افزودنی بتن چیست؟

افزودنی بتن

فهرست مطالب

چرا از افزودنی بتن استفاده میکنیم؟

برای ساختن بتن های کارآمد به افزودنی های بتن احتیاج داریم. این افزودنی ها مواد شیمیایی یا معدنی هستند که هنگام ساختن بتن به آن افزوده می شوند. این مواد خواص و ویژگی های فوق العاده ای به بتن ما می دهند. افزودنی ها انواع گوناگون و متفاوتی دارد و در مقدار کم به بتن اضافه می شود. این مواد هم برای بتن های تازه و سفت نشده و هم برای بتن های سفت شده کاربرد دارند.

افزودنی های کاهنده آب( روان کننده و فوق روان کننده )

با اضافه کردن این افزودنی ها به بتن، با وجود اینکه نسبت آب به سیمان کم می شود؛ اما مقاومت در بتن زیاد و زیادتر می گردد. همینطور این افزودنی ها باعث می شوند که بتوانید نقاطی را که به آن ها دسترسی زیادی ندارید را به سادگی پر کنید. مدت تاثیر این افزودنی ها موقتی است و بستگی به نوع مواد و ترکیباتی که در آن استفاده شده است دارد. به افزودنی های فوق روان کننده، کاهنده قوی آب گفته می شود؛ چرا که سبب کاهش بسیار زیاد استفاده از آب می شوند. روان کننده های معمولی باعث می شوند که بتوانیم آب مصرفی را تنها تا پنج الی ده درصد کاهش دهیم ولی فوق روان کننده ها سبب می شوند تا بتوانیم آب را حدود ۱۰الی ۲۵ درصد کاهش دهیم. درباره برش بتن بخوانید

افزودنی های بتن حباب ساز

این افزودنی ها سبب ایجاد حباب های ریزی در بتن می شوند که دارای ساختاری مناسب و البته پایدار و ثابت هستند. این افزودنی ها در اغلب موارد با آهک موجود، مخلوط و ترکیب شیمایی انجام داده و سبب ایجاد حباب هایی در کل مخلوط می شوند. در واقع کار اصلی این افزودنی است که با ایجاد حباب و پخش آن در کل بتن، منجر به افزایش استقامت و پایداری بتن در زمان های بسیار سرد و گرم  می شود. اگر افزودنی بتن حباب ساز را بیش از اندازه به مخلوط اضافه کنید سبب کاهش مقاومت بتن خواهد گشت.

افزودنی کندگیر کننده

افزودنی کندگیر کننده سبب تاخیر در گیرش بتن می شود؛ بدین صورت که با ایجاد اختلال در واکنش هیدراتاسیون در مخلوط سبب افزایش زمان گیرش می گردد. این نوع افزودنی برای زمان های حمل طولانی تر جهت از بین بردن هزینه های جابجایی دستگاه مخلوط کن، استفاده می شود و همچنین سبب مقاومت در برابر ترک خوردگی ها هم می گردد.

 

همه چیز درباره مقاوم سازی ساختمان های بتنی

 

افزودنی بتن گاز ساز

افزودنی های گازساز سبب ایجاد حباب در مخلوط می شوند و در طول هیدراتاسیون و قبل گیرش اولیه بتن گاز را تولید می کنند. این نوع افزودنی با انجام فعل و انفعالات شیمیایی تولید گاز می نماید. این افزودنی نباید با افزودنی حباب ساز اشتباه گرفته شود که تنها کارش پایداری حباب های ریز در بتن است. افزودنی گازساز سبب ایجاد بتن اسفنجی می شود که برای کاهش اندازه ی جمع شدگی، بهبود یکنواختی بتن و تولید بتن هایی با ساختار متخلخل کاربرد دارد.

از این افزودنی گاز های هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن آزاد می شود. موادی در تولید این افزودنی استفاده می گردند که بتوانند این گاز ها را تولید کنند. مثلا هیدروژن پر اکسید سبب آزاد شدن اکسیژن می شود و یا ترکیبات آمونیاک دار سبب آزاد شدن گاز نیتروژن می شوند.

افزودنی بتن چیست؟

افزودنی های بتن معدنی خنثی

  • از این مواد به عنوان سنگدانه در بتن ها استفاده می گردد و اغلب سبب ایجاد مقاومت بیشتر بتن نمی شوند ولی سبب افزایش و بهبودی بتن هایی می گردند که ریزدانه های کمی دارند. برخی از این مواد شامل موارد زیر می باشند:
    • اکسید آهن
    • اکسید کروم
    • اکسید کبالت
    • اکسید های منگنز

پوزولان

پوزولان ها گونه ای از خاکستر های آتشفشانی هستند. این مواد سلیسی خودشان به تنهایی ویژگی چسبانندگی ندارند و یا دارای چسبانندگی بسیار پایینی می باشند. در حضور رطوبت با آهک موجود در مخلوط و در دمای اتاق ترکیباتی با خاصیت سیمانی پدید می آورند. پوزولان ها سبب کاهش یافتن سرعت و میزان حرارت در فرآیند آبگیری سیمانی، کاهش حجم سیمان و بتن و بهبود کارایی آن ها می شوند.

انتخاب بهترین افزودنی بتن

برای استفاده از افزودنی های بتن باید دانش کافی از بتن و افزودنی های آن و اثراتی که آن ها روی یکدیگر می گذارند را داشته باشیم. بنابراین برای خرید افزودنی مناسب حتما باید از مشاوری آگاه کمک بگیریم و تنها به دفترچه های راهنما اکتفا نکنیم. فروشندگان بهترین کسانی هستند که می توانید از آنها مشورت بگیرید.

نحوه نگهداری از افزودنی بتن

افزودنی های بتن تلفیقی از چندین ماده شیمیایی هستند که هر کدام خواص و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و افزودن هر کدام از آن ها به بتن جهت امر خاصی است. پس از خرید افزودنی های بتن باید موارد ایمنی را حتما رعایت نمایید. همین طور این مواد را باید به طریقی درست انبار کنید؛ چرا که با این کار باعث می شوید که طول عمر بیش تری داشته باشند. ضمنا این مواد را در محیطی نگه دارید که دارای دما و رطوبت مناسب و کافی باشد.

مزایای استفاده از افزودنی بتن

  • باعث قوی تر و محکم تر شدن بتن می شوند.
  • باعث کاهش واکنش های شیمیایی مضر می گردند.
  • کارایی بتن را بدون نیاز به سیمان و آب بیشتر، افزایش می دهند.
  • در برابر هوازدگی فیزیکی از جمله یخ زدن های متوالی مقاوم هستند.
  • به توسعه پایدار و حفظ سلامت محیط زیست کمک می کنند.

سخن پایانی

برای تهیه کردن بتن هایی با دوام، کاربردی و مقاوم استفاده کردن از افزودنی های بتن ضروری می باشد. این افزودنی ها دارای خواص شیمیایی و فیزیکی بوده و بتن را بهبود می بخشند. این افزودنی ها تنوع بسیار بالایی دارند و در محدوده گسترده ای طبقه بندی می شوند و سبب بهبودی روز افزون بتن ها می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.