی نمایان شوند. سپس سطح آرماتورها را از رسوبات کاملا تمیز کنید. حال باید آرماتورها را با روش مناسب پوشش دهی کرد. بعد از خشک کردن پوشش آرماتورها باید همانند قبل روی آن ها را با بتن پر کنید.

 

انجام رویکردهای پیشگیرانه برای خوردگی بتن توسط گروه عمرانی بی بی تی

گروه عمرانی بی بی تی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا و استفاده از دستگاه های فوق پیشرفته و بهره گیری از نیروهای اجرایی متخصص، تمامی خدمات مقاوم سازی، بهسازی لرزه ای و ترمیم و تعمیر بتن را با بالاترین کیفیت و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می دهند.

شما عزیزان می توانید با برقراری تماس با کارشناسانشرکت بتن برش تهران، از مشاوره رایگان آن ها بهره مند شوید. کارشناسان ما در صورت نیاز از پروژه شما بازدید کرده و راهکارهای بهینه را جهت مقاوم سازی، به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند.

 

تماس با کارشناسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