مقاوم سازی پل‌ ها با FRP

مقاوم‌سازی پل‌ ها با FRP

فهرست مطالب

پل‌ها از مهم‌ترین سازه‌های حمل و نقل محسوب می‌شوند، که باید به خوبی مقاوم سازی شوند و از آنجایی که مقاوم سازی پل‌ ها با frp و زیرساخت‌های حمل و نقل توسط آن بسیار مهم تلقی می‌شوند که، تجارت جهانی و افزایش حمل و نقل به چند هزار سال گذشته برمیگردد. امروزه یک روش نوین برای مقاوم سازی ساختمان‌ها و پل‌ها، مقاوم سازی با FRP می‌باشد.  اف آر پی جهت مقاوم سازی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‏frp‌ ها دارای وزن بسیار کمی می‌باشند، و در عین حال مقاومت کششی بالایی دارند. این دو مورد از مهمترین مزایای مقاوم سازی اف آر پی محسوب می‌شوند.

انواع مقاوم سازی پل ها

خرابی پل نیز دارای عوامل متنوعی است. اگر از ایجاد و گسترش خرابی پل پیشگیری نشود، موجب خراب شدن آن به صورت کامل خواهد شد، و خسارت بسیار زیادی را به جای خواهد گذاشت.

  • استفاده از FRP

یکی از مصالح مقاوم سازی اف آر پی از دو قسمت الیاف تقویتی، که توسط یک ماتریس رزین، از جنس پلیمر رزین ‌اپوکسی احاطه شده است، می باشند. معمولاً فیبرهای FRP را به روش پلی اکریلونیتریل می‌سازند، و به روش پالتروژن میلگردها و پروفیل‌ها تولید می‌شوند.مقاوم سازی پل‌ ها با FRP یکی از بهترین روش های مقاوم سازی پل ها میباشد.

  • استفاده از ژاکت بتنی

استفاده از ژاکت بتنی یکی از روش‌های مهم در مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی است. المان‌های ضعیف همچون ستون، دیوار برشی، تیرآهن و همچنین فونداسیون در روش مقاوم سازی ژاکت بتنی با اضافه‌کردن میلگردهای اصلی و قالب‌بندی مقاوم سازی خواهند شد. گستردگی استفاده از این روش در تمامی قسمت‌های سازه، از مزیت‌های قابل توجه این روش محسوب می‌شود.

  • استفاده از نوار فولادی

به دلایل مختلفی از فولاد در ساخت پل و سازه‌های ساختمانی استفاده می‌کنند، این دلایل شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. طراحی جذاب: در طراحی جذاب علاوه بر این که فولاد دارای استحکام و مقاومت بالایی می‌باشد، می‌توان آن را به شکل‌های مختلف در آورد، و پل‌های متفاوتی را ساخت. معمولاً پل‌های ساخته شده با نوار فولاد می‌توانند توپر و مستحکم یا سبک و توخالی به نظر آیند.
  2. سازه سبک: در سازه سبک در مکان‌هایی که زمین ناپایدار می‌باشد، از این سازه استفاده می‌شود. مکان‌هایی مثل دره‌ها و رودخانه‌ها. جالب است بدانید که فولاد دارای وزن پایین‌تری می‌باشد، از همین رو در مقایسه با مواد سنگین‌تر از هزینه حمل و نقل کمتری برخوردار است.
  3. پایداری: در پایداری نیز فولاد یکی از مواد قابل بازیافت محسوب می‌شود. معمولاً فولاد سازه‌هایی که از کار افتاده‌اند، در سازه‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته، و یا مجدد به فرآیند ساخت فولاد بازگردانده می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه روش اجرای frp بپردازید.

افزودنی بتن چیست؟

روش‌های مقاوم‌سازی پایه پل

انتخاب یکی از روش‌های مقاوم سازی کار دشواری نمی‌باشد. مقاوم‌سازی پل در چند روش مختلف صورت می گیرد، که عبارتند از: مقاوم سازی پل با ژاکت بتنی، مقاوم سازی پل‌ ها با FRP، مقاوم سازی پل با جداگرهای لرزه‌ای، مقاوم سازی پل‌ها با جداگرهای اصطکاکی، مقاوم سازی پایه پل، مقاوم سازی پل با میراگر و در نهایت مقاوم سازی پل‌های بتنی. بهتر است بدانید که یکی از بهترین روش‌های مقاوم سازی پل‌های بتنی، استفاده از اف آر پی می‌باشد.

