19 سال سابقه فعالیت اجرایی

تفاوت های مقاوم سازی با بهسازی چیست؟

تفاوت‌های مقاوم سازی با بهسازی چیست؟

 

مقاوم سازی امروزه به یک روش بسیار رایج در بین مردم تبدیل شده است چون که زلزله‌ها و حوادث طبیعی و غیرمترقبه چندین سال پیش و همین الان، تاثیرات زیادی بر مردم گذاشته و همه در حین ساخت‌وساز به این مسئله توجه ویژه‌ای می‌کنند و تمام تلاش خود را در این راستا بکار می‌برند که بتوانند یک سازه بسیار مقاوم بسازند تا از عوامل بیرونی محافظت شود.مقاوم سازی ساختمان بسیار برای شما سودمند خواهد بود چون که اگه قرار باشد بنای ضعیف و سستی را داشته باشید، با یک پس لرزه کوچک هم آسیب خواهد دید و استفاده از این روش هم بر محکم بودن بنا تاثیر زیادی می‌گذارد و هم بخاطر خسارت وارده شما مجبور نمی‌شوید هربار ترمیم کنید چون تقریبا می‌توان گفت که زلزله هم تاثیر چندانی روی ساختار بنا نمی گذارد.در این مقاله قصد داریم درمورد تفاوت‌های مقاوم سازی و بهسازی و مسائل پیرامون همین موضوع کنیم، پس تا آخر همراه من باشید.

 

بررسی تفاوت‌های مقاوم سازی و بهسازی

توضیح درباره مقاوم سازی

اهمیت مقاوم سازی از خیلی وقت پیش مورد توجه مهندسان قرار گرفته است. از آنجا که کشور ما در کمربند لرزه خیز دنیا قرار دارد، همیشه شاهد زلزله‌های سنگین در اکثر نقاط کشورمان هستیم و می‌بینیم که تعداد زیادی از افراد همیشه در این حوادث قربانی می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند. خطر واقعی زمانی رخ می‌دهد که این زمین لرزه‌ها با ریشتر بیشتر و شدت بالاتر شروع به ارتعاش می‌کنند.

و در بسیاری از مواقع ساختمان‌ها و بناهای فرسوده ای که هیچ ایمنی خاصی ندارند، اول از همه شروع به ریختن می‌کنند و خرابی‌ها و فراوانی را به بار می‌آورند. پس طبیعی است که با شنیدن این حرف‌ها مردم به فکر مقاوم سازی خانه‌هایشان بیفتند. در ادامه درمورد روش‌های مقاوم سازی و تفاوت‌های مقاوم سازی و بهسازی می‌پردازیم.

از ویژگی‌های یک سازه و یک ساختمان خوب این است که درمقابل عوامل بیرونی و درونی خانه از خود مقاومت نشان دهد. طول عمر مفید ساختمان بستگی به همین مقاومت دارد؛ اگر مقاومت ساختمان زیاد باشد قطع به یقین عمر مفید ساختمان نیز بیشتر خواهد بود و بالعکس هرچقدر که مقاومت آن پایین‌تر باشد، عمر مفید ساختمان نیز کمتر خواهد شد و نمی‌تواند در برابر حوادث مختلف، مقاومت از خود نشان دهد و خیلی زود تخریب می‌شود.

تمام صاحبان خانه و ساختمان دنبال روش‌های ارزانتر و اقتصادی می‌گردند اما دغدغه مهندسین متفاوت است. آنها دنبال یک طراحی مقاوم سازی کاربردی برای بالا بردن مقاومت ساختمان در مقابل نیروهای وارده هستند. این را بخاطر داشته باشید که انجام یک اشتباه نتیجه عکس می‌دهد و تاثیری بر مقاومت سازه ندارد.

 

شناخت تفاوت‌های مقاوم سازی و بهسازی

 

توضیح درباره بهسازی

قصد ما از بهسازی ساختمان در واقعیت تقویت اعضای سازه ای آن در مقابل نیروهای بیرونی مثل زمین لرزه است. بدانید که در اکثر منابع منظور از بهسازی همان جلوگیری از تخریب ساختمان قبل از وقوع زلزله و ویران شدن است. بطور کلی مفهوم بهسازی و بهسازی لرزه ایی این منظور را دارد : وقتی که چندین سال از ساخت یک بنا گذشته باشد، قطعا نیاز به مرمت و بازسازی دارد و توان خود را در برابر نیروی زلزله و مقاومت در برابر آن را از دست می‌دهد.

