نکاتی درباره تفاوت انکر مکانیکی و شیمیایی

انکر مکانیکی و انواع آن

فهرست مطالب

کاشت انکر مکانیکی

انکر مکانیکی و شیمیایی از جمله مهم‌ ترین مباحثی می ‌باشد که در حال حاضر در مقررات ملی ساختمان و مباحث بهسازی لرزه ای سازه ها مورد توجه قرار گرفته است. ساختمان سازان برای طراحی عملکرد سازه ها به منظور مقاوم سازی ساختمان بیشتر از انکر های شیمیایی و مکانیکی بهره می برند. هدف از این کار نصب پلیت های فولادی در سیستم مقاوم سازی می باشد که در این راستا می‌توان از نصب جکت فولادی استفاده کرد. انکر ها در واقع یک عضو اتصال دهنده برای انتقال نیرو های موجود مانند کشش، لنگر، برش و… از المان های الحاقی بتنی و یا فلزی به بتنی که موجود می باشد هستند. کاربرد های عمده این تجهیزات مربوط به متصل کردن المان های سازه ای مانند ستون و تیر و متصل کردن المان های غیرسازه‌ ای مثل وال پست، نما، تاسیسات و… است. البته که انکر ها از نظر باربری هیچگونه برتری نسبت به یکدیگر نداشته اما با توجه به نوع کارایی و ویژگی های نصب با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت انکر مکانیکی و شیمیایی به شما توضیح بدهیم.

انکر مکانیکی چیست؟

برای آنکه متوجه تفاوت انکر مکانیکی و شیمیایی شویم در ابتدا بهتر است که این دو را بشناسیم و بدانیم چه کارایی هایی دارند. از گذشته تا به امروز یکی از بزرگترین چالش هایی که مهندسین با آن روبرو هستند اتصال دادن بتن و اجزای دیگر الحاقی مثل پلیت های نما می باشد. اما در حال حاضر این مشکل با استفاده از انکر مکانیکی یا انکر بولت حل شده است. انکری را مکانیکی گویند که مکانیزم انتقال بار آن نیز به صورت مکانیکی انجام گیرد. زمانی که یک قسمت از انکر به صورتی منبسط گردد بین بتن و انکر یک نیروی اصطکاکی ایجاد می شود که همین نیرو باعث نگه داشتن انکر در بتن می گردد. البته که میزان این نیرو مقاومت اصطکاک وابسته به عواملی مانند کیفیت بتن، مقاومت آلیاژ و شکل انکر نیز می باشد. انکر های فلزی دارای سه مدل داخل رزوه، پیچ های بتن و خارج رزوه هستند.

تفاوت انکر و مکانیکی و شیمیایی

کاربرد انکر مکانیکی چیست؟

از تفاوت انکر مکانیکی و شیمیایی که میشود به تفاوت کارایی آنها اشاره کرد. انکر های مکانیکی معمولاً برای اجرای نما های خشک و کامپوزیت، نصب تجهیزات، ماشین آلات، اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و… کارایی دارند. البته که انتخاب کردن انکر مناسب به عواملی مانند ظرفیت باربری، عملکرد و محدودیت نصب نیز بستگی دارد. در مواقعی که ضخامت مقطع کم می باشد کارشناسان و مهندسین استفاده از انکر های مکانیکی را توصیه می نمایند.

انکر شیمیایی چیست؟

اغلب مکانی که قرار است در آن ساخت و ساز صورت گیرد به خودی خود می تواند استفاده از انکر مکانیکی و شیمیایی را تعیین نماید. اگر در بستر هایی مانند آجر و سیمان که ترد  هستند بخواهیم از انکر مکانیکی استفاده نماییم باعث ایجاد شکاف و ترک خواهیم شد در این مواقع است که باید از انکر شیمیایی استفاده کرد. در واقع انکر شیمیایی می‌باشد که با به وجود آوردن یک بستر محکم برای پیچ و بسط ها از هرگونه شکاف و یا ترک جلوگیری می نماید. زمانی که ما رزین و یا همان انکر شیمیایی را قبل از دریل کاری به سوراخ تزریق نماییم موادی که به شکل مایع هستند به سرعت سفت شده و یک بستر مناسب برای پیچ ها را آماده می کنند.

کاربرد انکر شیمیایی چیست؟

زمانی که شما می خواهید از انکر مکانیکی و شیمیایی بهره ببرید در ابتدا باید به محل انجام کار دقت نمایید. اگر قرار است چیزی را نزدیک به لبه بتون، سنگ، آجر نصب نمایید هرگونه عدم رعایت فاصله از لبه باعث به وجود آمدن ترکف شکاف، تخریب، خوردگی و در نهایت کاهش مقاومت سازه می شود. شما از انکر ها استفاده می نمایید تا ایمن ترین اتصالات را ایجاد کنید. در محیط هایی که ما با مواردی مانند رطوبت، گرد و غبار، دما های مختلف روبه رو هستیم این انکر بهترین انتخاب می باشد. ظرفیت باربری انکر شیمیایی به دلیل خشک و یا خیس بودن بتن هیچگونه تغییری نمی یابد.

تفاوت انکر مکانیکی و شیمیایی

اگر بخواهیم یک ساختار با پایه ضعیف را محکم نماییم باید از انکر شیمیایی استفاده کنیم تا از هر گونه ترک و خوردگی جلوگیری نماید. به علاوه این مدل انکر توانایی نگهداری بار های سنگین را در مکان مربوطه بالا می برد. اما نکته اینجاست سوراخی که ایجاد کردیم برای استفاده از انکر شیمیایی باید دارای قطر و عمق مناسبی باشد تا این رزین بیشترین مقاومت را برای سازه به وجود آورد. در مقابل انکر مکانیکی دارای قیمت پایین تری می باشد و صد البته که سوراخکاری محل نصب آنها آسان تر و ساده تر است. این مدل انکر سرعت انجام پروژه را به شدت بالا برده و نیازی به ابزار های جانبی برای نصب ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.