دستگاه کرگیری بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه کرگیری بتن چیست؟ و چه کاربردی دارد

فهرست مطالب

دستگاه کرگیری بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

 بتن یکی از سازه‌های اصلی و محکم برای شروع هر ساخت‌وساز است و بنا را محکم‌ترامن‌تر می‌کند. این ویژگی ساختمان‌ها یکی از دلایل اصلی خریداران خانه است که در ابتدا یک ضرورت و بعد یک مزیت به حساب می‌آید. در این مقاله درمورد تمام مسائل مربوط به بتن و انواع دستگاه‌های کرگیری بتن در این صنعت صحبت خواهیم کرد، پس تا آخر این مقاله همراه من باشید.

بررسی انواع دستگاه کرگیری بتن

دستگاه کرگیری بتن چیست؟

دستگاه کرگیری بتن از لحاظ : انرژی مصرفی، نوع مته و کاربردش به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. اگر بخواهیم از لحاظ کاربردی کرگیری را درنظر بگیریم، برای مغزه یا سوراخ کردن سطح موردنظر استفاده می‌شود. نوع انرژی مصرفی این دستگاه‌ها به سه دسته : الکتریکی، بادی، بنزینی و هیدرولیکی تقسیم می‌شود.

درباره کرگیری بتن بیشتر بدانید.

در کشور خودمان بیشتر از نوع الکتریکی و بنزینی استفاده می‌شود. درخصوص نوع و جنس مته بیشتر از نوع کاربیدی و الماسی استفاده می‌شود که به وفور در ایران استفاده می‌شود اما نکته ای که وجود دارد این است که تمایل مردم برای استفاده از نوع الماس بسیار بیشتر از نوع کاربیدی آن است.

برای چه از دستگاه کرگیر بتن استفاده می‌کنیم؟

در ابتدا باید بدانید که واژه core به معنی هسته است و در این حیطه به معنی ایجاد حفره و کندن سوراخ‌هایی به شکل استوانه‌ای در سطح بتن است. کرگیری تنها یکی از روش‌های مختلف مغزه‌گیری و برش از بتن معمولی یا بتن تقویت شده است. روش کرگیری اهداف متفاوتی دارد و مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل آن عبارتند از : سیم کشی، نمونه گیری از بتن برای آزمایش‌های مختلف که در آزمایشگاه های بتن برای تست کردن آن انجام می شود (در مقاله هر آنچه باید درباره آزمایش کرگیری بدانید به طور کامل توضیح دادیم)، ایجاد مسیر برای لوله و سیم تلفن،سیستم های تهویه، سیستم اطفای حریق، داکوت لوله و… .

برای عملیات کرگیری قطعا ابزا‌ها و دریل‌های مخصوصی وجود دارد. و از دستگاهی به اسم دستگاه کرگیری بتن استفاده می کنیم. در صنعت ساخت و ساز، استفاده از دریل‌های مکانیکی قدمت زیادی دارد و حتی در دوران باستان هم از آن استفاده می‌شد. طبیعتا در دنیای امروز از دریل‌ها بازهم استفاده می‌کنیم اما نوع آن ها متفاوت‌تر شده، مثل : دریل‌های اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و مکانیکی .

در خصوص نمونه‌گیری از تکه‌ای از بتن که گفتیم، اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم و هدف اصلی را از اینکار بازتر کنم، باید توضیح دهم که هدف از نمونه گیری برای تعیین خصوصیات و ویژگی‌های بتن است و این کار در محل قرارگیری سازه نمی‌تواند انجام شود و باید حتما به آزمایشگاه برده شود. در این مواقع با دستگاه کرگیری بتن قطعه‌ای از بتن را به شکل استوانه خارج می‌کنند و به آزمایشگاه می‌برند. اسم این آزمایش، تست مغزه گیری بتن است.

نحوه کار با دستگاه کرگیر بتن

گفتیم که این دستگاه برای این بکار برده می‌شود که شما یک قطعه استوانه‌ای از بتن را بیرون بکشید تا کارهای مدنظر را رویش انجام دهید. یه طور کلی به این کار سوراخکاری بتن میگویند .خب برای کار با دستگاه کرگیری بتن باید چجوری عمل کنیم؟ ابتدا به ساکن قسمتی از بتن را که می‌خواهید برش دهید به وسیله رنگ یا هرچیز دیگری مشخص کنید که محل مشخص شده از بین نرود، سپس بسته به نوع دستگاه فاصله را مشخص کنید و با دریل دستی سوراخ کنید و بعد از بکار گذاشتن انکر بولت‌، پایه دستگاه توسط پیچ خروسکی روی سطح ثابت می‌شود.

پایه‌های دیگری هم برای دستگاه کرگیری بتن وجود دارد که پایه وکیوم نام‌گذاری می‌شود و این دستگاه با ایجاد حالت مکش به سطح صاف می چسبد. بعد از اینکه ثابت شد، حالا موتور باید روی پایه نصب شود و بعد از آن حالا می‌توانیم از دستگاه استفاده کنیم.و اینکه کابل برق دستگاه و شلنگ آب باید از یک منبع به دستگاه متصل باشد.

هر آنچه درباره دستگاه کرگیری بتن باید بدانید

قطع شدن آب باید به هیچ عنوان رخ ندهد چرا که بدون وجود آب، عملیاتی صورت نمی‌گیرد و عواقب اینکار باعث گیر کردن مته و از بین رفتن الماس‌های سرمته بخاطر حرارت بالای ناشی از سایش است. دلیل وجود جریان آب این است که گل و لای از محل کرگیری بیرون می‌آید و آب پیشروی سریع‌تری داخل جسم سنگی دارد. با توجه به صحبت‌های بالا باید متوجه شده باشید که فردی که می‌خواهد اینکار را انجام دهد باید حتما به جریان آب توجه کند تا از مشکلاتی که بعد بوجود می‌آید پیشگیری کند.

در کرگیری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

 

  • اول از همه نکات ایمنی برای از همه جهت باید رعایت شود
  • سطح موردنظری که دستگاه کرگیری بتن قرار است رویش کار انجام دهد باید کاملا تمیز و صاف باشد
  • جهت‌های عملیات بتن ریزی و کرگیری باید نسبت به هم مشخص شوند
  • بعد از جهت‌گیری‌ها باید از بتن‌هایی که دو هفته از عمرشان گذشته و به نوعی سخت شده‌اند استفاده کرد
  • در عملیات کرگیری کل کارها باید به صورت عمود روی سطح انجام شود
  • کرگیری برای انجام دادن آزمایش نمونه روی بتن، نباید هرگز روی محل‌های اتصال بتنی یا سطوح ترک خورده انجام شود. باید نمونه گیری از وسط انجام شود و اطراف محل نمونه گیری باید کاملا پاک و تمیز باشد
  • مغره‌ای که برای آزمایش برش می‌دهیم باید قطری بیشتر از 4 اینچ داشته باشد
  • نسبت‌های طول، به قطر مغزه نباید کمتر از یک باشد
  • کمترین قطر نمونه باید سه برابر بیشترین اندازه اسمی سنگی مصالح بکار رفته در بتن باشد
  • و نکته آخر اینکه قطر بتن نمونه باید دو برابر بزرگترین دانه باشد

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد یک دید حداقلی درمورد صنعت بتن و موضوعات مربوط به آن مثل کار با دستگاه کرگیری بتن، کاربردهای دستگاه های مغره گیری، انواع دستگاه های مخصوص اینکار و رعایت تمامی نکاتی که باید موقع کار با این دستگاه باید انجام دهیم گفته شد  شرکت برش بتن تهران در کنار شماست تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد .

و در آخر متوجه شدیم که عملیات کرگیری بتن، تنها روی سطوح بتنی انجام می‌شود که سخت شده باشد و اهداف و دلایل مختلفی برای اینکار هم وجود دارد که در متن به آن اشاره کردیم. دستگاه‌هایی که برای کرگیری وجود دارد باهم متفاوت هستند و هریک برای یک عملیات خاص بکار گرفته می‌شود زیرا انجام اینکار بسیار حساس است و نیازمند دقت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.