اجرای مقاوم سازی دیوار بتنی با FRP

مقاوم سازی دیوار بتنی با FRP

فهرست مطالب

یکی از اصلی‌ترین عناصر باربر ساختمان دیوار‌های بتنی هستند. این دیوار‌ها باعث تأمین مقاومت ساختمان و شکل ‌پذیری آن می‌شوند. دیوار‌های بتنی مانع از شکست المان‌های سازه می‌شود. به دلیل این که بار‌های اصلی ساختمان‌ها بر روی دیوار‌های جانبی حمل می‌شود و هر نوع نقص و ضعف این دیوار‌ها باعث نقص کلی سیستم ساختمان می‌شود و در نتیجه انجام مقاوم ‌سازی دیوار بتنی اهمیت پیدا می‌کند؛ در این مقاله درباره مقاوم ‌سازی دیوار بتنی با frp  صحبت می‌کنیم. قبل از پرداختن به به تقویت دیوار بتنی با الیاف اف ارپی، شما می‌توانید از صفحه مقاوم سازی با FRP ، اطلاعات جامع و کاملی درباره انواع مقاوم سازی با این الیاف را مشاهده کنید.

دیوار‌های بتنی تحت تأثیر آسیب‌های مختلف مثل ترک‌های برشی × شکل، لرزش امتداد درز ساختمان‌ها و آسیب دیدگی با ماهیت‌های خمشی قرار دارد. مخصوصاً اگر دیوار‌های باربر جانبی با این آسیب‌ها روبرو شوند، افزایش مقاومت دیوار بتنی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

روش‌های مختلفی برای افزایش مقاومت دیوار بتنی وجود دارد. در صورت وجود هر نوع مشکل دیوار بتنی می‌توان از طریق روکش بتنی یا ورق‌های فولادی و یا الیاف اف آر پی میزان مقاومت دیوار را افزایش داد که درباره مقاوم ‌سازی دیوار بتنی با FRP در ادامه صحبت خواهیم کرد.شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه صفحه مقاوم سازی تیرهای بتنی با FRP بپردازید.

مقاوم سازی دیوار بتنی با FRP

مقاوم ‌سازی دیوار بتنی با FRP چگونه انجام می‌شود؟

در سال‌های اخیر به دلیل نقش زیاد FRP در مقاوم ‌سازی ساختمان‌ های مختلف به دلیل مقاومت بالا، وزن نسبتاً کمتر، سهولت استفاده و مقاومت زیاد در برابر خوردگی از ورق‌های اف آر پی استفاده می‌شود. این ورق‌های FRP یک روش آسان برای افزایش مقاوم سازی ساختمان در مواقع ضروری است. هنگام اتصال ورق کامپوزیت اف پی آر دیوار، الگو‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مثلاً ممکن است الگو‌ها به صورت نوار‌های افقی، عمودی، قطری و شبکه‌ای باشند‌. البته طبق تجربیات در بین این الگو‌ها اتصال الیاف به دیوار از طریق الگوی قطری مناسب‌تر است. مقاوم ‌سازی دیوار بتنی با FRP بدین صورت انجام می‌شود و میزان مقاومت دیوار را را افزایش می‌دهد.

مزایا استفاده از روش مقاوم سازی دیوار بتنی با FRP

انجام مقاوم ‌سازی دیوار بتنی با FRP دارای مزایای خاصی است که شامل:

  • استفاده از این روش نسبت به روش‌های دیگر مقاوم ‌سازی مقرون به صرفه‌تر است و قیمت مناسبی دارد.
  • برای انجام آن نیاز به تجهیزات کارگاهی خاصی نیست.
  • پس از اجرای مقاوم ‌سازی با اف ار پی دیگر نیاز به تمدید، نگهداری و حفاظت خاص از آن نخواهد بود.
  • هنگام اجرای مقاوم ‌سازی از این روش نیاز به توقف کاربری ‌سازی نیست و اجرای مقاوم ‌سازی در مدت کوتاهی انجام خواهد شد.
  • میزان خوردگی دیوار بتنی بعد از اجرای اف آر پی به حد صفر می‌رسد.
  • ورق‌های اف پی ار به صورت عایق مغناطیسی و الکتریکی عمل می‌کنند.
  • استفاده از این روش نسبت به روش‌های دیگر مقاوم‌ سازی سرعت بیشتری دارد.

