19 سال سابقه فعالیت اجرایی

بررسی معایب مقاوم سازی با ژاکت فلزی

مقاوم سازی با استفاده از ژاکت فلزی

 

یکی از روش های مطمئن در مقاوم سازی ساختمان ها استفاده از ژاکت های فلزی میباشد. مقاوم سازی با ژاکت فلزی به این دلیل استفاده می شود که می تواند ستون ها را به میزان زیادی مقاوم کند. همچنین ستون ها با این عمل، می توانند وزن زیادی را تحمل کنند.

مقاوم سازی با ژاکت فلزی دارای انواع مختلفی است. آنها را به 3 دسته تقسیم بندی می کنند که شامل دورپیچ، موضعی و نواری هستند. در این روش از ورق های فلزی در مکان هایی که امکان آسیب پذیری وجود دارد، استفاده می شود. از این روش، برای مقاوم کردن تیر و سقف های بتنی استفاده می کنند. در این روش دقت بسیار حائز اهمیت است.

محصور کردن بتن از دیگر کارهایی است که ژاکت فلزی انجام می دهد. برای این که بتوانید ژاکت های فلزی را متصل کنید، می توانید از جوشکاری، استفاده از پیچ و مهره ها و حتی در مواقع خاص از چسب های مخصوص استفاده کنید. در ادامه این مطلب به بررسی مزیت و معایب این روش می پردازیم.

بررسی مزیت و معایب مقاوم سازی با ژاکت فلزی

استفاده از مقاوم سازی با ژاکت فلزی برای ستون ها

برای ستون هایی که در یک ساختمان ضعیف هستند، از ژاکت های فلزی استفاده می کنند. معمولاً این ستون ها، از آرماتورهای طولی و عرضی خوبی برخوردار نیستند که ضعیف هستند. به همین دلیل استفاده از ژاکت فلزی بسیار مرسوم است. اما چگونه انجام می شود؟

از ورق های فلزی در اطراف ستون استفاده می شود و سپس به کمک بولت به ستون ها، متصل می شوند. برای مقاوم سازی با ژاکت فلزی می توان پایین و بالای ستون را نیز از ورق فلزی استفاده نمود. در زمان هایی که فقط بخواهیم کمبودهای مقاومت را جبران کنیم، می توانیم از نوارهای فلزی نیز کمک بگیریم. به طور کلی این روش برای افزایش ظرفیت تا بتواند بار تحمل کند، اعمال می شود.  به طور کلی از این روش برای موارد زیر استفاده می کنند:

  • محصور کردن بتن
  • افزایش مقاومت برشی و خمشی
  • افزایش سختی سازه ( البته تا حدودی )

مقاوم سازی با ژاکت فلزی چیست؟

در علم مهندسی عمران برای مقاوم سازی بتن های ساختمان در برابر نیروهایی که وارد می شود را، مقاوم سازی می گویند. این عمل را بیشتر برای این بکار می برند که ساختمان ها را در برابر زمین لرزه، حفظ کنند. ایران جزء کشورهایی است که از مناطق لرزه خیز بسیاری برخوردار است. به همین دلیل مقاوم سازی با ژاکت فلزی از عوامل بسیار مهم است. از این رو این موضوع برای بسیاری از مهندسان مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر روش های متفاوتی برای مقاوم سازی وجود دارد، اما از بهترین و پرکاربردترین آن می توان به استفاده از ژاکت فلزی اشاره کرد.

البته پارامترهایی که باید روش مناسب برای مقاوم سازی را انتخاب کرد می توان به موارد صرفه اقتصادی، سهولت در عمل و اجرای آن و این که تغییر بزرگی روی ساختمان به وجود نیاورد، اشاره نمود. برای این که بتن های ساختمان تقویت پیدا کند، روش مقاوم سازی با ژاکت فلزی در اولویت ما قرار می گیرد. همچنین برای تقویت کردن تیر و ستون را نیز از این روش، کمک بگیریم. یکی از خوبی های این روش در این است که افزایش مقاومت، وزن ساختمان را افزایش نمی دهد.

طراحی ژاکت فلزی

بعد از این که متوجه موضوع شدیم که مقاوم سازی با ژاکت فلزی چیست، این سوال مطرح می شود که چگونه می توان یک ژاکت فلزی مناسب را طراحی نمود؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا پروژه را بررسی کنیم. اغلب در این مدل از پروژه ها، هدف مقاوم سازی ساختمان و بتن های آن است. همچنین بر اساس تجربه مهندسین، طراحی ژاکت فلزی صورت می گیرد.

اما با پیشرفت تکنولوژی نرم افزارهایی برای طراحی ژاکت فلزی وجود دارد که می تواند کمک بسیاری به مهندسین کند و کار را زودتر جلو ببرد. مقاوم سازی نیاز به بررسی های دیگری دارد. از جمله ظرفیت اعضا باید مورد سنجش قرار گیرد. همچنین  مقاومت متریالی که قرار است بکار برود را، بررسی کند. در نهایت با رعایت این نکته ها، می توان ژاکت فلزی را طراحی کرد.

اگر می خواهید که سازه خود را مقاوم کنید بدون آن که وزن آن زیاد شود، مقاوم سازی با ژاکت فلزی بهترین گزینه در دسترس است

نحوه اجرای ژاکت فلزی

همان طور که گفته شد باید پارامترهایی چون ظرفیت اعضا، جنس و مقاومت متریال و ابعاد هر کدام از آنها را بررسی نمود. برای مقاوم سازی بتنی، باید از اجزای فلزی استفاده شود. برای تقویت تیر و ستون باید از ورق های فلزی استفاده کرد. همچنین برای این که لنگرها بتوانند بهتر به ستون متصل شوند، از بولت استفاده می شود.