مطلب مرتبط: مقاوم‌ سازی ستون با FRP

مزایا و معایب مقاوم‌سازی پل‌ ها با FRP

از مزایای روش مقاوم سازی پل‌ ها با FRP،  می‌توان به مقاومت آن در برابر خوردگی اسیدها و بازها، مقاومت در برابر جریان الکتریکی، وزن سبک و عدم ایجاد بار اضافی بر سازه‌ها، تقویت و مقاوم سازی سازه بتنی، دوام و طول عمر بالا، مقاومت کششی بالا، قیمت مناسب و چسبندگی مناسب آن اشاره کرد. معایب آن نیز شامل استحکام ارزی کم، احتمال شکست و جدایی کامل الیاف و رزین پلیمری هنگامی که در معرض قرارگیری تابش اشعه فرابنفش می باشد، هستند.

مقاوم‌سازی عرشه

توسط دو عنصر ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل تحتانی، و برش‌گیرها در سقف‌های عرشه فولادی استفاده می‌شود. این سقف‌ها، سقف‌هایی با عملکردی همراه بتن و فولاد یا همان کامپوزیت می‌باشند. از سقف‌های عرشه، در ابتدا به عنوان قالب درجا جهت بتن ریزی سقف‌های متداول مورد استفاده قرار می‌گرفت. سرعت اجرای بالای ۱۵ الی ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف بتن سقف، عملکرد مناسب آن در برابر زلزله و مقاومت در برابر نیروهای جانبی، از مزایای سقف‌های عرشه محسوب می‌شوند.

هزینه اجرای مقاوم‌سازی پل‌ ها با FRP

برای مقاوم سازی پل‌ها و ساختمان‌ها هزینه‌های بسیار زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید که قسمت بیشتری از این هزینه‌ها به الیاف FRP بستگی دارد. همانطور که می‌دانید یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای مقاوم سازی پل و یا ساختمان، مقاوم سازی پل‌ ها با FRP میباشد. به طور معمول مهندسان ساختمان برای مقاوم سازی در ابتدا از روش الیاف اف آر پی استفاده می‌کنند. زیرا این روش علاوه بر مقاوم‌بودن، تقریبا مقرون به صرفه‌تر نیز می‌باشد.سبک بودن بار مرده سازه باعث انتخاب این روش برای مناطق زلزله خیز شده است. ناگفته نماند که عواملی همچون کیفیت مواد مصالح و الیاف FRP، شرکت تولید کننده و صادر کننده الیاف اف آر پی، تکنولوژی الیاف اف آر پی، جنس و نوع الیاف مورد استفاده در سازه‌ها، در قیمت آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

نکاتی مهم درباره هزینه اجرای الیاف ‎ FRP

دلایل مقاوم‌سازی پل‌ ها با FRP

عواملی همچون خوردگی فولاد در سازه فوقانی، زیر ساز خطاهایی که در ساخت و ساز رخ می‌دهد و زمانی که خودرو‌ها به یکدیگر برخورد کرده و تصادف می‌کنند، موجب شده تا به مقاوم سازی پل‌ ها با FRP بیشتر توجه کنند.

جمع‌بندی

یک جزء بسیار مهم از زیرساخت‌های حمل و نقل، پل می‌باشد. ساخت و ساز پل‌های بزرگ و مهم از هزینه بسیار بالایی برخوردار هستند. باتوجه به مصالحی که در ساخت پل به کار برده می‌شود، و هم چنین شرایطی که در منطقه احداث پل موجود می‌باشد، باعث خرابی‌های متنوعی نیز درپل خواهد شد. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ اگر به پیشگیری از ایجاد خرابی پل توجه نشود، باعث به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری خواهد شد. بنابراین مقاوم‌سازی پل‌ها با FRP  توصیه شده است. در این مقاله سعی شد، تا در مورد انواع خرابی‌های پل یک توضیح مختصر داشته باشیم. که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید