هر آنچه باید درباره محاسبات کاشت میلگرد بدانید

نکاتی که باید درباره نحوه محاسبات کاشت میلگرد بدانید

فهرست مطالب

 

کاشت میلگرد یک روش تأیید شده در حوزه تقویت سازه‌های بتنی در انواع پروژه‌های بزرگ و کوچک است. در این روش معمولاً تعداد مشخصی میلگرد به سطوح خاص و مورد استفاده کاشته می‌شود. کاشت میلگرد در ستون، فونداسیون، بتن، تیر و… ممکن است انجام شود. کاشت در هر کدام از این سطوح از اصول خاصی پیروی می‌کند و نمی‌توان برای همه آن‌ها روش یکسان و محاسبات یکسان استفاده کرد.

قبل از کاشت میلگرد در محل مورد‌نظر سوراخ‌هایی در عمق و قطر مشخص حفر می‌شود و با استفاده از ملات یا چسب میلگرد در محل مورد‌نظر جاگذاری می‌شود. عمق کاشت میلگرد هم از مولفه های مهمی است که باید در کاشت میلگرد در نظر گرفته شود در ادامه مقاله قرار است درباره محاسبات مربوط به عمق و طول کاشت در انواع سطوح صحبت کنیم. انجام محاسبات کاشت میلگرد در این مرحله اهمیت فراوانی دارد. چرا که هر گونه اشتباه ممکن است هزینه‌های کاشت را چندین برابر کند.

محاسبات کاشت میلگرد چگونه انجام میشود؟

معمولاً شرکت‌های مختلف عرضه‌کننده انکر‌ها، یک سری ارقام را ارائه می‌دهند که میزان عمق کاشت  به طور پیش فرض و میزان طول سوراخ مورد نیاز و همچنین میزان چسب به کار رفته در آن مشخص می‌شود. البته این ارقام به عنوان پیشنهاد هستند. نهایتاً کارشناسی فنی عمق، طول و میزان چسب به کار رفته را مشخص و تایید می‌کند.

نرم‌افزار‌های مخصوص فعالیت‌های مهندسی توانایی محاسبه تعیین عمق و طول کاشت و همچنین میزان چسب لازم برای کاشت را دارند. بعد از دادن اطلاعات اصلی محل اجرای کاشت میلگرد و میزان مواد استفاده شده می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را از این نرم‌افزار‌ها دریافت کنید.

محاسبات کاشت میلگرد چیست

تعیین مکان مخصوص کاشت میلگرد در بتن

کارشناسی که اقدام به محاسبه محل دقیق کاشت می‌کند، از نرم‌افزار‌های اختصاصی و محاسبات فنی پیچیده استفاده می‌کند. پس از آن عملکرد سطح موجود پیش‌بینی می‌شود. معمولاً کاشت میلگرد در بتن برای انجام تغییرات و یا رفع نقص موجود در اجرا و… استفاده می‌شود. پس از انجام محاسبات کاشت میلگرد به‌صورت دقیق و مقایسه با شرایط موجود، میلگرد به صورت عمودی و یا افقی در محل مورد نظر کاشته می‌شود.

عمق کاشت میلگرد در بتن

برای اندازه‌گیری عمق کاشت میلگرد مورد نیاز در بتن برای کاشت مسائل متعددی باید بررسی شود. مثلاً مسائل مربوط به محاسبات کاشت میلگرد بر اساس مفاد آیین‌نامه، فاصله ما بین میلگرد‌های کاشته شده، میزان قدمت بتن و… باید در نظر گرفته شود. عمق و قطر سوراخ مخصوص کاشت با توجه به نوع ملات یا چسب مورد استفاده متفاوت است. اصلی‌ترین ملاک در این باره مشخصات فنی موجود بر روی محصول مصرف شده است.

به طور کلی عمق کاشت آرماتور ببه عواملی بستگی دارد که مستقیماً خاصیت‌های شیمیایی و فیزیکی آرماتور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انواع روش های محاسبات کاشت میلگرد

محاسبه عمق کاشت میلگرد در بتن

به منظور انجام محاسبات کاشت میلگرد باید از جدول‌های مخصوص مهندسی و نرم‌افزار‌های تخصصی استفاده شود. در این نرم‌افزار‌ها با دریافت اطلاعاتی مثل تعداد میلگرد‌ها، فاصله آن‌ها از یکدیگر، قطر و باد میلگرد‌ها میزان عمق مناسب کاشت را محاسبه می‌کنند.