اما چگونه باید با ژاکت فلزی بتن  را محکم کنیم؟ باید ژاکت فلزی را در اطراف ستون نگه دارید سپس به کمک بولت آن را وصل کنید. حال می توانید سوراخ هایی ایجاد کنید تا نوارهای فلزی را به کمک بولت به ستون وصل کنید تا مقاومت برشی تیر، افزایش پیدا کند.

بعد از آن باید با کمک از ورق های فلزی، روی المان های مورد نظر خود قرار دهید. حال بولت ها در داخل سوراخ قابل نصب هستند. حال اگر فضایی باقی مانده می توانید با اپوکسی پر کنید. برای این که بدانید باید چقدر ضخامت از ورق را استفاده کنید، باید میزان باری که قرار است وارد شود را، محاسبه کنید.

مزایای استفاده از مقاوم سازی با ژاکت فلزی

اگر می خواهید که سازه خود را مقاوم کنید بدون آن که وزن آن زیاد شود، مقاوم سازی با ژاکت فلزی بهترین گزینه در دسترس است. از دیگر مزیت هایی که می توان به آن اشاره نمود، این است که هرچند مقاومت سازی رخ می دهد اما ابعاد سازه تغییر نمی کند.

همچنین اگر بر روی معماری سازه خود بسیار حساس هستید اما برایتان مهم است که یک سازه یا ساختمان با استحکام بالا درست کنید، مقاوم سازی با ژاکت فلزی گزینه است که نمی توان از آن چشم پوشاند. همچنین این روش از سایر روش ها، از سهولت بیشتری برخوردار است. حتی به سه شکل چون دورپیچ، موضعی و نواری استفاده کنید.

یکی دیگر از مزیت های این روش که میتوان به آن اشاره کرد این است که اگر می خواهید سازه تان، شکل پذیر شود، این روش برای شما است. از نظر هزینه نیز مقاوم سازی با ژاکت های فلزی بسیار مقرون به صرفه هستند. همچنین اگر قصد دارید، پروژه خود را سریع تر به سرانجام برسانید، این روش مناسب شماست.

از مزیت های دیگر ژاکت فلزی می توان به استفاده از آن فقط برای یک طبقه یا بخش اشاره نمود. به عبارتی دیگر لازم نیست که از کف ساختمان شروع به مقاوم سازی کنید.

بررسی معایب مقاوم سازی با ژاکت فلزی

بهبود و اصلاح ساختمان با مقاوم سازی با ژاکت فلزی

از دیگر مزیت های استفاده از این روش برای پروژه های مقاوم سازی این است که، نقص های ساختمان را اصلاح می کند. همچنین می توان در ستون، تیر یا حتی فونداسیون یک سازه از مقاوم سازی با ژاکت فلزی استفاده نمود.

اگر فکر می کنید باید قبل از مقاوم سازی، از قالب بندی استفاده نمایید در اشتباه هستید. چون در این عمل دیگر نیازی به قالب بندی ندارید. ژاکت فلزی می تواند در برابر زلزله و بادهای شدید، مقاومت خوبی را به وجود بیاورد. اگر سازه قدیمی دارید و می خواهید آن را بازسازی کنید، این روش مناسب ترین گزینه است. در این روش هزینه مصالح نیز برای شما کمتر در می آید.

بررسی معایب مقاوم سازی با ژاکت فلزی

مهم ترین عیبی که استفاده از ژاکت فلزی دارد این است که باید از پوشش ضد حریق استفاده کنید. همین امر باعث افزایش هزینه برای کار کردن می شود. ممکن است گاهاً شاهد عدم همگونی در اعضای بتنی باشیم که می توان از دیگر معایب مقاوم سازی با ژاکت فلزی نام برد.

همین طور امکان خوردگی و زنگ زدگی در این روش وجود داشته باشد. چون المان های فلزی هستند که باعث تقویت یک سازه می شوند. فلزها نیز در برابر هوا اکسید می شوند و همین امر منجر به زنگ زدگی می شود که از دیگر عیب های ژاکت های فلزی است. اجرای ژاکت فلزی کمی هزینه بر است و حتی برای این که پروژه با شکست مواجه نشود، باید حساسیت زیادی به خرج ببرید و همین امر باعث دشواری آن می شود. از طرف دیگر اتصالات در بعضی از قاب ها، عملاً کاری غیر ممکن است.

همچنین باید از میزان گروت زیادی در این روش استفاده شود که هزینه را بالا می برد. گروت برای زمانی استفاده می شود که بخواهید در قسمت خمشی و برشی، مقاومت به وجود بیاورید. همین طور از افراد بسیار متخصص و با تجربه باید کمک بگیرید. چون مقاوم سازی با ژاکت فلزی کار حساسی است. زمان اجرای عمل کاشت آرماتور و انجام دادن جوشکاری نیز از دیگر مواردی است که می تواند سرعت کار را پایین ببرد

اگر قصد دارید در پروژه های خود از این روش استفاده کنید میتوانید با کارشناسان ما در شرکت بتن برش تهران تماس بگیرید و یا فرم زیر را پر کنید تا تیم بتن برش تهران با شما تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