مطلب پیشنهادی: مقاوم سازی فونداسیون با FRP

معایب استفاده از FRP

انجام مقاوم ‌سازی دیوار بتنی با FRP می‌تواند بر ویژگی‌های مختلف دیوار‌ها تأثیرگذار باشد. مثلاً از طریق اف آر پی می‌توان خاصیت شکل ‌پذیری دیوار را افزایش داد و در نتیجه دیوار را برای مقابله با نیرو‌های جانبی مثل زلزله مقاوم ‌سازی کرد. برای داشتن شکل ‌پذیری مناسب در دیوار بتنی حتماً باید حالات شکسته ترد رعایت شوند. همچنین انرژی وارده به دیوار از طریق مفصل پلاستیکی در ارتفاع دیوار، کاهش پیدا می‌کند.

برای تشکیل صحیح مفصل پلاستیک در ارتفاعی دیوار باید المان‌ها به طور کامل پوشش داده شوند و از کمانش آرماتور‌های طولی در دیواره بتنی ممانعت به عمل بیاید. اگر اف آر پی یک پوشش خارجی بر روی دیوار ایجاد کند، در این حالت ترک‌های ایجاد شده بر روی دیوار محدود می‌شوند در نتیجه امکان شکل‌ پذیری دیوار افزایش پیدا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه مقاوم‌سازی پل‌ ها با FRP بپردازید.

نحوه اجرای مقاوم ‌سازی دیوار بتنی با FRP

اجرای FRP می‌تواند به صورت دستی، دورپیچی با دستگاه ماشینی، تزریق رزین اپوکسی بدون نیاز به حفاری بر روی المان‌های مورد نظر انجام شود. ابتدا سطح مورد نظر دیواربتنی کاملاً آماده‌ سازی می‌شود و در صورت نیاز بتن تخریب شده و دوباره اجرا می‌شود. پس از آن سطح مورد نظر کاملاً صاف شده و هرگونه فرورفتگی یا برآمدگی آن اصلاح می‌شود. با استفاده از پرایمر برای افزایش چسبندگی ورقه اف ار پی محل مورد نظر با رزین اپوکسی پوشش داده می‌شود.

سطح دیوار بتنی بتونه کاری می‌شود تا تمام فرورفتگی‌های آن یک دست شود. ورقه اف پی ار بر اساس جزئیات و مشخصات سطح دیوار برش می‌خورند. هنگام چسباندن الیاف به دیوار‌ها در پروژه‌های کوچک رزین در محل مورد نظر کشیده می‌شود و ورقه اف آر پی بر روی آن قرار می‌گیرد. اما در پروژه‌های بزرگ رزین به خود الیاف اف آر پی اضافه می‌شود. پس از چسباندن اف ار پی به مدت ۶ ساعت سطح مقاوم‌ سازی شده چک و کنترل می‌شود تا هرگونه حباب یا هوایی موجود در آن از بین رفته باشد. همچنین در صورت وجود هر نوع مشکل سطح مورد نظر مجدد مقاوم‌ سازی می‌شود.

نتیجه ‌گیری

در این مقاله درباره مقاوم سازی دیوار بتنی با FRP  صحبت کردیم. فهمیدیم که مقاوم‌سازی دیوار بتنی چیست و با اف آر پی چگونه انجام می‌شود. مزایا و معایب استفاده از اف آر پی در افزایش مقاومت سازه را بررسی کردیم و تأثیر اف آر پی را در شکل ‌پذیری دیوار بیان کردیم.

فرایند اجرای مقاوم ‌سازی دیوار بتنی با FRP را به طور کامل شرح دادیم و مراحل انجام آن را گفتیم. استفاده از اطلاعاتی مقاله قبل از انجام اف آر پی می‌تواند به شما کمک کند تا از فرآیند این روش آگاهی داشته باشید. شرکت بتن برش تهران با سالها تجربه در زمینه اجرای FRP در کنار شماست تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.