هر آنچه باید درباره انکر مکانیکی بدانید

انکر مکانیکی و انواع آن

فهرست مطالب

 

انکر یا بولت یکی از راه های بسیار موثر برای مقاوم سازی ساختمان می باشد که با استفاده از دو روش کاشت شیمیایی و کاشت انکر مکانیکی انجام می گردد. برای کاشت بولت یا انکر شیمیایی معمولاً از چسب های خاصی مانند چسب کاشت میلگرد ، بوسونگ، فیشر و آبادگران استفاده می نمایند. در صورتی که برای کاشت بولت مکانیکی از اتصالات و تجهیزات مکانیکی برای مقاوم سازی ساختمان بهره می برند. تجهیزاتی که برای کاشت مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند شکل خاصی داشته و مثل پیچ در داخل سازه قرار می‌گیرند به مهار مکانیکی که در این نوع کاشت انکر مورد استفاده قرار می گیرد رول بولت گفته می شود که از نظر جنس و مدل انواع متفاوتی دارند. رول بولت مهمترین وسیله در کاشت مکانیکی می باشد که فلزی بوده و از آلیاژ آهن طراحی و ساخته می شود البته سطح آن را با روکش های مختلفی از جمله گالوانیزه گرم و سرد می پوشانند تا استحکام بالاتری داشته باشد.

انکر مکانیکی چیست؟

انکر در واقع در لغت به معنای لنگر بوده اما در صنعت ساخت و ساز ابزاری که به وسیله آن بتوانیم یک عضو سازه ای و یا غیرسازه ‌ای را به یک جزء سازه ای و غیرسازه ای متصل کنیم انکر گفته می‌شود. پس از آن که این تجهیزات در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفتند به عنوان یکی از ابزار های تاثیرگذار در این صنعت از آنها یاد می شود. از این ابزار آلات برای اجرای ساپورت های تاسیسات مکانیکی الکترونیکی، نما های کامپوزیت و خشک، ماشین آلات، نصب تجهیزات و… استفاده می نمایند. نکته مهم در بهره گرفتن از این ابزار آلات این است که شما با توجه به نیازی که دارید یک انکر مناسب انتخاب نمایید. این تجهیزات معمولاً با توجه به سایز، ظرفیت باربری، محدودیت نصب، نوع عملکرد با یکدیگر متفاوت می باشند که هر کدام برای استفاده خاصی طراحی شده اند

انکر مکانیکی چیست؟

رول بولت چیست و انواع آن

از تجهیزات ضروری می باشد که برای انکر مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گردد این پیچ دارای ابعاد و اندازه های مختلف می باشد که برای افزایش استحکام تجهیزات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. برای آنکه بتوانیم کارایی این ابزار را افزایش دهیم باید قطر مته را با قطر پیچ یکی در نظر بگیریم. برای نصب کردن تجهیزات مختلف به یک سطح سخت مانند: سد های بتنی، سیمانی و… مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این پیچ در بخش‌های ساختمان‌سازی و صنعتی می باشد. این پیچ دارای انواع مختلفی می باشد که به شرح زیر است:

  • رول بولت سقفی:

در صنایع مختلف همانند ساختمان سازی به عنوان مثال برای قلاب سقفی از این مدل پوشش استفاده می شود. بیشتر برای دیوار هایی کاربرد دارد که قرار است اجسام از آن آویزان شده و از جنس بتن باشند.

  • رول بولت پروانه ای:

از انواع دیگر این پیچ ها که برای نصب اجسام بر روی دیوار های کنافی مورد استفاده قرار می‌گیرند این مدل پیچ است که باید برای انتخاب آن حتماً به تعداد لایه ‌های دیوار دقت نمایید.

  • رول بولت غلافی:

از این مدل غلاف به صورت کوتاه و معمولی استفاده می کنند که پیچ های کوتاه تحمل بیشتری دارند و با حداقل فاصله بر روی دیوار یا سقف نصب می گردند.

روش کاشت رول بولت چگونه است؟

هر آنچه باید درباره انکر مکانیکی بدانید

برای انکر مکانیکی باید از رول بولت بهره ببریم که بهتر است با نحوه کاشت آن آشنا شویم. قبل از نصب صفحه پلیت در ابتدا باید سوراخ هایی را در مکان مورد نظر ایجاد کنیم. سپس صفحه پلیت را جای گذاری کرده و رول بولت مورد نظر را در درون سوراخ قرار داده و با استفاده از یک چکش پلاستیکی رولت را در داخل سوراخ فرو می کنیم. سپس یک مهره را در اولویت قرار می‌دهیم و آن را به وسیله آچار سفت کرده تا کاملا پلیت به بتن و مهره ‌ها بچسبد. سفت کردن این پیچ باعث می‌شود تا انتهای مخروطی پیچ به غلاف فلزی چاک دار که در ساختمان قرار دارد فشار وارد شود که این عمل باعث می شود تا رول بولت به روش اصطکاکی به بتن محکم شود.

مزایا و معایب انکر مکانیکی

مهمترین مشکلی که در نصب این تجهیزات وجود دارد مربوط به مدل انبساطی است. چرا که انبساط انکر در تکیه گاهی که موجود است فشار آورده و برای اینکه فشار را تکیه گاه تحمل نماید باید به اندازه کافی ملات در اطراف آن باشد تا بتواند بار را تحمل نماید. از طرف مقابل انکر از نوع مکانیکی هستند به نسبت انکر شیمیایی دارای قیمت ارزان‌ تری بوده و در نصب آنها اشتباه کمتری به وجود می‌آید. این مدل انکر را می‌توان به راحتی تحت بارگذاری قرار داد و به راحتی می توانیم به نگهدارنده ها با استفاده از سوراخ های این مدل رول بولت ها را اتصال دهیم و برای استجکام سازی تجهیزات از آنها استفاده نماییم. شرکت بتن برش تهران در کنار شماست تا بهترین خدمات را با بهترین تیم به شما ارائه دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.