اجرای مقاوم سازی فونداسیون با FRP

مقاوم سازی فونداسیون با FRP

فهرست مطالب

برای ساختن ساختمانی که بسیار مقاوم باشد و در برابر تکان‌های ناشی از هر عاملی، به‌راحتی خراب نشود، علاوه بر طراحی مقاوم سازی اصولی، باید پی‌ریزی آن درست انجام شده و فونداسیون ساختمان استاندارد باشد. این کار می‌تواند با الیاف‌های مختلفی انجام شود که باعث ایجاد استحکام و انعطاف‌پذیری بیشتر ساختمان خواهد شد. یکی از این الیاف، FRP است ک الیاف پلیمری بوده و می‌تواند خواسته شما را برآورده کند. مقاوم سازی فونداسیون با FRP کاری است که باید حرفه‌ای انجام شود که ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

مقاوم سازی فونداسیون با FRP ؟

شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که چرا باید برای فونداسیون ساختمان، مقاوم‌سازی انجام شود؟ مگر همان بتنی که برای پی‌ریزی استفاده می‌شود نمی‌تواند عوامل مختلف را تحمل کند؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که انجام مقاوم‌ سازی ساختمان به این دلیل است که عمر ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند، بالا رفته و در مقایسه با ساختمان‌هایی که فونداسیون آن مقاوم‌سازی نشده است، عملکرد بهتری داشته باشند. می‌توان گفت زمانی که شما از مقاوم‌سازی برای فونداسیون ساختمان استفاده می‌کنید، این ساختمان بیش از 40 سال عمر می‌کند.

یکی از کارهایی که می‌توانید برای این افزایش عمر ساختمان انجام دهید،مقاوم سازی فونداسیون با FRP است. زمانی که برای فونداسیون ساختمان، تنها از بتن استفاده شود، بتن انعطاف کافی را ندارد که در برابر تکان‌های ناشی از زلزله و عوامل دیگر، ساختمان را حفظ کند. اگر برای مقاوم سازی فونداسیون با FRP استفاده کنید، آن انعطافی که می‌خواهید را به ساختمان‌تان خواهد داد و ساختمان را در برابر ضربه‌ها و تکان‌های ناشی از عوامل مختلف حفظ می‌کند.

FRP ورقه‌ای است که از الیاف پلیمری ساخته می‌شود. این الیاف پلیمری مقاومت و استحکام زیادی داشته و در هر بخشی از ساختمان و صنعت استفاده شود، می‌تواند این میزان مقاومت را به آن شیء موردنظر هم بدهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه مقاله مقاوم‌سازی پل‌ ها با FRP بپردازید.

اجرای مقاوم‌سازی فونداسیون با FRP

 

مزایای استفاده از مقاوم سازی فونداسیون با FRP ؟

زمانی که شما از مقاوم سازی با FRP برای فونداسیون ساختمان خود استفاده می‌کنید، باید بدانید که در کدام قسمت، آن را جای‌گذاری کنید. انتخاب درست جای اف ار پی در فونداسیون باید توسط فردی ماهر انجام شود که در این کار تجربه کافی را داشته باشد. معمولا این نوع الیاف پلیمری در دال‌های یک طرفه استفاده می‌شود. این به این دلیل است که انعطاف کافی برای خم‌کردن دال را به آن بدهد. این خم‌شدگی به این منظور اعمال می‌شود که در شرایط بحرانی انعطاف خود را نشان دهد.

انجام ممقاوم سازی فونداسیون با FRP دارای مزایای دیگری هم هست که آن‌ها را نام می‌بریم.

  • افزایش حالت خم‌شدن دال‌های دوطرفه علاوه‌بر دال‌های یک طرفه
  • بیشترشدن دوام فونداسیون و همچنین ساختمان
  • فونداسیون می‌تواند به خود شکل‌های مختلف بگیرد.
  • اف ار پی از فونداسیون در برابر عوامل خورنده مانند اسیدها محافظت می‌کند.
  • ترمیم‌کردن فونداسیون خورده‌شده
  • استفاده از الیاف پلیمری اف ار پی از گسترش ترک‌خوردگی فونداسیون جلوگیری می‌کند.
  • وزن اضافی‌ای که ممکن است از سازه ساختمان روی فونداسیون قرار گیرد، با اف ار پی کاهش پیدا می‌کند.
  • وزن پایین الیاف پلیمری اف ار پی و جابه‌جایی راحت آن

 

صفر تا صد برش فونداسیون + تخمین هزینه برش فونداسیون به روش های مختلف در بتن برش تهران

 

نحوه اجرای مقاوم سازی فونداسیون با FRP

برای اجرای مقاوم سازی فونداسیون با FRP لازم است که مراحلی را طی کنید. آماده‌کردن سطح موردنظر، اجرای الیاف پلیمری اف ار پی و کنترل نهایی کیفیت اجراشده از کارهایی است که باید انجام دهید. در ادامه هر یک از این مراحل را توضیح داده و به ترتیب پیش می‌رویم.

  • آماده‌کردن سطح موردنظر

پیش از آماده‌سازی سطح، باید رطوبت و میزان دمای محیط را چک کنید که مشکلی وجود نداشته باشد. هر نوع کم‌وکاستی‌ای که وجود داشته باشد باعث می‌شود که نتیجه نهایی خوب و استاندارد از آب در نیاید. ناهمواری‌های سطح باید ازبین برود و سطح باید از هر نوع آلودگی‌ای تمیز شود. اگر در بتن فونداسیون ترکی مشاهده می‌کنید باید آن را پر کرده و سپس کار را ادامه دهید.

  • اجرای الیاف پلیمری FRP

انجام مقاوم سازی فونداسیون با FRP باید پس از مرحله آماده‌سازی سطح باشد. برای انجام این کار باید ابعاد و ضخامت لایه‌های این الیاف را درنظر بگیرید که میزان آن اضافه و یا کم نشود. پیش از قراردادن الیاف FRP باید سطح بتن را رزین اپوکسی بزنید و الیاف‌ها را در ابعاد مدنظر با قیچی یا کاتر برش بزنید. برای این‌که حباب ایجادشده در زیر الیاف‌ها ازبین رود، می‌توانید از دست خود و یا غلتک استفاده کنید.

  • کنترل نهایی کیفیت اجرایی

برای این کار لازم است 2 تا 6 ساعت بعد از انجام مقاوم‌سازی فونداسیون، الیاف‌ها چک شوند که زیرشان حبابی وجود نداشته باشد. در این زمان باید سطح کار چک شود که برآمدگی و یا داخل‌رفتگی وجود نداشته باشد.

 

مطلب مرتبط: هزینه اجرای الیاف ‎ FRP

 

 

جمع‌بندی

مقاوم‌سازی فونداسیون کاری است که اغلب افراد برای ساختمان‌های خود انجام می‌دهند. ضرورت این کار برای ساختمان‌های چند طبقه و تجاری بیشتر است. انجام مقاوم سازی فونداسیون با FRP یکی از روش‌هایی است که تاثیر بسزایی در انعطاف فونداسیون و همچنین ساختمان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.