تخریب بتن مسلح ساختمان چیست؟ بررسی انواع اجزای تخریب ساختمان

تخریب بتن دیوار

فهرست مطالب

 

گاهی ممکن است همه چیز آن طور که ما می‌خواهیم پیش نورد و مجبور به تعویض و یا تغییر شویم، در ساختمان سازی نیز این امکان وجود دارد، ممکن است آن طور که می‌خواهیم ساختمانمان ساخته نشود و یا نقشه‌ها تغییر کنند، حتی ممکن است اشتباهی رخ دهد و مجبور به تخریب کل و یا قسمتی از ساختمان شویم، گاهی نیز بتن‌ها از مقاومت کافی برخوردار نیستند و یا بتن استفاده شده با بتنی که باید به کار می‌رفت متفاوت است، در این صورت باید اقدام به تخریب بتن کنیم.

برای تخریب بتن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر یک از آن‌ها نیاز به مهارت زیادی دارد، اما آنچه که اهمیت زیادی دارد نوع بتن است. ما دو نوع بتن به نام بتن مسلح و غیر مسلح داریم که موضوع اصلی این بلاگ پست نیز درباره بتن مسلح و تخریب بتن مسلح است، اگر می‌خواهید در این باره اطلاعات کافی به دست آورید در ادامه نیز ما را همراهی کنید تا در ابتدا درباره برش بتن و بتن مسلح و پس از آن نیز درباره تخریب آن و… به شما اطلاعات دهیم.

 

بتن مسلح چیست؟

قبل از این که بخواهیم درباره تخریب بتن مسلح حرف بزنیم باید بدانیم که بتن مسلح چیست؟ نام دیگر بتن مسلح بتن آرمه است، درون این دسته از بتن‌ها میلگرد و یا صفحات فلزی قرار داده شده است. برخی دیگر از بتن‌های مسلح نیز با کمک الیاف تقویت کننده مستحکم سازی می‌شوند، بین بتن مسلحی که با کمک الیاف مقاوم سازی شده و بتن مسلحی که با کمک میلگرد و یا صفحه های فلزی مقاوم شده است فرقی جز استحکام آن‌ها وجود ندارد.

اگر برای شما این سؤال به وجود آمده است که از بتن مسلح در کجا استفاده می‌شود باید بگویم که از آن برای ساخته سقف، ستون و دیوارهای مقاوم استفاده می‌شود.

 

تخریب بتن مسلح چیست؟

 

تخریب بتن ستون

برای تخریب بتن ستون از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود اما به طور کلی روش‌های تخریب بتن به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  1. تخریب به روش مکانیکی: درروش مکانیکی به ستون مورد نظر ضربه یا نیرو وارد می شود‌ این روش روشی به صرفه است و هزینه نسبتاً کمی دارد. سرعت تخریب در این روش نیز بالاست. در روش مکانیکی برای تخریب ستون از دستگاه‌هایی مانند بیل مکانیکی استفاده می‌شود. اگر بخواهیم از عیوب تخریب ستون به روش مکانیکی نیز بگویم می‌توانیم ایجاد آلودگی صوتی و تولید گرد و غبار را نام ببریم. برای تخریب به روش مکانیکی از ابزارهایی مانند چکش برقی، کمپرسور بادی یا پیکور بادی و… استفاده می‌شود.
  2. تخریب با مواد منبسط شونده: در این روش از تخریب از مواد شیمیایی منبسط شونده استفاده می‌شود. از این روش برای تخریب ستون بتنی مسلح به کار می‌رود. مزایای تخریب ستون با مواد منبسط شونده عبارت است از: نداشتن آلودگی صوتی، هزینه کم در اجرا، معایب آن نیز عبارت است از: نداشتن سرعت بالا و عدم توانایی در تخریب بتن ستونی مصلحی که دارای میلگرد است.
  3. تخریب با واترجت: تخریب ستون بتنی با استفاده از واترجت بسیار هزینه بر است، زیرا دستگاه واتر جت و ابزارهای مورد نیاز آن قیمت بالایی دارند. در این روش در اصل تخریب با کمک فشار آب انجام می‌شود.

 

برش ستون بتنی ، روش ها و نکات ایمنی

تخریب بتن دیوار

در هنگام تخریب دیوار بتنی گرد و غبار بسیار زیادی ایجاد خواهد شد و کار را برای شما دو چندان و سخت خواهد کرد، پیشنهاد ما به شما این است که تخریب بتن دیوار در محل‌های غیر مسکونی انجام شود، شما می‌توانید برای این کار از چکش‌های مخصوص تخریب استفاده کنید؛ اما امروزه در اکثر مواقع برای تخریب دیوارهای بتن مسلح از مواد شیمیای استفاده می‌شود، یکی از این موادهای شیمیایی کتراک است که کاربرد بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید کتراک را در برندهای مختلف درون بازار یافت و خریداری کنید.

تخریب بتن سقف

تخریب سقف بتنی مسلح یکی از انواع تخریب بتن است که نیاز به ایمنی بسیار زیادی دارد، البته قابل ذکر است که برای تخریب بتن مسلح در هر نوعی شما حتماً باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنید، توصیه می‌شود که عمل تخریب را حتماً به یک فرد متخصص بسپارید، زیرا ممکن است خسارت‌های جانی و مالی جبران ناپذیری به شما وارد شود. در تخریب بتن مسلح در سقف احتمال ریزش سازه بر روی سر افراد بسیار زیاد است، از این رو پیش از تخریب حتماً باید از نبودن افراد در زیر سقف اطمینان کافی داشته باشید.

در تخریب بتن سقف نیز می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از کتراک، استفاده از بیل مکانیکی، استفاده از واتر جت و… به کار برد.

تخریب بتن ستون

تخریب تیر بتنی

تخریب تیر بتنی نیز از قاعده‌های بالا مثتسنی نیست، شما برای تخریب یک تیر بتنی نیز تمام نکات ایمنی را رعایت کنید تا خدایی نکرده با جان یک انسان بازی نکنید. تخریب تیر بتنی یکی از انواع تخریب است که ممکن است خسارت مالی زیادی را نیز به وجود آورد، از این رو برای تخریب یک تیر بتنی نیز حتماً از افراد متخصص و خبره استفاده کنید. در تخریب تیر بتنی نیز شما می‌توانید از چند روش استفاده کنید که در ادامه آن‌ها را نام خواهیم برد:

  1. تخریب تیر بتنی به کمک روش مکانیکی
  2. تخریب تیر بتنی به کمک روش شیمیایی
  3. تخریب تیر بتنی به کمک کتراک

در این بلاگ پست به چه موضوعی پرداختیم؟

بروز خطا در هر کاری ممکن است، ساختمان سازی نیز یکی از کاره‌هایی است که ممکن است خطاهای زیادی در آن رخ دهد، از این رو برای رفع این خطاها نیز باید راه حلی وجود داشته باشد، یکی از سازه‌هایی که در ساخت ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود سازه‌های بتنی مسلح است که تخریب آن بسیار مشکل است. اگر به هر دلیلی دیوار، سقف، ستون، تیر و… که ساخته شده است باید تخریب بتن مسلح بر روی آن انجام شود، بهتر است برای این کار از یک متخصص استفاده کنید، اما ما به طور کلی در این بلاگ پست درباره تخریب بتن مسلح در انواع سازه‌ها صحبت کردیم و سعی بر آن داشتیم که اطلاعات ارزشمندی را به شما ارائه دهیم، امیدواریم بلاگ پستت پیش روی شما، بلاگ پستی مفید باشد.

تخریب بتن دیوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.