نکاتی که باید در مورد سیستم های آتش بند بدانید

نکاتی که باید در مورد سیستم های آتش بند بدانید

فهرست مطالب

 

هنگامی که ساختمانی بنا می شود، به کار بردن سیستم های آتش بند در ساختمان یکی از موارد بسیار حیاتی برای حفاظت از جان و مال می باشد. همه ی ساختمان ها دارای مجموعه ای از دیوار ها و کف با درجه حرارت معینی می باشند. این درجه بندی آتش از ۱ الی ۴ ساعت متغیر است. پس از شروع آتش سوزی مواد به کار رفته در ساختمان از خود مقاومتی نشان می دهند اما بعد از ساعتی مقاومت آنها در برابر آتش سوزی به پایان رسیده و ساختمان فرو می ریزد. در اینجا سیستم های آتش بند برای جلوگیری از خسارت های جانی و مالی بسیار کارآمد خواهند بود. این سیستم با پر کردن درزها و شکاف های بین لوله ها و مقاوم سازی ساختمان، از گسترش آتش به دیگر طبقات و قسمت های دیگر ساختمان جلوگیری می کند. این نوع سیستم ها از گسترش آتش و انتقال دود و گاز های سمی پیشگیری می کند.

سیستم های آتش بند چیست؟

این سیستم ها نوعی مواد ضد آتش سوزی هستند که با ترکیب انواع مختلف مواد برای آب بندی درزها، شکاف ها و دهانه های موجود در ساختمان برای جلوگیری از نفوذ آتش به کار برده می شود. ساختمان هایی که دیوار و کف آن ها مجهز به این سیستم ها باشد در برابر آتش از خود مقاومت فوق العاده بالایی نشان می دهد.

هزینه سیستم های آتش بند

هنگام به کار بردن این سیستم ها در ساختمان، با توجه به اینکه ساختمان چند طبقه است و در چه قسمت هایی از این سیستم استفاده می شود قیمت ها متفاوت خواهد بود. اما با توجه به کارایی فوق العاده بالایی که این سیستم ها دارد هزینه ی آن مناسب می باشد. بهتر است برای خریداری این سیستم ها و موارد مورد نیاز آن به مکان های مورد اعتماد مراجعه کرد.

مدت زمان اجرای سیستم های آتش بند

هر سال آتش سوزی هایی رخ می دهد که عامل خرابی های زیادی در جهان است. آتش سوزی علاوه بر خرابی ساختمان و خسارت های مالی، خسارت های جبران ناپذیر جانی را به دنبال دارد. بهتر است هنگام بنا کردن ساختمان این سیستم ها را در ساختمان به کار برد و از همان ابتدا از حوادث جانی و مالی جلوگیری کرد. مجهز کردن ساختمان به سیستم حفاظتی آتش بند، با مقاوم سازی کف و دیوار ها و پر کردن درز و شکاف های بین لوله ها و … صورت می گیرد.

روند کار سیستم های آتش بند

  • درزگیرها: برای آب بندی اطراف لوله ها، کانال ها و … استفاده می شود. با استفاده از این محصول می توان از گسترش آتش جلوگیری کرد. این درزگیر ها وقتی با آتش در تماس باشند منبسط خواهند شد و از گسترش آتش در ساختمان پیشگیری می کند.
  • بالش: یکی دیگر از موادی که به عنوان سیستم های آتش بند استفاده می شوند، بالش های آتش بند هستند که با قرار دادن آن ها در شکاف های بزرگ از گسترش آتش جلوگیری می کند. هر یک از این بالش ها دارای درجه بندی مقاومت در برابر آتش هستند که منبسط می شوند.
  • سایر اجزا: یقه های لوله یکی از محصولاتی هستند که در اطراف لوله های پلاستیکی قرار می گیرند. ورق های کامپوزیت از دیگر مواد آتش بند هستند که در دیوار ها و کف ساختمان استفاده می شوند.در مقاله انواع مواد آتش بند و موارد استفاده هر کدام به طور کامل توضیح دادیم

سیستم های آتش بند

مزایا استفاده از سیستم های آتش بند

  • از اموال مالکان ساختمان در برابر آتش محافظت می کند
  • هزینه ی بازسازی بعد از آتش سوزی را به کمترین میزان می رساند
  • فرار کردن ایمن را برای افراد داخل ساختمان فراهم می کند.
  • از گسترش آتش به سایر نقاط ساختمان جلوگیری می کند.
  • از انتقال دود و گاز های سمی به قسمت های دیگر ساختمان جلوگیری می کند.

محل استفاده سیستم های آتش بند در ساختار ساختمان

در ساختمان هایی که امروزه ساخته می شوند، اسکلت بندی ساختمان به دو شکل فلزی و بتنی ساخته می شوند که هر یک از این دو مورد تا مدت زیادی در مقابل آتش از خود مقاومت نشان می دهند. امروزه هنگام بنا ساختمان ها طبقات را توسط آتش بند ها محدود می کنند که آتش سوزی به دیگر قسمت های ساختمان منتقل نشود. در بین انواع سیستم های عامل و غیرعامل در برابر آتش سوزی،  سیستم های آتش بند یکی از روش های غیر عامل در برابر آتش سوزی است. محافظت از ساختمان توسط آتش بند ها ضروری می باشد.

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت علم و دانش بشر، روش های عالی از جمله آتش بند برای جلوگیری از آتش سوزی و خسارات جانی و مالی وجود دارد. این روش کاملا مدرن و ضروری است. با وجود آن از اموال و جان خود و عزیزان تان محافظت کنید و زندگی مطمئن و قابل اعتمادی را در ساختمان خود داشته باشید. سیستم های آتش بند را از شرکت های مطمئن و قابل اعتماد خریداری کنید تا در فرایند آتش بندی ساختمان مشکلی نداشته باشید.شرکت بتن برش تهران یا سالها تجربه در این زمینه در کنار شماست تا بهترین سیستم را برای ساختمان خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.