پس تا اینجا تفاوت‌های بین مقاوم سازی و بهسازی به مقدار کم یاد گرفتیم و حدس می‌زنیم که بقیه آن به چه صورت خواهد بود.

بررسی تفاوت مقاوم سازی و بهسازی

در این بخش می‌خواهیم به بیان تفاوت‌های مقاوم سازی و بهسازی بپردازیم. این تفاوت‌ها شامل موارد مختلفی می‌شود که نام می‌برم :

  • هدف از بهسازی این است که بتوانیم به یک روشی ظرفیت سازه را با توجه به نیاز لرزه‌ایش برابر بسازیم
  • هرگاه پس از بررسی کردن سازه و بنا متوجه شدیم که ظرفیتش با نیاز لرزه ایش یکسان نیست، می‌گوییم که سازه موردنظر در مقابل بار جانبی لطمه می‌بیند و به نوعی آسیب پذیر است و احتیاج به بهسازی دارد
  • مقاوم سازی می‌تواند با افزایش مقاومت مثل ژاکت فولادی و ژاکت بتنی، و افزایش سختی مثل اضافه کردن دیوار برشی و اضافه کردن مهاربند و… انجام شود
  • گاهی اوقات می‌آییم و ظرفیت سازه را بالا می‌بریم تا با نیاز لرزه ای آن یکسان شود و اسم افزایش ظرفیت سازه را مقاوم سازی گذاشته‌اند
  • خود موضوع کاهش نیاز لرزه‌ای از روش‌های مختلفی انجام می‌شود که برخی از آن‌ها شامل : کم کردن جرم، افزایش شکل پذیری، کم کردن نامرتبی و بی نظمی و در آخر بهره بردن از تکنولوژی های جدید مثل استفاده از سیستم جداسازی لرزه ای ، میراگرها و … است

تفاوت‌های مقاوم سازی و بهسازی را بهتر است بدانید

راهکارهای بهسازی

روش‌هایی که برای راهکارهای بهسازی می‌گویم می‌تواند به شما در شناخت تفاوت‌های مقاوم سازی و بهسازی کمک کند که می‌توانیم بصورت ترکیبی یا تکی از آن استفاده کنیم.

  1. تامین مقاومت موردنیاز برای همه سازه
  2. اجرای سازه‌ای که عملکرد قابل قبولی ندارد باید اصلاح موضعی شود
  3. کاهش جرم و وزن ساختمان
  4. عوض کردن و تغییر دادن کاربری ساختمان
  5. تامین کردن مقاومت و سختی جانبی موردنیاز برای کل سازه
  6. برداشتن یا حذف کردن بی‌نظمی در ساختمان موجود
  7. بکار گرفتن و بهره بردن از سیستم‌های جداساز لرزه‌ای

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد که تمام جوانب مربوط به موضوع تفاوت‌های مقاوم سازی و بهسازی بررسی و گفته شود تا آگاهی شما از بابت این مسئله بالا برود و بتوانید درمورد این موضوع تصمیم بگیرید.

تیترهایی که در این مقاله گفته شد اینها بود : راهکارهای بهسازی برای مقاوم سازی و بهسازی، بررسی تفاوت‌های این دو مسئله، توضیح درباره اینکه هرکدام چه تفاوت‌ها و عملکردهایی دارند و مفهوم کلی و دقیق آن ها چیست

البته همانطور که گفتیم این روش مقاوم سازی و بهسازی در طی سال‌های اخیر هم مورد توجه مهندسین قرار گرفته هم عموم مردم. چون با زمین لرزه‌های قوی اخیر مردم دچار وحشت شده‌اند و سعی می‌کنند که با هرروشی از خود مراقبت کنند و نقش قابل توجهی در کاهش خسارت‌های مربوطه به این زمینه باشند.

امیدوارم توانسته باشم آگاهی لازم را در این زمینه به شما داده باشم و برای تصمیم گیری در این حوزه کمکی به شما کرده باشم و در پایان از شما بابت همراهی‌تان تشکر می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

استعلام قیمت

تضمین کیفیت و قیمت با B.B.T

اخبار و مطالب آموزشی

آخرین مطالب وبلاگ