از روش‌های دیگر محاسبه میزان عمق کاشت استفاده از جدول‌های تعیین شده مربوط به چسب مورد استفاده در کاشت میلگرد است. یکی از روش‌های رسیدن به نتیجه سریع‌تر درباره میزان عمق و قطر سوراخ ایجاد شده، استفاده از این جدول بر اساس ترکیب چسب هیلتی است.

محاسبه طول کاشت میلگرد

برای محاسبه طول کاشت میلگرد ابتدا حالت کششی یا فشاری بودن آن را مشخص می‌کنند. پس از آن حداقل میزان طول کاشت میلگرد را بررسی می‌کنند. اگر میزان بتن روی آرماتور از سه برابر قطر میلگرد کوچک تر باشد و فاصله عرضی میلگرد‌های کاشته شده بر اساس شش برابر قطر میلگرد کمتر باشد، ضریب را یک پنجم در نظر می‌گیرند.

اگر هر کدام از موارد ذکر شده متفاوت باشد ضریب را یک دوم در نظر می‌گیرند. پس از آن مقدار آماتوری که موجود است براساس میلگرد کاشت شده نشان داده می‌شود و میزان طول کاشت میلگرد محاسبه می شود. همچنین با استفاده از نرم‌افزار‌های تخصصی مهندسی و پیچیده می‌توان مقدار طول میلگرد‌های کاشته شده را به طور دقیق به دست آورد.

کارشناس فنی هم می‌تواند نظر خود را در این باره اعمال کند.محاسبه طول میلگرد مورد نیاز برای کاشت آن بر اساس مقدار باری که قرار است تحمل کند.

محاسبه چسب کاشت میلگرد

برآورد میزان چسب کاشت میلگرد استفاده شده به عواملی مثل مقاوم ‌سازی قسمت‌های مختلف سازه بتنی بستگی دارد. ابزار‌های محاسبه‌گر مثل نرم‌افزار‌های آنلاین وجود دارند که می‌توانند میزان چسب کاشت میلگرد را بر اساس شرایط پروژه شما برآورد کنند. اما کارشناسی فنی باید نظر قطعی خود درباره میزان استفاده از چسب کاشت را، ارائه دهد.

 

استاندارد‌ها و ضوابط کاشت میلگرد

همه ضوابط مربوط به کاشت میلگرد به شرح زیر است:

  • استفاده از مکان‌های هم راستا برای اجرای کاشت
  • تعیین میزان فاصله بین میلگرد‌های کاشته شده
  • استفاده از میلگرد‌هایی بر اساس شرایط پروژه و متناسب با مرحله اجرا
  • استفاده از میزان چسب مشخص برای کاشت میلگرد بر اساس نوع چسب و نحوه مصرف آن
  • محاسبه عمر و طول کاشت

عوامل مؤثر در محاسبات کاشت میلگرد

عوامل گوناگونی هستند که بر نحوه محاسبات کاشت میلگرد اثرگذار هستند:

  • تعیین نوع و اندازه بار وارده بر میلگرد کاشته شده
  • تعیین نوع میلگرد‌ای که قرار است در بطن موردنظر کاشته شود
  • نوع انکر شیمیایی مورد مصرف برای کاشت

نتیجه‌گیری

کاشت میلگرد از سخت‌ترین کار‌های مهندسی در انواع سازه‌ها است. بنابراین استاندارد‌های زیادی برای آن اعلام شده است که باید قبل از اجرای کاشت این استاندارد‌ها را در نظر بگیرید و بر اساس آن‌ها عمل کنید. در این مقاله در رابطه با محاسبات کاشت میلگرد و انواع محاسبات صحبت کردیم.

هر کدام از محاسبات مربوط به عمق، طول و چسب مورد استفاده برای کاشت میلگرد اهمیت خاص خود را دارد. بنابراین برای اجرای صحیح محاسبات و کاشت باید دقت و توجه زیادی شود و فرد اجراکننده باید مهارت کافی داشته باشد تا از به بار آمدن هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. شرکت بتن برش تهران در کنار شماست تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.